“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Jun 10, 2011

Bunga kacang telang

bunga kacang telang dari sumber Mad Isyak

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pasti ada penggemar nasi kerabu yang masih tidak mengetahui bagaimana nasi tersebut boleh berwarna biru. Sebenarnya, warna biru tersebut datangnya dari sejenis bunga yang dikenali dengan nama kacang telang atau lebih dikenali dengan nama bunga nasi kerabu oleh penduduk di Kelantan. Bukan setakat di Malaysia, pewarna biru daripada bunga kacang telang ini juga popular di Asia Tenggara.

Anda tentu masih ingat entry saffron yang dikatakan mampu merangsang minda. Jika di sini amat payah untuk mendapatkan saffron, apa kata kita cuba bunga kacang telang pula. Selain popular sebagai pewarna, bunga kacang telang dikatakan mampu merangsang memori.

Kacang telang atau nama botaninya clitoria ternatea merupakan tumbuhan yang tergolong dalam keluarga Fabaceae. Nama lain bagi kacang telang ialah butterfly pea vine, blue pea, anchan (Thailand), Pukinggan (Filipina) dan Dau biec (Vietnam). Pada zaman dahulu sebelum terjumpanya bahan pewarna seperti yang terdapat dengan mudah sekarang, bunga kacang telang amat popular digunakan sebagai pewarna makanan.

Tanaman ini berasal dari Asia yang beriklim tropika khatulistiwa, tetapi telah diperkenalkan ke Afrika, Australia dan Amerika. Tumbuhan ini akan membaik subur dalam medium yang agak lembap (tanah yang mempunyai kandungan humus yang tinggi) serta memerlukan cahaya matahari secukupnya untuk membesar.

pokok kacang telang

bunga kacang telang

bunga kacang telang

Ciri-ciri yang paling ketara tentang tanaman ini adalah bunga-bunga hidup yang biru tua atau ungu kebiruan dengan tanda kuning muda di tengah-tengah bunga, mekar sepanjang tahun. Saiz bunganya adalah sekitar 4 cm panjang 3 cm lebar. Ada beberapa jenis bunga telang yang menghasilkan bunga yang berwarna putih. Buah kacang telang berukuran 5 - 7 cm, polong mendatar dengan 6 hingga 10 biji dalam polong masing-masing. Kacang telang boleh dimakan setelah matang.

bunga dan buah kacang telang

Kacang telang membaik dengan cara keratan batang atau biji. Tumbuh sebagai pokok anggur atau menjalar, sifatnya yang menjalar menjadikannya sesuai untuk tanaman untuk pasu gantung. Bagi mereka yang ingin menanam tumbuhan ini, terdapat cara untuk menyemai biji benihnya. Caranya adalah dengan merendam biji benih tersebut ke dalam air selama 3 hingga 4 jam sebelum disemai dalam tanah. Selalunya benih akan mula bercambah selepas 7 hingga 14 hari. Untuk menanam melalui keratan batang pula, caranya adalah dengan menyemai batang dalam pasir yang lebap dan pastikan airnya mencukupi. Setelah hidup segar, tumbuhan ini perlu selalu dipangkas (dipotong rantingnya) untuk memastikan pertumbuhan ranting baru tidak terbantut.

Khasiat perubatan bagi wanita

Bunga kacang telang mempunyai bentuk organ luaran seksual wanita, maka nama latin dari genus ‘Clitoria’ , diambil dari perkataan ‘clitoris’ . Dalam beberapa bahasa (Tamil, Malayalam) bunga kacang telang dinamakan ‘kerang’ yang juga mempunyai bentuk organ seksual wanita. Oleh kerana memmpunyai kesamaan bahagian tubuh manusia, tanaman ini dikatakan mempunyai pengaruhi kepada sistem pembiakan manusia. Tumbuhan ini digunakan secara tradisional untuk menyembuhkan penyakit seksual, seperti ketidaksuburan, gonore, mengendalikan kitaran menstruasi (haid), dan juga sebagai afrodisiak. Amalan ini dicatatkam dalam sebuah kepercayaan kuno dicatat dalam Doktrin Signatures.

Terdapat juga kepercayaan yang mengatakan bahawa untuk mengelakkan keguguran, batang kacang telang ini dililitkan pada pinggang perempuan hamil. Sama ada berkesan atau tidak, cara ini tidak dapat dibuktikan.

Menyuburkan rambut

Sejak turun temurun, kacang telang telah dipercayai amat berkhasiat untuk melebat dan menghitamkan rambut. Tumbuhan ini juga dipercayai mampu mengilatkan rambut dan juga dapat menyuburkan kulit rambut.

Mengurangkan sakit kepala

Daun dan bunga kacang telang juga dikatakan mampu mengurangkan sakit kepala. Caranya adalah dengan mengambil daun atau bunga tersebut. Kemudian masukkan dalam kain hingga membentuk bantal dan digunakan sebagai pelapik kepada sewaktu tidur oleh pesakit.

Dikatakan juga bunga kacang telang boleh direndam dalam air panas dan diminum seperti teh untuk mengurangkan sakit akibat ulser mulut. Air rendaman bunga ini juga dikatakan mampu merawat insomnia. Dalam perubatan tradisional pula, tumbuhan ini banyak digunakan untuk merawat sakit telinga, kelenjar membengkak, kolik, sembelit, sakit tekak dan penyakit kulit.

Merangsang memori dan kebijaksanaan

Di India, kacang telang dikenali dengan nama Shankupushpam telah digunakan secara meluas sebagai tonik otak dan ia dipercayai dapat merangsang memori dan kebijaksanaan.

Pewarna makanan dan fabrik

Selain digunakan sebagai pewarna makanan, bahan pewarna yang terhasil daripada rendaman bunga kacang telang juga telah digunakan sebagai pewarna pakaian ataupun nila. Caranya adalah dengan menambahkan warna biru ini kepada air bilasan terakhir pakaian terutamanya pakaian berwarna putih. Tujuannya adalah untuk mencerahkan fabrik tersebut.




Sumber : MW#1109 dan En.Wikipedia ~ Clitoria ternatea

4 ulasan:

  1. Abdul Razak Isa [ajak32@yahoo.com]12 Jun 2011 7:35 PTG

    Saya masih ingat lagi ketika kecil2 dahulu orang masak nasi kerabu guna bunga nih... rasa nasi pun berlainan bila guna bunga ni... sekarang macam takde dah...

    BalasPadam
  2. Ahmand Wan [once67@hotmail.com]14 Jun 2011 8:58 PTG

    Salam!

    Tambahan sikit. Bunga ini merupakan ramuan utama 'nasi kerabu hitam', sebagai pewarna. Dikenali di sana sebagai bunga kintan. Nasi kerabu di disini Klang Valley kebanyakannya guna pewarna.

    Wassalam

    BalasPadam
  3. saya ada tanam pokok bunga ni kat depan rumah.senang nak buat nasi kerabu.

    BalasPadam
  4. hi, tumpang tanya..can we eat (stir fry) the kacang telang pod like we eat snow pea?

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails