“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Jun 17, 2011

Maruah, iman luntur apabila individu menipu


Assalamualaikum warahmatullah,

Bismillah. Firman Allah SWT yang bermaksud, “Wahai orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.” (Surah al-Saff, ayat 2-3)

Keserasian antara perilaku dan tutur kata adalah satu sifat terpuji yang dianjurkan Islam. Sikap adalah lambang kepada keperibadian Muslim yang bertakwa kepada Allah. Oleh itu, Allah amat murka kepada orang yang bercakap tak serupa bikin.

Al-Syeikh Jamaluddin al-Qasimi dalam kitab tafsirnya Tafsir al-Qasimi menjelaskan, mengatakan sesuatu yang tidak pernah dikerjakan adalah satu perbuatan dusta dan sifat berdusta itu tidak akan wujud pada seseorang mempunyai maruah iaitu yang mengetahui akan harga dirinya. Sedangkan maruah adalah dasar utama menimbulkan iman. Jika dasar iman yang tulen itu bertapak kukuh di sudut jiwa, maka dengan sendirinya iman akan menumbuhkan dahan sifat terpuji. Apabila seseorang itu berbohong dan berdusta bermakna maruahnya sudah luntur atau iman mula goyah.

Baginda Rasulullah SAW menyampaikan Islam kepada umat manusia melalui perkataan sederhana yang begitu mudah difahami, diterima, dengan sikap yang tegas dan tindakan jelas pada pandangan umum.

Pendek kata, formula kejayaan cemerlang Baginda Rasulullah SAW dalam dakwah Islam sebenarnya terletak pada keselarasan ucapan dengan perbuatannya, niat dengan amalnya, dalam keadaan suka mahupun duka detik kehidupannya. Risalah Islam yang disampaikan Rasulullah berupaya membina peribadi umat Islam yang unggul dan membentuk manusia memiliki nilai kebaikan dan kebajikan kepada manusia sejagat.

Corak kehidupan diserikan perhiasan tauhid dan amanah yang mewarnai setiap personaliti Muslim yang mendukung Islam sebagai cara hidup menyeluruh. Kehidupan seumpama inilah yang menjadi rahsia kekuatan dan keunggulan umat Islam di zaman Rasulullah dan zaman selepasnya.

Kebanyakan umat Islam kini sekadar bercakap tak serupa bikin di mana mereka kerap melaung-laungkan Islam sebagai cara hidup tetapi realiti adalah sebaliknya. Sifat yang hanya pandai berkata-kata tetapi tidak mengamalkan samalah seperti lagak seorang munafik.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Tanda-tanda seorang munafik itu adalah tiga perkara iaitu; apabila berjanji tidak ditunaikannya, jika berkata-kata dia berdusta dan apabila dia diberi amanah dia mengkhianatinya.” (Hadis riwayat Ahmad)

Sifat nifak sifat yang tercela dan akan mengakibatkan kerugian bukan hanya kepada individu itu, malah ia boleh mengakibatkan padah buruk kepada masyarakat Islam keseluruhannya. Sifat nifak seumpama duri dalam daging atau musuh dalam selimut.

Dalam hadis diriwayatkan dari Ibnu Umar r.a. katanya: “Saya dengar nabi SAW bersabda: Bagi tiap-tiap orang yang khianat (penipu) ada bendera yang dipancangkan tanda khianatnya di hari kiamat kelak.” (Hadis riwayat Bukhari)

Dalam sebuah riwayat diceritakan, telah datang kepada Rasulullah SAW, seorang lelaki meminta nasihat. Lelaki itu mengaku bahawa dia tidak dapat meninggalkan satu maksiat yang biasa dilakukannya, iaitu berzina. Mendengar pengakuan jujur lelaki ini Rasulullah SAW berwasiat kepadanya: Hanya dengan satu perkara: “Laa Takzib! (Jangan berbohong!).”

Ternyata dengan menjaga untuk tetap melaksanakan nasihat Rasulullah SAW itu, lelaki ini dapat menghindari perbuatan maksiat yang susah ditinggalkannya kerana setiap kali dia ingin melakukan zina, dia akan ingat kepada nasihat baginda itu.

“Bagaimana kalau saya ditanya oleh Rasulullah SAW? Jika saya menjawab: Tidak, bererti saya telah berbohong. Jika saya mengaku bererti saya wajib dihukum”, fikir lelaki tersebut sehingga telah berhenti dari berzina.

Pengalaman Khalifah Umar pula wajar dijadikan panduan kepada mereka yang bersifat munafik atau suka berdusta kerana pada mata umum, kesalahan dapat ditutup tetapi hakikatnya Allah mengetahui semua yang kita lakukan hatta bisikan hati.

Khalifah Umar berkata: “Wahai si penggembala! Jualkan saja kepadaku seekor anak kambing dari ternakanmu ini.”

Pengembala berkata: “Aku ini sebenarnya hanyalah seorang budak suruhan saja.”
Khalifah Umar berkata: “Itu tidak ada masalah! Kamu katakan saja kepada tuanmu nanti bahawa anak kambing itu telah pun dimakan serigala.”

Pengembala berkata: “Kalau begitu, di mana Allah sebenarnya?”

Akhirnya, Khalifah Umar berkata kepada pengembala: “Ungkapan kamu di mana Allah tadi telah memerdekakan kamu di dunia ini, semoga kalimat itu pula yang akan memerdekakan kamu di hari akhirat kelak.”

Betapa kisah penuh pengajaran itu menggambarkan ajaran Islam menyerlah dan terjelma secara praktikal dalam setiap aspek kehidupan. Oleh sebab itu, umat Islam dapat menempa kejayaan cemerlang dalam pelbagai aspek kehidupan sejagat.

Renung-renungkan...




Sumber : Engku Ahmad Zaki Engku Alwi di BHarian 09/06/2011 dan JAKiM.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails