“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Februari 19, 2011

Siapa juara ego?

Lelaki dan wanita ada sifat pentingkan diri


PADA awal perhubungan, mungkin tidak nampak sifat dan sikap sebenar seseorang pasangan. Semuanya indah belaka. Bila semakin lama, mulalah berlaku pelbagai kepincangan, perselisihan faham hinggakan natijahnya mencetuskan perbalahan yang akhirnya membawa perpisahan. Salah satu punca yang sukar disedari ialah sifat ego tidak boleh dilihat dengan mata kasar.

Rata-rata wanita gemar menuduh lelaki lebih tinggi ego, sebaliknya pula si lelaki pula akan menyalahkan wanita pula sehingga menyebabkan persengketaan. Berikutan masing-masing suka menuding jari menyalahkan antara satu sama lain sifat ego bukan saja menjadi masalah dalam hubungan pasangan bercinta, malah turut menjadi isu dalam keluarga, ipar duai, tempat bekerja dan hubungan kemasyarakatan.

Bagi yang tidak sedar memiliki sifat ego, penulis merungkai sifat berkenaan tanpa disedari oleh rata-rata manusia di muka bumi ini. Sifat buruk itu hanya dapat diubah oleh diri sendiri, sebaliknya ego yang semulajadi sukar untuk diubah oleh orang lain. Kali ini, kita lihat apa pandangan ramai?

Bagi pendapat seorang doktor gigi, Dr Aziz Md Yassin, berkata jika dikatakan lelaki lebih ego daripada wanita, memang ada betulnya, tetapi itu kebanyakannya wujud dalam 15 tahun lalu yang mana lelaki lebih dominan daripada wanita. Namun, zaman semakin berubah.

“Wanita banyak yang menimba ilmu hingga ke menara gading dan banyak yang berkerjaya, jadi mata pencarian keluarga datang juga daripada wanita. Maka, ego akan terhasil daripada duit, harta, kepandaian, status dan gaya hidup yang tinggi, selain dipengaruhi oleh rakan sekeliling dan sifat peribadi seseorang. Sehubungan itu, zaman moden tidak kira lelaki atau wanita sama saja.”

“Ego juga datang dengan kuasa yang ada pada seseorang. Contohnya, lelaki yang tidak berpelajaran tinggi, tidak berharta dan tidak kacak (contohnya) tapi masih ada lagi yang ego terhadap isteri berikutan lelaki sudah dicop sebagai 'ketua keluarga' oleh masyarakat kita. Jadi, ketua di sini mempunyai kuasa dalam menentukan hala tuju keluarga. Itu juga penyumbang kepada sifat ego. Ego perlu ada juga sebagai perisai untuk menjaga maruah tapi mestilah berpada dan kena bertempat,” katanya.

Sifat ego adalah penyakit batin. Ia adalah abstrak atau maknawiyah, yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Namun tetap dapat dikesan melalui tanda lahiriah pada sikap seseorang itu. Atau dengan kata lain, sifat ego itu ada manifestasi atau implikasinya. Berdasarkan sikap dan tanda terserlah itulah dapat mengenali seseorang itu memiliki sifat ego.

Fakta : Tanda sifat ego

* Bila jawapan yang diberi betul, dia akan rasa terhibur, senang hati dan bangga.
* Jika tidak dilantik memegang sesuatu jawatan, dia akan rasa kecewa dan tidak tenang.
* Jika seorang ketua, dia selalu bersikap kasar ketika memberi arahan.
* Jika orang bawahan, dia susah untuk taat kepada ketuanya dan bersikap degil.
* Mudah marah X( bila dinasihati.
* Emosional dan mudah tersinggung.
* Memilih kawan yang setaraf dengannya.
* Menonjolkan diri secara berlebihan.
* Memperlekehkan orang lain.
* Suka menyampuk perbualan orang lain
* Berburuk sangka terhadap orang lain
* Suka meninggikan suara ketika bercakap

INFO : Kenali sifat ego

  • Menolak kebenaran, tidak mahu menerima pandangan orang lain. Sering saja bercekak pinggang sebagai gambaran membesar diri. Sifat egonya itu terserlah menerusi perbuatan bercekak pinggang biarpun tanpa disedarinya.
  • Selalu berwajah serius dan masam. Ditambah pula dengan sikap yang kurang mesra.
  • Sangat memilih kawan terutamanya dalam kalangan orang yang setaraf dengannya sahaja.
  • Mudah menjadi marah terutama kalau orang lain yang membuat silap, lebih-lebih lagi kalau kesilapan itu tertimpa ke atas dirinya.
  • Sangat mudah tercabar oleh kebaikan orang lain.
  • Kalau terbukti bersalah, sakat sukar meminta maaf. Dan apabila orang lain yang bersalah pula, sangat sukar memaafkan.
  • Tidak boleh ditegur atau tidak mahu menerima teguran.
  • Sangat suka dipuji malah senitasa menunggu-nunggu saja akan pujian orang kepadanya. Kalau dia mendengar pujian terhadap orang lain di hadapannya, maka timbul sakit hati kepada orang yang memuji itu dan sakit hati kepada orang yang dipuji.
  • Suka berbahas. Dalam perbahasan pula sering meninggikan suara. Berbahas juga bukan untuk mencari kebenaran, tetapi untuk kemenangan walaupun salah.

Pandangan mengenai sifat ego, lelaki atau wanita?

Siti Ruby Ashikin Ariff : "Lelaki lebih ego, kerana memang tak boleh kalah dalam setiap perbuatan dia orang. Asyik nak betul saja."

Dyb Yusoff : "Lelaki dan wanita memiliki sifat ego ini dan egonya sama tinggi. Bagaimanapun, wanita lebih cepat beralah sementara lelaki, bergantung pada keadaan."

Fransisca Razak : "Dua-dua pun ada ego, baik lelaki atau wanita. Tapi sejauh mana ketinggian ego itu hanya empunya diri saja yang boleh menjawabnya. Namun, masalah dgo boleh dapat diselesaikan jika kedua-dua pihak sanggup dan boleh saling toleransi. namun, pada pendapat saya, rata-rata lelaki lebih tinggi egonya kerana golongan itu tidak boleh tercabar atau dicabar!"

Amer San : "Pada pendapat saya, dua-dua pun sama, ada ego masing-masing. Ada orang kata lelaki lebih ego, tapi saya rasa itu dulu. Wanita zaman sekarang pula ego lebih terutamanya wanita yang sudah berkahwin dan pangkat lebih tinggi daripada suami. Ini semua adalah 'true fact'. Siap dah ada orang buat drama. Nak selesaikan masalah ini, senang saja, dua-dua kena ada 'give and take' serta toleransi."

Moon Bulan : "Setuju dengan Amer San. Tapi, saya percaya wanita patutnya belajar lenturkan ego, sebab itu kekuatan kita. Hakikatnya memang lelaki dikurniakan ego yang tinggi sebagai pemimpin, kalau mereka gunakan ego itu dengan bijak."

Laman-Seri : Sifat ego lelaki atau wanita mest dijauhi umat Islam. Tak bagus ego ni, sebab inilah sikap 'si dia' >:) yang tak mahu sujud pada Nabi Adam dahulu. Siapa yang ego, dia hampir menyerupai 'si dia' inilah. Jauhkan diri kita daripada sifat-sifat mazmumah, tidak baik untuk diri sendiri dan hampir tiada manfaatnya di dunia, apatah lagi di kampung akhirat.




Petikan : BHarian 11/02/2011

1 ulasan:

  1. Salam lamanseri,

    Saya rasa kedua2 baik lelaki dan perempuan ada ego mereka yg tersendiri.

    Sbgai seorang isteri, kita sebenarnya sgt mudah utk melembutkan ego si suami. Bercakap lembut dan memaafkan... boleh membuatkan ego si suami terpadam dgn sendirinya. Sungguh !

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails