“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Februari 02, 2011

Nikah ikut undang-undang jamin hidup harmoni


Lelaki, wanita yang ingin berkahwin perlu patuh prosedur elak rumahtangga berantakan

Beberapa minggu yang lalu, dilaporkan isteri kedua menyerang isteri pertama. Sebelum itu, berlaku kejadian isteri pertama menyerang isteri kedua dan meminta cerai dari suaminya yang bernikah seorang lagi di selatan Thailand.

Kemudian ada pula laporan isteri kedua dipukul dan dicederakan suami yang dinikahinya pertengahan tahun lalu di selatan Thailand tetapi tidak didaftarkan sehingga sekarang. Inilah beberapa insiden akibat pernikahan dilangsungkan tanpa melalui proses undang-undang negara dan pernikahan dilangsungkan dengan mengambil jalan singkat bernikah di selatan Thailand atau di Indonesia.

Perkahwinan adalah sunnah Rasulullah SAW yang sangat dituntut. Matlamat perkahwinan untuk mencapai kebahagiaan hidup berkeluarga yang berkekalan dan mendapat rahmat serta keredaan Allah mengikut garis panduan ditetapkan hukum syarak.

Hikmah perkahwinan juga untuk mencegah daripada melakukan perkara haram, memelihara kesucian keturunan, menghubungkan silaturahim, membentuk keluarga dan menyusun masyarakat.

Namun apa yang berlaku, dalam kes dipaparkan atau ditatap di dada akhbar setiap hari, terbukti perkahwinan bertentangan undang-undang tidak memenuhi kehendak dan matlamat perkahwinan diharuskan dalam Islam. Oleh itu, atas dasar menjaga maslahah ummah dan kepentingan masyarakat terutama wanita, maka undang-undang memperuntukkan perkahwinan poligami, perkahwinan bawah umur, perkahwinan bagi perempuan yang tidak mempunyai wali nasab, wali ghaib atau wali enggan, hendaklah melalui proses mahkamah.

Mereka yang menghadapi masalah begitu perlu mendapat kebenaran dari Mahkamah Syariah terlebih dulu sebelum melangsungkan pernikahan.

Seksyen 23 (1) Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah-Wilayah Persekutuan 1984 memperuntukkan: “Tiada seorang pun lelaki, semasa wujudnya sesuatu perkahwinan, boleh, kecuali dengan mendapat kebenaran terlebih dulu secara bertulis daripada mahkamah, membuat kontrak perkahwinan yang lain dengan perempuan lain atau perkahwinan yang dikontrakkan tanpa kebenaran sedemikian boleh didaftarkan di bawah akta ini.”

Seksyen 18 (1) (a) akta sama memperuntukkan: “Dalam mana-mana kes berikut, iaitu (a) jika salah satu pihak kepada perkahwinan yang dicadangkan itu adalah di bawah umur yang dinyatakan dalam Seksyen 8, maka pendaftar hendaklah, sebagai ganti bertindak di bawah seksyen 17 merujukkan permohonan itu kepada hakim syarie yang mempunyai bidang kuasa di tempat perempuan itu bermastautin.”

Seksyen 18 (2) akta sama memperuntukkan: “Hakim syarie apabila berpuas hati mengenai kebenaran perkara disebutkan dalam permohonan itu dan mengenai sahnya perkahwinan yang dicadangkan dan bahawa kes itu adalah kes yang mewajarkan pemberian kebenaran bagi maksud seksyen 8, atau kebenaran bagi maksud seksyen 14 (3), atau persetujuannya terhadap perkahwinan itu diakad nikahkan oleh wali Raja bagi maksud seksyen 13 (b), mengikut mana yang berkenaan, hendaklah, pada bila-bila masa selepas permohonan itu dirujukkan kepadanya, dan setelah dibayar fi ditetapkan, mengeluarkan kepada pemohon kebenaran untuk berkahwin dalam borang ditetapkan.”

Jika perkahwinan bakal dilangsungkan adalah perkahwinan biasa, bukan poligami, wali perempuan masih hidup dan bersetuju dengan pernikahan itu, prosesnya amat mudah di mana pihak berkenaan hanya perlu memohon kebenaran daripada Pendaftar Nikah Cerai dan Rujuk Jabatan Agama Islam di daerah tempat bermastautin, tidak perlu melalui proses mahkamah.

Ada pihak termasuk cerdik pandai agama memberi ulasan kononnya peraturan itu menyusahkan orang yang hendak mendirikan rumah tangga. Mungkin mereka lupa atau terlepas pandang, adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk membuat undang-undang atau peraturan demi menjaga kepentingan rakyat, keharmonian dan kerukunan masyarakat Islam, supaya tidak berlaku insiden seperti dipaparkan.

Seseorang lelaki atau perempuan yang bernikah tidak mengikut undang-undang sebenarnya bukan mengambil jalan pintas, tetapi jalan jauh, berliku-liku dan memenatkan. Suka atau tidak, undang-undang memperuntukkan pernikahan tidak mengikut undang-undang tidak boleh didaftarkan.

Melainkan, perkahwinan itu sudah disahkan oleh Mahkamah Syariah bahawa ia sah menurut hukum syarak dan diperintahkan oleh hakim syarie untuk didaftarkan. Perintah mendaftarkan juga tertakluk kepada hukuman penalti sama ada denda atau penjara atau kedua-duanya sekali.

Jadi, mana jalan singkat yang dikatakan itu? Selagi pernikahan tidak disahkan dan tidak didaftarkan, maka tidak ada rekod di negara ini bahawa mereka pernah berkahwin. Apabila berlaku insiden seperti isteri dipukul, tidak diberikan nafkah, dilacurkan dan sebagainya, isteri tidak berhak membuat tuntutan menurut undang-undang.

Begitu juga jika isteri ingin memohon cerai kerana seksyen 45 (a) atau (b) akta memperuntukkan takat kuasa Mahkamah Syariah untuk membuat sesuatu perintah perceraian adalah jika perkahwinan itu didaftarkan atau disifatkan sebagai didaftarkan mengikut undang-udang dan hukum syarak.

Bagaimana perkahwinan itu sah mengikut hukum syarak jika Mahkamah Syariah belum mengesahkannya?

Isteri berada dalam keadaan terkontang-kanting. Ada kala apabila tuntutan dibawa ke Mahkamah Syariah, mahkamah dipersalahkan padahal ia berpunca kesilapan sendiri lantaran buta kerana cinta menurut kehendak kekasih. Akhirnya, diri sendiri yang merana.



Hakim syarie hanya mengikut peruntukan undang-undang dan perlu meletakkan hukum syarak sebagai undang-undang tertinggi sebelum membuat apa-apa perintah.

Penulis, Musa Awang ialah Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)




Petikan : BHarian 02/02/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails