“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Februari 02, 2012

Meraup pahala ketika haid


Assalamualaikum warahmatullah,

Wanita diciptakan oleh Allah SWT dengan ciri-ciri fisiologi yang berbeza dengan lelaki. Antara yang paling ketara ialah pusingan haid yang tetap berbentuk kitaran bulanan.

Menurut Ibn Hajar al-Asqalani dlam Fath al-Bari, wanita pertama yang mengalami haid ialah bonda seluruh umat manusia iaitu Hawa, saat beliau dikeluarkan dari syurga dan menghuni di bumi.

Allah berfirman yang bermaksud, “Ðemi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.” (Surah al-‘Asr 103:1-3)

Benar, wanita yang membiarkan hari-hari dalam tempoh haidnya lompang daripada amal ibadah dan amal soleh ialah golongan yang rugi. Oleh sebab itu, pastikan masa yang ada dimanfaatkan sebaiknya. Beberapa amalan berikut amat disarankan:

1 – Selaraskan niat sebagai ibadah

Setiap amalan ialah ibadah jika memenuhi ciri-cirinya seperti amalan yang baik, berlandaskan niat ikhlas kerana Allah dan tidak melalaikan. Walaupun tanpa ibadah yang menjadi ‘makanan ruji’ rohani seperti solat dan puasa, sebarang perbuatan yang memenuhi kriteria di atas akan membantu menambah saham akhirat. Jadilah ibarat usahawan yang tamak dan ingin memborong semua peluang meraih pahala.

2 – Berzikir

Zikir ibarat tali yang mengekang hati agar tidak terlepas bebas daripada terikat dengan syariat Allah. Pelbagai jenis zikir boleh diamalkan sepanjang haid, pastinya antara yang utama ialah istighfar, tahmid, takbir, tasbih dan pelbagai lagi, termasuk himpunan zikir-zikir pilihan seperti al-Ma‘thurat dan Manzil.

Jadilah wanita yang digambarkan oleh Allah SWT menerusi firman-Nya yang bermaksud, “Ðan lelaki-lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta wanita-wanita yan gmenyebut nama Allah banyak-banyak, Allah menyediakan bagi merka semuanya keampunan dan pahala yang besar.” (Surah al-Ahzab 33:35)

3 – Menambah ilmu

Waktu solat dan membaca al-Quran kini menjadi waktu lapang Tanya agenda? Apa kata gantikannya dengan aktiviti membaca bahan bacaan agama, tidak kiralah sama ada bahan berkaitan aqidah, ibadah (fiqah) atau adab (akhlak). Natijahnya, hasil ilmu yang ditimba akan membuahkan rasa yakin semasa melakukan ibadah kepada al-Khaliq.

4 – Masih dekat dengan al-Quran

Jika tidak mampu membaca al-Quran, tidak mengapa. Masih ada alternative lain seperti mendengar bacaan al-Quran yang mudah didapati kini dalam pelbagai bentuk dan format. Malah, ini jugalah saat yang sesuai untuk mempelajari tafsir dan tadabbur al-Quran. Siapa kata wanita yang dalam tempoh haid jauh daripada al-Quran walaupun tidak ‘bertemu’ dengan-Nya dalam solat?

5 – Berbakti kepada orang tua atau berkhidmat kepada suami

Benarlah, manusia yang paling baik antara kamu ialah manusia yang paling memberi manfaat kepada manusia lain. Oleh sebab itu, lebihkan ‘kuantiti’ dan ‘kualiti’ pada waktu haid untuk berbakti dan berkhidmat kepada insan yang layak diberikan layanan istimewa.

6 – Memperbanyakkan doa

Ðalam temoh haid juga, wanita boleh memperbanyakkan doa terutamanya pada waktu yang mustajab doa seperti antara waktu azam dan iqamah, ketika hari hujan, ketika tersedar waktu sepertiga malam dan sebagainya.

7 – Memperbanyakkan sedekah

Wanita juga bolehmenambah kuantiti dan kekerapannya bersedekah dengan wang ringgit atau harta benda. Harus diingat, ruang lingkup sedekah tidak tamat di situ, malah skopnya lebih luas. Kata-kata yang baik juga sedekah, samalah seperti mengelak daripada mengumpat dan menabur fitnah.

Apabila ilmu sudah mengetuk minda, apalagi, sama-samalah kita mengamalkannya. Hati yang sentiasa inginkan kebaikan pasti tidak akan membiarkan waktu berlalu begitu sahaja tanpa sebarang amalan soleh.

Semoga kita tidak tergolong dalam kalangan wanita yang miskin timbangan mizan di akirat kerana miskin amalannya di dunia, amiin.




Sumber : Husna Hassan di Solusi ISU#39

1 ulasan:

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails