“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Ogos 19, 2010

Ihya Ramadan: Pelihara adab serlah takwa


Assalamualaikum warahmatullah,

Semalam kita berkesempatan membuat sedikit revision tentang Ramadan. Ikuti sambungan revision dalam entry ini. Mudah-mudahan bermanafaat.

LATIHAN dan pendidikan pada Ramadan tidak akan menghasilkan takwa melainkan jika adabnya dijaga serta dipelihara.

Antara adab itu ialah :

# Menyediakan makanan atau juadah berbuka

Menyediakan makanan atau juadah berbuka kepada orang yang berpuasa sekalipun dengan beberapa biji tamar atau segelas air.

Rasulullah bersabda bermaksud: “Sesiapa yang menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa baginya ganjaran seumpama pahala orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikit pun pahalanya (orang yang berpuasa).” (Hadis riwayat Baihaqi dan Ibn Khuzaimah)

# Kurangkan tidur siang dan makan malam

Tidak banyak tidur pada siang hari dan makan pada waktu malam. Sebaiknya, bersederhana pada kedua-duanya bagi menyelami kejerihan lapar dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan nafsunya kurang dan hatinya ceria. Itulah rahsia dan inti pati puasa yang perlu dicapai.

# Berusaha menjaga semua pancaindera

Berusaha menjaga semua pancainderadan anggota tubuh badan daripada mendekati atau melakukan maksiat dan perkara sia-sia. Dengan berbuat demikian, ibadat puasanya pasti suci dan sempurna. Ada ramai yang penat dengan berlapar dan dahaga, membiarkan diri terdorong kepada perlakuan dosa kerana itu puasanya rosak binasa dan keletihan tidaklah berbaloi seperti sabda Rasulullah SAW: “Ramai yang berpuasa tidak mendapat ganjaran daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga.” (Hadis riwayat Nasa’i)

# Melaksanakan tanggungjawab sosial iaitu mengeluarkan zakat fitrah.

Abdullah ibn Omar berkata, “Rasulullah mewajibkan zakat fitrah satu sha’ kurma atau satu sha’ gandum ke atas budak, orang yang merdeka, lelaki, wanita, anak-anak dan orang tua daripada kalangan Muslimin, dan baginda memerintahkan supaya zakat itu dikeluarkan sebelum manusia keluar melaksanakan solat Aidilfitri.” (Hadis riwayat Bukhari)

# Mengejar lailatulqadar.

Rasulullah bersabda maksudnya: “Berusahalah untuk mencari lailatulqadar pada sepuluh malam terakhir pada bulan Ramadan.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Pada ketika itu, Nabi menyuruh umatnya memperbanyakkan bacaan doa yang bermaksud, “Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf dan Engkau sukakan kemaafan, maka ampunlah dosa-dosaku.” (Hadis riwayat Tirmizi)




Rujuk : BH 2010/08/16

Capaian entry berkaitan :

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails