“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Februari 14, 2011

Fantasi seks penghidap parafilia

PERBUATAN menyeksa pasangan untuk mendapat kepuasan seksual masih berlaku di Malaysia.


KEMATIAN misteri lelaki bercoli yang terjatuh dari tingkat 12 sebuah kondominium di Sentul, Kuala Lumpur membuka lembaran tahun 2011. Kisah ini belum terungkai. Apakah motif lelaki keturunan Melayu berusia 26 tahun itu memakai coli sambil memanjat bangunan setinggi 17 tingkat itu? Mangsa diandaikan sedang melakukan percubaan mencuri di beberapa buah rumah di kawasan tersebut. Dia turut dikaitkan dengan perilaku seksualnya yang luar biasa berdasarkan corak pemakaian mangsa ketika menemui ajal.

Sama ada disedari atau tidak, terdapat individu yang memperoleh kepuasan seksual dengan memakai pakaian atau peralatan peribadi milik jantina berlawanan. Kes yang digelar transvestisme ini merupakan salah satu daripada cabang perilaku seks luar biasa atau disebut juga parafilia.

Bidang kegilaan seks luar biasa yang berleluasa dalam diam ini turut meliputi perbuatan mengintai (voyeurisme), menayangkan alat kelamin (ekshibisionisme), melakukan hubungan seks dengan kanak-kanak (pedofilia) dan menyalut tubuh dengan makanan sebelum melakukan hubungan seks (nyotaimori). Selain itu, kegiatan melakukan seks dengan mayat (nekrofilia), haiwan (bestialiti) dan saudara kandung (incest) merupakan sebahagian lagi kegilaan parafilia. Tidak terkecuali juga keinginan mencapai kenikmatan seks dengan cara yang ganas seperti memukul, mencekik dan menggunakan alatan untuk menyakiti pasangan.

Menurut pakar seksual lelaki, wanita dan reproduktif, Dr. Ismail Thamby, parafilia dikaitkan dengan kecelaruan mental yang menyerang penghidap masalah psikologi bipolar.

“Penghidap ini akan mengalami dua situasi berbeza pada satu-satu masa sama ada riang atau murung dalam tempoh tertentu,” ujarnya yang melihat punca lain parafilia disebabkan ketagihan peribadi yang timbul berdasarkan perkembangan minat pada mulanya.

Perilaku ini tidak dikategorikan sebagai penyakit mental kerana kecelaruan ini berupaya untuk menjadi terlalu ekstrem begitu juga sebaliknya. Parafilia lebih ditumpukan kepada langkah untuk menaikkan syahwat dengan pelbagai teknik dan gaya. Ismail tidak menolak kecenderungan untuk mencapai kepuasan seksual ini disebabkan oleh pengaruh daripada persekitaran yang bersifat global sekali gus menyuntik perasaan ingin tahu yang membuak-buak.

KEMATIAN lelaki bercoli yang terjatuh dari tingkat 12 sebuah kondominium di Sentul, Kuala Lumpur menimbulkan tanda tanya mengenai orientasi seksualnya.


Perlakuan parafilia, dikawal sendiri oleh penghidap menerusi saluran bersifat persendirian seperti menonton filem lucah atau melayari laman pornografi.

“Namun, apabila terdapat peluang lain untuk bereksperimentasi, sikap mencapai kepuasan seksual akan bertambah yang seterusnya menjadikannya satu bentuk ketagihan,” terang beliau.

Seks dengan haiwan

Ismail berkata, lelaki bahkan wanita tidak kira peringkat umur boleh menjadi pelaku parafilia.

“Mungkin wanita kurang menampakkan ciri perlakuan pelik ini kerana sifat lembut mereka berjaya menyembunyikan perlakuan ekstrem ini,” katanya.

Mudah terjebak dalam perlakuan seks luar biasa ini menyebabkan kegiatan parafilia terus berleluasa di negara sedang membangun seperti Malaysia, Kemboja, Vietnam, Filipina dan Thailand.

Menghuraikan kesan dan akibat perbuatan ini, Ismail sempat berkongsi pengalamannya merawat beberapa pesakit yang cenderung mendapatkan kepuasan seks dengan amalan yang luar biasa.

“Pada tahun 1990-an saya pernah merawat pasangan yang suaminya mempunyai masalah mati pucuk. Oleh kerana wanita tersebut menderita tidak mencapai kepuasan seks yang diinginkan daripada suaminya, dia memilih untuk melakukan hubungan seks dengan seekor anjing yang dipeliharanya di rumah,” cerita beliau.


KEMATIAN Nurin Jazlin turut dikaitkan dengan penghidap parafilia.


Selain itu, maklum Ismail, terdapat juga lelaki yang memperoleh kenikmatan apabila melakukan hubungan kelamin dengan anak kandungnya. Perceraian yang diakibatkan gaya hidup tidak bermoral ini juga meninggalkan impak jangka panjang kepada individu terbabit. Ada kes yang dirujuk kepadanya mengundang parah dalam kesihatan mental terutama golongan kanak-kanak yang pernah dicabul oleh orang dewasa lebih-lebih lagi melibatkan darah daging sendiri.

“Impak psikologi yang mendalam boleh meninggalkan trauma berlanjutan kepada kanak-kanak. Tidak mustahil ia akan menyebabkan depresi yang berpanjangan sehingga ke usia dewasa,” ujarnya yang menentang amalan tidak sihat ini.

Tambah Ismail, kematian juga boleh terjadi jika ‘permainan seks’ tidak mengikut prosedur yang betul apatah lagi apabila melibatkan kejutan elektrik dan peralatan tajam. Oleh itu, rawatan terbaik yang diberikan Ismail adalah melalui teknik kauseling yang dilakukan secara berperingkat kepada pesakit.

“Oleh kerana perilaku ini tidak diklasifikasikan sebagai masalah mental, teknik kaunseling adalah langkah terbaik untuk membendungnya daripada terus menular,” tegasnya.

Mencari punca dari sudut pemakanan pula, pakar dietetik Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Prof. Madya Dr. Sharida Abdul Razak menegaskan faktor pemakanan tiada kaitan dengan salah laku berkenaan.

“Melainkan individu tersebut mengambil dadah secara berlebihan dan bahan perangsang seks tanpa kebenaran pihak berkuasa,” ujarnya yang percaya faktor pergaulan liar tanpa batasan turut menjadi punca.




Petikan : Kosmo!

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails