“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Mac 22, 2009

Masjid gah tapi kosong

SOALAN:


Kami berkerja di jabatan percetakan dengan gaji yang boleh dikatakan lumayan. Kelab-kelab dan persatuan berjalan dengan baik. Masalah yang sering kami perkatakan ialah timbalan pengarah yang tidak pernah ke surau untuk sembahyang waktu atau menghadiri kuliah-kuliah yang diadakan sejak ia bertugas lebih kurang satu tahun.

Kami tidak tahu mana dia pergi semasa waktu zuhur, besar kemungkinan dia berada di bilik atau pergi makan ke luar. Walaupun demikian, biarpun tidak nampak sembahyang zuhur bersama atau sembahyang Jumaat, dia kadang-kadang belanja makan tengah hari.

Sepatutnya ketua itu menjadi contoh yang terbaik bagi rakyat bawahannya. Seperkara lain, kalau dia mempengerusikan mesyuarat, zuhur dan asar selalu diteruskan hingga hampir Maghrib. Tidak ada seorangpun di antara kami yang berani menegur supaya berhenti sekejap untuk sembahyang. Macam mana ini boleh berlaku?

- Dilema Pekerja, Kuala Lumpur.


JAWAPAN :

Perlu diperjelaskan bahawa sembahyang itu adalah tiang agama. Barang siapa mendirikan sembahyang, bererti dia telah menegakkan agama, iaitu agama Islam yang dianuti. Bererti orang yang meninggalkannya, tidak kira atas apa alasan, kecuali alasan syarak, dia telah merobohkan agama berkenaan.

Kalau hendak meneliti, menilai seseorang insan yang beragama Islam, tidak kira lelaki atau perempuan, kita hendaklah melihat ibadah sembahyangnya. Kalau sembahyangnya elok, dilakukan seperti yang diwajibkan, maka amalan yang lainnya juga elok. Namun kalau sembahyangnya tidak elok, apatah lagi seseorang itu tidak sembahyang, maka peribadinya juga tidak elok.

Dikatakan demikian, ialah kerana apabila seseorang itu mati, yang mula-mula sekali ditanya oleh Allah ialah sembahyangnya. Sekiranya sembahyang yang dilakukan itu diterima Allah, maka amalannya yang lain, lebih-lebih lagi amalan yang melibatkan Rukun Islam menjadi elok. Sekiranya sembahyang yang dilakukan itu ditolak, maka amalan yang lain akan ditolak.

Maksud hadis yang dijelaskan di atas adalah umum, iaitu terhadap semua hamba, tidak kira siapa, sama ada dia seorang pencuci bangunan yang menerima imbuhan harian, seorang pemandu teksi, seorang pensyarah, seorang wakil rakyat juga termasuk penolong pengarah yang bekerja di jabatan percetakan seperti yang tuan utarakan. Tidak ada yang terkecuali, semua orang wajib sembahyang, kerana sembahyang itu adalah ibadah yang boleh mencegah seseorang itu melakukan kejahatan (fahsya’) dan kemungkaran.

Seseorang itu tidak menunaikan sembahyang berkemungkinan dia tidak dididik untuk melakukannya. Kedua-dua ibu bapa, kawan-kawan, jiran-jiran juga masyarakat tidak berupaya mendidiknya untuk bersembahyang. Bererti dari mula hidupnya tidak ada rangsangan luaran untuk melakukan sembahyang.

Apabila ini berlaku, individu berkenaan akhirnya merasakan sembahyang itu tidak perlu, tidak ada rasa tanggungjawab, tidak sensitif dan otaknya tidak terfikir ke arah ibadah ini.

Manusia seperti inilah yang tidak ke masjid atau ke surau, biarpun rumah Allah itu di hadapan rumahnya, setiap kali azan berkumandang, menyelubungi ruang dalam dan luar rumahnya, tetapi tidak ada rasa sensitif langsung. Malah ada kalanya azan yang dilaungkan setiap subuh itu dirasa terlalu menganggu dan membingitkan telinganya.

Didikan awal perlu bermula dari rumah, yang mesti wujud atau dilakukan oleh ibu dan bapa. Namun apabila kedua-dua ibu bapa itu tidak mempunyai latar belakang agama, tidak memahami hukum-hukum agama, maka kesedaran untuk mendidik anak-anak itu sembahyang dengan sendirinya tidak wujud. Generasi ini sekiranya dibiarkan, akhirnya akan melahirkan keturunan yang juga tidak sembahyang.

Kebanyakan ibu bapa yang tidak mempedulikan didikan agama lahir daripada mereka yang tidak dapat memikiri perlunya didikan agama. Berbanding dengan sekolah-sekolah kebangsaan, didikan agama di Malaysia terlalu jauh mundur, biarpun pada hakikatnya pihak yang bertanggungjawab mempunyai sumber yang mendirikan sekolah-sekolah agama yang canggih dan bersesuaian dengan keperluan semasa. Sekiranya ibu bapa itu tidak mempunyai kesedaran agama biarpun menghadapi masalah untuk membayar yuran, kos perjalanan dan sebagainya kerana institusi agama berada di mana-mana biarpun jauh tempatnya.

Orang yang berada boleh mengaji guru-guru agama untuk mengajar anak-anak mereka di rumah. Kalau mereka boleh menghantar anak-anak untuk belajar piano, kelas tambahan berbayar untuk peperiksaan PMR, SPM, komputer, taekwando dan sebagainya, mengapa mereka tidak boleh menghantar kelas tambahan agama untuk anak-anak mereka? Kegagalan berbuat demikian lantaran tidak adanya kesedaran perlunya didikan agama.

Atas latar belakang seumpama inilah maka masjid-masjid yang didirikan berjuta-juta ringgit itu sering tinggal kosong, hanya dihuni oleh orang-orang tua, orang-orang yang sudah pencen juga beberapa orang lain. Kelas-kelas agama diadakan setiap minggu, tetapi yang datang hanya beberapa kerat sahaja.

Masyarakat Melayu Islam sekarang ini sebenarnya berada dalam satu keadaan bimbang. Sudahlah ketinggalan dalam bidang ekonomi, dan banyak terlibat dalam masalah sosial, berlipat ganda nisbahnya berbanding dengan penganut agama lain.

Bilangan mereka yang terlibat dengan dadah dan HIV terlalu ramai dan monopoli berbanding dengan bangsa lain. Begitu juga dengan mereka yang terlibat dengan kegiatan merempit, meragut, membunuh, merogol beramai-ramai dan lain-lain jenayah termasuk mereka yang menerima rasuah. Fenomena ini berlaku kerana sebab yang jelas. Mereka Islam, tetapi tidak melakukan sesuatu yang diajar oleh Islam, iaitu sembahyang lima waktu, sekiranya mereka ada sembahyang dan diterima oleh Allah jadilah mereka manusia yang baik tidak akan melakukan kejahatan dan kemungkaran.

Kesedaran mempelajari agama itu tetap wujud bagi kebanyakan individu, namun kemudahan mempelajari agama itu dalam banyak suasana tidak mencukupi. Di negeri Selangor sendiri contohnya, sekolah-sekolah agama yang wujud tidak dapat menampung bilangan anak Islam Melayu untuk belajar agama. Sudahlah tidak cukup, kelas-kelas yang adakalanya menumpang di surau-surau, di bawah tangga dan sebagainya, bangku dan meja juga tidak mencukupi.

Bilangan guru-guru agama juga tidak mencukupi, sebahagiannya tidak terlatih atau mereka menjadi guru agama sementara sahaja sebelum mendapat pekerjaan yang lebih lumayan kerana gaji yang diterima oleh guru agama lebih rendah atau sebelum melanjutkan pelajaran. Bagaimanakah seorang guru itu berupaya mengajar penuh dedikasi sekiranya pendapatannya tidak berupaya menjamin diri dan keluarga?

Didikan agama sewajibnya ke atas setiap anak Islam seluruh negara. Walaupun demikian, ia bukan mudah dilaksanakan kerana kuasa agama terletak di bawah kerajaan negeri. Setiap pemaju, termasuk kerajaan negeri mesti memberi peruntukan tanah bagi sekolah agama sama seperti keperluan sekolah kebangsaan.

Dan dalam usaha berdakwah sesuatu yang memberi manfaat dan kesan yang maksimum perlu difikir dan dirancang dengan baik. Tidak ada gunanya masjid tersergam dibangunkan menelan belanja berjuta ringgit, tetapi apabila tiba waktu sembahyang makmum tidak sampai sebelas baris.

Adalah kurang meyakinkan, apabila wakil-wakil dari seluruh dunia datang untuk musabaqah, tetapi pemahaman rakyat terhadap al-Quran dan hadis-hadis tetap di takuk lama. Yang jaya ditonjolkan hanya keghairahan jenama di persada antarabangsa pada hal pemahaman kandungan al-Quran itu terlalu minimum.

Sebahagian besar rakyat Malaysia membaca al-Quran tidak tahu maknanya atau kefahamannya. Begitu juga halnya ketika sembahyang sebahagian besar mereka yang bersembahyang tidak tahu makna termasuk dalam surah al-Fatihah. Biarpun disedari memahami makna al-Fatihah bukan satu syarat atau rukun sembahyang. Sekiranya seseorang itu berupaya memahami lafaz yang dibaca ketika sembahyang, maka itu adalah lebih baik.

Semuanya tidak akan berlaku, kecuali kemudahan untuk mempelajari agama itu dapat disediakan di seluruh negara. Fenomena seumpama ini bukan hanya berlaku di Malaysia, sebuah negara maju dan mewah yang mempunyai segala-galanya, tetapi berlaku juga di kebanyakan negara Islam.

Tanpa pemahaman agama, termasuk pemahaman keperluan sembahyang, manusia Islam tidak akan melakukan sembahyang, biarpun surau ada di tempat kerja.

Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang dikagumi, menjadi role model rakyat jelata, bukan pemimpin yang hanya membayar kos makanan yang dihidangkan selepas kuliah.

Sumber : Utusan 22/03/2009

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails