“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Februari 18, 2011

Tan Sri, artis antara 500 guna sindiket nikah palsu

PEGAWAI SPRM menunjukkan sijil nikah palsu yang didalangi kakitangan JAKIM, di Putrajaya, semalam.

SPRM tahan 3, seorang kakitangan JAKIM disyaki dalang

KUALA LUMPUR: Tokoh korporat bergelar Tan Sri dan artis adalah antara lebih 500 pelanggan yang menggunakan khidmat sindiket nikah palsu yang dibongkar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Ahad lalu. Kebanyakan pelanggan sindiket yang dianggotai empat orang itu dipercayai mereka yang mahu berpoligami tanpa kebenaran isteri.

Kegiatan kumpulan itu terbongkar selepas SPRM menahan empat anggota sindiket terbabit, termasuk dipercayai dalangnya, seorang kakitangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Penjawat awam berusia 50 tahun itu dipercayai bertindak sebagai jurunikah, walaupun tidak bertauliah. Kumpulan itu dipercayai bergiat sejak tiga tahun lalu di Lembah Klang.

Selain mempunyai pelanggan rakyat tempatan dan warga asing, sindeket itu juga menyediakan pakej perkhidmatan lengkap, seperti upacara akad nikah di hotel dan penyediaan dokumen nikah tanpa tanpa perlu mendapat kebenaran isteri.

Difahamkan, mereka mengenakan bayaran sebanyak RM2,300 untuk keseluruhan pakej disediakan, termasuk caj untuk jurunikah dan sijil nikah.

Siasatan SPRM bagaimanapun, mendapati sijil nikah itu didapati menggunakan nama pendaftar nikah kahwin Jabatan Agama islam Wilayah Persekutuan (JAWI) yang tidak wujud.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, pihaknya sudah melakukan risikan dan pemantauan kegiatan sindiket itu sejak akhir tahun lalu, berdasarkan maklumat awam dan laporan media.

beliau berkata, daripada empat ditahan, tiga adalah lelaki berusia 50 hingga 64 tahun, manakala wanita berusia 43 tahun adalah isteri kepada kakitangan JAKIM.

"Selain kakitangan JAKIM itu, dua lelaki lain masing-masing berusia 64 dan 58 tahun bertindak sebagai 'runner', iaitu mencari pelanggan dan 'the maker' yang bertanggungjawab memproses semua dokumen berkaitan. Semua mereka direman sejak Isnin lali dan dibebaskan dengan jaminan hari ini (semalam)," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Sumber memberitahu BH, lokasi pernikahan bagi pasangan yang mendapatkan khidmat sindiket itu ditentukan dalangnya, manakala pengesahan wali hanya dipseroleh menerusi panggilan telefon tanpa perlu hadir pada majlis akad nikah.

Sumber itu berkata, ketika menahan anggota sindiket terbabit (Ahad lalu), mereka membawa pegawai SPRM ke sebuah rumah di ibu negara yang dijadikan markas. SPRM menemui sebuah komputer riba, pencetak, mesen pengimbas serta kira-kira 50 sijil nikah tanpa tandatangan pendaftar nikah JAWI, tetapi sudah tercatat nama pasangan yang bernikah di rumah itu.



Petikan : BHarian 18/02/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails