“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Februari 17, 2011

Dibelasah suami depan 2 anak

RAWAT...mangsa kini dirawat di wad kecemasan dan dilaporkan stabil.


KUALA LUMPUR: Seorang isteri beranak enam patah pinggang, bengkak di mata kanan dan cedera di dada akibat dibelasah suaminya yang tiba-tiba naik berang selepas mangsa enggan memberi wang, pagi semalam.

Mangsa, Norlela Hussin, 36, dan bekerja sebagai tukang cuci pejabat di sebuah syarikat swasta dipukul dengan besi serta disepak terajang di depan dua anaknya di rumah mereka di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Gombak Setia, Taman Melati, di sini, kira-kira jam 9.30 pagi.

Suami mangsa yang tidak bekerja dan dipercayai penagih dadah sudah banyak kali memukul mangsa jika tidak diberi wang untuk membeli dadah. Mangsa yang sudah 17 tahun berkahwin dengan suaminya yang berusia 39 tahun dikurniakan enam anak berusia empat hingga 17 tahun.

Abang mangsa yang datang ke rumah mangsa kira-kira jam 7 malam terkejut apabila mendapati adiknya tidak mampu berdiri dan hanya berbaring di atas lantai serta cedera di seluruh badan. Berikutan itu, dia meminta izin suami mangsa yang berada di rumah untuk membawanya ke Hospital Selayang untuk rawatan lanjut. Abang mangsa, Zakaria Hussin, 60-an, berkata, pasangan suami isteri itu pernah bergaduh, tetapi kejadian hari ini (semalam) paling teruk.

“Dalam pergaduhan sebelum ini, adik saya enggan membuat laporan polis kerana terlalu sayangkan suaminya itu tambahan pula memikirkan nasib enam anak mereka sekiranya bercerai. Tetapi kali ini, laporan polis akan dibuat,” katanya. Katanya, adiknya kini dirawat di wad kecemasan dan dilaporkan berada dalam stabil.

Difahamkan, suami mangsa adik seorang penyanyi, pengacara, pelakon dan model yang pernah merakamkan album dan berlakon beberapa drama serta menjadi model syampu jenama terkenal. Sementara itu, jurucakap polis mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan lanjut dijalankan.


Ambil langkah segera bendung kes keganasan rumahtangga

Sedih betul bila dapat berita begini... MUTAKHIR ini hampir setiap hari kita didedahkan dengan pelbagai kes keganasan rumahtangga yang melanda rakyat kita baik yang baru berkahwin mahupun yang sudah lama berumahtangga.

Lebih mendukacitakan apabila kebanyakan kes yang didedahkan dan dilaporkan membabitkan pasangan Islam yang sepatutnya menjadi contoh teladan kepada pasangan bukan Islam dalam menguruskan rumahtangga masing-masing.

Kebiasaannya mangsanya ialah isteri atau bekas isteri, suami atau bekas suami, anak-anak, ibu bapa dan ahli keluarga yang tinggal serumah manakala kategori keganasan yang terbabit pula ialah penderaan berbentuk fizikal, mental, emosi, seksual dan spiritual.

Beberapa kes yang dilaporkan boleh dikategorikan tenat, merisaukan, menyayat hati dan kejam dilakukan oleh suami ke atas isteri. Dalam satu lagi kes seorang isteri mengadu 10 tahun dilayan macam anjing oleh suaminya di mana sepanjang tempoh berumahtangga beliau dipukul, disepak dan dipijak oleh suaminya hanya gara-gara kerana perselisihan faham.

Ini adalah antara beberapa kes terbaru yang disiarkan oleh akhbar tempatan yang sekaligus menambahkan lagi statistik konflik dan keganasan rumahtangga di negara kita. Keadaan ini akhirnya menyumbang kepada peningkatan kes perceraian di negara kita terutama di kalangan masyarakat Islam.

Persoalannya, kenapa kes seumpama ini masih berterusan dan sukar untuk dikawal? Di mana hilangnya rasa kasih dan sayang seorang suami kepada isteri? Bukanlah isteri atau anak patut dibelai dan dijaga?

Jika keadaan ini dibiarkan berterusan kita khuatir institusi kekeluargaan di negara kita akan terjejas dan menuju kehancuran. Justeru malapetaka ini perlu dihentikan dengan segera. Hal ini penting kerana kejadian ini meninggalkan banyak kesan negatif kerana kesannya bukan saja kepada diri pasangan suami isteri terbabit yang akan berpisah tetapi anak turut menjadi mangsa keadaan.

Semua pihak baik agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan juga masyarakat perlu berganding bahu mencari jalan penyelesaian yang mutlak demi mengatasi malapetaka ini dari terus berpanjangan.




Petikan : HMetro 17/02/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails