“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Februari 16, 2011

Jika suami tiada, isteri jangan tergoda!


Azilah seorang wanita berjaya dalam kariernya. Dia terpaksa melakukan banyak kerja luar yang memisahkannya daripada keluarga. Seminggu-dua suami ditinggalkan, anak-anak kehausan kasih sayang ibu mereka. Walau tidak sekalipun mengadu, tetapi hati mereka tidak mungkin berkata tidak rindu pada ibu.

Suami Azilah memahami kerjaya seorang wanita berjawatan tinggi seperti isterinya itu. Dia cukup mengerti kesusahan Azilah membahagi tanggungjawab walau sering kali tertumpah juga kecewa di hatinya. Bayangkan jika melihat isteri dengan pakaian seksi, kecantikan yang menggoda, susuk tubuh yang mengancam tetapi bukan untuk dirinya yang kesunyian.

Azilah bekerja, berinteraksi dan banyak menghabiskan masa bersama lelaki-lelaki lain atas nama kerjaya. Bermalam di hotel dan di perantauan untuk tempoh beberapa ketika. Suami pula tiada di sisi hingga datanglah godaan-godaan halus perangkap syaitan di dalam hatinya. Bayangkanlah seminggu di hotel bersama lelaki yang sama, duduk makan bersama, berbincang dari hal kerja hingga melewati batas sensitif di luar hal kerja. Benar sungguh sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Apabila duduk lelaki dan wanita yang bukan mahram, maka yang ketiga bersamanya adalah syaitan.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Perangkap syaitan sedemikian halus, sedikit demi sedikit terjalin hubungan aneh antara Azila dan Zamani, rakan kongsi yang sentiasa menemani. Masing-masing sudahpun berkahwin, tetapi kononnya cinta terlarang itu tumbuh tanpa sengaja. Betulkah ia tidak disengajakan? Terlanjur?

Mula-mula rakan sekerja, hingga ke satu tahap, statusnya bertukar menjadi teman tapi akhirnya mesra (teman-tapi-mesra), semua cerita keluarga dikongsi bersama. Rahsia pasangan masing-masing turut menjadi bahan kajian dan diskusi meja bulat. Padahal aib suami haram dijaja di depan lelaki lain, begitu juga aib istei jangan sesekali didedah ke sana sini. Melainkan untuk mencari nasihat kepada orang yang amanah, berilmu dan akhlaknya terpuji bukan untuk mengambil peluang mencari kesempatan ke atas suami atau isteri orang.

Betulkah cinta haram sebegini tidak disengajakan jika Azilah membuka pintu pertama untuk si penceroboh masuk dengan sukarela? Pintu pertama itu adalah perkongsian maklumat sulit yang semestinya disimpan dalam fail peribadi rumahtangga suami isteri. Walaupun tidak puas hati dengan suami, janganlah dedah sebarangan, apatah lagi kepada suami orang yang sedang naik berahi sebab jauh daripada isterinya sendiri.

Pergaulan yang berlebihan akan merobohkan pagar pemisah di antara suami orang dan isteri orang yang bersatu hati selama berhari-hari di atas satu meja. Mula-mula satu meja, satu majlis, kemudian satu bilik kerja, terkeluar juga akhirnya ke tempat-tempat yang tidak berkaitan dengan kerja, satu tempat hiburan, satu kedai, satu pawagam dan akhirnya terjebak ke satu bilik hotel!

Bayangkanlah jika kulit dan kulit sering tersentuh secara tidak sengaja, berahi mereka akan menagih supaya menyentuh dengan sengaja. Jika bauan wangi wanita cantik menusuk naluri kelelakian seorang yang tidak menjamah isterinya tiga-empat hari dan bauan gagah kejantanan lelaki tercium dari jarak dekat oleh seorang wanita yang jauh dari suami. Siapakah yang boleh mencegah syaitan masuk ke dalam pergaulan mereka?

Hati akan cepat tersentuh jika merasa ada orang lain mahu menemani, berkongsi dan berbahagi suka duka bersama. Di sinilah bermulanya cinta haram berputik, kawan rapat pun berakhir menjadi kekasih gelap gulita. Mula-mula mungkin tiada apa yang perlu dirisaukan kerana mereka hanya bermain perasaan. Tetapi lama kelamaan jika di rumah sendiri tidak mendapat kepuasan dari pasangan masing-masing, baik dari segi seksual atau layanan lain yang berkaitan dengan perasaan, maka tunggulah tsunami taifu datang melanda. Pasti akan roboh juga benteng berahi yang selama ini dipertahankan.

Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud, “Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (QS 17:32)

Al-Quran menyatakan, janganlah kamu mendekati zina, bukan terus kepada tegahan supaya jangan berzina. Apakah maknanya? Kerana zina itu dimulai dengan bunga-bunga hubungan yang halus, tidak terimbas oleh orang lain, hanya dua jiwa saja yang tahu bahawa mereka ada sesuatu yang spesial.

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.’” (QS 24:30)

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud, “Katakanlah kepada wanita yang beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.’” (QS 24:31)

Jangan buka peluang

Berlaku curang hingga berzina tidak akan berlaku terjadi tanpa permulaan ke arah itu, perkenalan yang mendalam, berkongsi segalanya, sering bersama, akhirnya bersentuhan dengan diiringi perasaan yang seronok.

Mula-mula sentuhan hati, kemudian sentuhan kulit, disusuli pula dengan sentuhan jiwa dan akhirnya sentuhan jasad maka terjadilah perzinaan. Benarlah tegahan Allah SWT supaya manusia jangan dekati zina, dekat saja tidak boleh, apatah lagi memberi peluang dan membuka jalan. Jadi apakah jalan-jalan ke arah zina itu supaya suami orang dan isteri orang boleh menjauhinya?

1 – Pakaian

Aurat merupakan satu tarikan yang merangsang berahi. Hanya orang bodoh yang menyatakan pakaian tiada kaitan langsung dengan jiwa dan nafsu seorang manusia. Sesungguhnya pakaian menunjukkan maruah seseorang.

2 – Pandangan

Dari mata turun ke hati. Jaga panahan syaitan, jangan sampai tembus ke jantung hati anda. Tunduk bukan bererti mata lihat ke bawah saja, tapi pandang tanpa syahwat dan jika datang berahi, cepat-cepatlah larikan mata itu dari sesuatu yang dipandang.

3 – Perhiasan

Gaya berhias boleh memikat sesiapa yang bersama anda. Jangan berlebihan bagai rak atau sengaja hendak menarik perhatian bukan pasangan anda.

4 – Perkataan

Yang manis, halus, lembut, berinti pujuk rayau, lunak, lemah gemalai hanya milik suami anda seorang, bukan untuk lelaki lain!

5 – Wangian

Sekadar menghilangkan bau badan, jika berlebihan, seorang isteri diancam tekkan mencium bau syurga.

Jika lelaki dan wanita boleh mengelakkan diri dari lima jalan syaitan ini, takkan mungkin mereka terbabit dalam kekejian perzinaan.

Renung-renungkan...




Rujukan : Dr Juanda Jaya

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails