“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Februari 12, 2011

Pucuk betik masak lemak tauchu


Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera,

Entry ini diimport dari belog saya yang tak berapa di'up-date' sebab tak cukup tangan hendak mengendalikan belog untuk tatapan sendiri. Disebabkan saya terserempak dengan entry fasal pucuk betik di belog Suzy-Dynas, saya terus teringatkan entry yang ini.

Sebetulnya, inilah masakan yang selalu ayahanda saya makan masa kecik-kecik dulu, resepi arwah opah yang diturunkan pada bonda saya (menantunya).


Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Pucuk betik
  • Daun senduduk
  • 5 batang cili (cabai) masak (kisar)
  • 1 biji bawang besar (kisar)
  • 4 ulas bawang putih (kisar)
  • segenggam ikan bilis (belah punya) (kisar)
  • 2 sudu besar tauchu hancur/tumbuk
  • udang yang telah dikupas (sebagai perencah)
  • Santan (saya guna santan kotak aje)
  • Sedikit garam


Cara-caranya:

1. 'Siang' pucuk betik (batang betik muda dibuang kulitnya). Asingkan batang dengan daun.

2. Rebus pucuk betik dengan daun senduduk untuk menghilangkan rasa pahit. Pastikan daun dan batang direbus berasingan kerana batang betik memerlukan masa yang lebih lama untuk lembut. Setelah agak-agak lembut, daun senduduk dan air rebusan dibuang. Pastikan pucuk betik dibilas dengan air bersih, supaya sisa-sisa air rebusan tidak masuk dalam masakan. Ini penting untuk mengelakkan rasa pahit masakan.

Sape tak kenal daun senduduk, boleh refer gambar di bawah.


pokok senduduk


Bunganya cantik, 'sweet purple'


Kalau tak ada daun senduduk, boleh dapatkan daun jambu batu sebagai alternatif. Menurut bonda saya, daun jambu batu juga mampu menghilang/mengurangkan rasa pahit pucuk betik.


proses merebus pucuk betik bersama daun senduduk

pucuk betik yang telah direbus (daun senduduk dan air rebusan dibuang)


3. Tumis bahan-bahan yang dikisar hingga naik bau. Bila agak garing, masukkan 2 sudu makan tauchu hancur, tumis hingga pecah minyak.

Bahan-bahan yg dikisar, i.e. cili, bawang besar, bawang putih, ikan bilis

4. Masukkan udang, santan, pucuk ubi yang telah direbus dan masak hingga mendidih. Campurkan garam secukup rasa dan bolehlah dihidang.




Selamat mencuba!


3 ulasan:

  1. Pokok senduduk tu adalah pokok penting utk org2 jawa dulu-dulu. Bagus untuk menghentikan darah jika terluka.

    BalasPadam
  2. hehe

    salam.

    thanks for the sharing.
    belum pernah kot rasa pucuk betik masak lemak tauchu. biasa rebus buat ulam or kerabu je. hehe..

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails