“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Jun 30, 2011

30 Jun hari ‘sayu’ ingati sejarah KTMB

Tanjong Pagar Railway Station

Assaalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera,

Saya kongsikan petikan yang wajar dibaca untuk buat renungan semua.
Saya ingin mengulas mengenai cadangan pihak tertentu untuk berpesta dan bersuka ria di atas gerabak kereta api dalam perjalanan terakhir perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bagi meninggalkan stesen Tanjung Pagar pada malam 30 Jun ini.

Sebuah akhbar lain pula menyiarkan berita muka hadapan 14 Jun lalu bahawa semua tiket KTM bagi perjalanan terakhir itu sudah pun habis dijual. Tarikh berkenaan iaitu 30 Jun 2011 ialah hari KTM Bhd menutup stesennya di Tanjung Pagar dan berpindah ke Woodlands, stesen barunya di Singapura. Memang sesuai peristiwa berkenaan dimaktubkan sebagai satu hari bersejarah dan patut diingati.

Saya berpendapat tidak kena pada tempatnya jika ada orang merancang untuk berpesta dalam perjalanan kereta api yang akan berlepas bagi kali terakhir dari Tanjung Pagar menuju Kuala Lumpur pada malam 30 Jun itu.

Perancangan ini tidak harus diteruskan kerana 30 Jun bukan satu tarikh untuk bersuka ria. Sebaliknya, ia adalah satu detik amat sedih dalam sejarah KTMB di Singapura.

Pada 1918, kerajaan kolonial British di Singapura menjual untuk selama-lamanya harta benda dan syarikat Singapore Railway kepada Kerajaan Negeri Melayu Bersekutu (Federated Malay States), yang menukar nama syarikat itu kepada Federated Malay States Railway, dan akhirnya berubah menjadi KTMB sebagai sebuah badan korporat.

Apabila KTMB berpindah ke Woodlands pada 30 Jun, maka akan bermulalah juga penyerahan kepada Kerajaan Singapura bukan saja bangunan stesen Tanjung Pagar tetapi juga tidak kurang daripada 175.7 hektar tanah milik KTMB di merata tempat di Singapura. Khazanah tanah KTMB di Singapura dianggarkan mempunyai nilai berbilion ringgit. Sebagai gantian kepada penyerahan stesen dan tanah berkenaan, Malaysia diberi peluang membangun bersama dengan Singapura enam bidang tanah di Marina South dan Ophir-Rocher di bahagian selatan pulau Singapura.

Perhentian di Woodlands bukan stesen kereta api dalam erti kata biasa. Perhentian Woodlands ialah sebuah pusat pemeriksaan kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ) kepunyaan Singapura.

Oleh itu saya berpendapat bahawa 30 Jun melambangkan satu tarikh yang sangat sayu di hati sanubari mereka yang menghayati sejarah, jauh sekali untuk disambut sebagai satu malam berpesta dan bersuka ria.

AK MOHAMAD,
Kuala Lumpur.


Laman-Seri : Penyerahan ini juga bermakna terhakisnya warisan 'Tanah Melayu' di bumi Melayu. Renung-renungkan...




BHarian 24/06/2011

Capaian entry berkaitan :
* Roh pun sayangkan stesen Tanjong Pagar

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails