“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, April 27, 2009

Hutang dibolehkan ikut kemampuan, tepati janji bayar semula

BUDAYA berhutang yang menjadi gaya hidup masyarakat Islam hari ini boleh menjadi isu membimbangkan jika tiada langkah pengawalan kerana berhutang bermakna cara berbelanja melebihi kemampuan.

Oleh itu, sikap mudah terpengaruh dengan iklan jualan murah, tidak puas dengan apa yang dimiliki, mudah membuat pinjaman dan gagal mengawal nafsu apabila berbelanja dikenal pasti sebagai punca budaya berhutang menular.

Kegawatan global melanda dunia masa ini, mahu tidak mahu mendesak setiap kita berhari-hati supaya tidak terjebak dengan budaya berhutang. Sikap suka berhutang boleh mendatangkan kesan buruk seperti tekanan emosi, muflis dan kehilangan semangat bekerja.

Disebabkan hutang ada keluarga bahagia menjadi porak-peranda apabila menyalahkan pihak lain sedangkan semua bertanggungjawab terhadap kesulitan berlaku. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah mengampunkan dosa orang yang mati syahid (di jalan Allah) kecuali (dosa membabitkan) hutang piutangnya." (Hadis riwayat Muslim)

Islam mengharuskan seseorang berhutang khususnya dalam keadaan darurat dan sangat memerlukan kewangan untuk meneruskan kehidupan. Bagaimanapun, Islam sangat teliti dalam soal memberi, menerima dan membayar semula hutang.

Pada dasarnya isu hutang dan pinjam meminjam berkait rapat dengan sikap amanah pemiutang dan penghutang. Sifat amanah dilihat sebagai kontrak membuktikan semangat tolong menolong, kasih sayang dan ketinggian iman seseorang antara mereka yang mampu dengan yang dalam kesusahan.

Firman Allah yang bermaksud: "Jika yang memberi hutang percaya kepada yang berhutang, maka hendaklah orang yang dipercayai itu menyempurnakan amanahnya (hutangnya) dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah Tuhannya." (Surah al-Baqarah, ayat 283)

Oleh itu, Islam menetapkan setiap yang berhutang wajib melaksanakan amanah dan bersifat jujur membayar hutang mereka selepas berkemampuan. Bagi sesiapa yang suka melewatkan atau menangguhkan pembayaran hutang, maruah mereka menjadi hina, hidup hilang keberkatan dan tidak diredai Allah selain termasuk golongan orang yang zalim.

Pihak yang berhutang perlu segera melunaskan hutang. Akhir-akhir ini bukan saja yang berhutang menjadi korban, bahkan keluarga mereka turut diugut, dipukul, di samun dan dibunuh. Apa yang membimbangkan ialah azab Allah pada akhirat kelak.

Bagi mendapat keredaan Allah, kita bertanggungjawab menunaikan amanah apabila berhutang dengan membayar hutang bagi memelihara hak manusia dan Allah, bersegera membayar hutang jika sudah berkemampuan.

Sebagai ingatan kepada yang suka berhutang, mulai sekarang jangan mudah terpengaruh dengan budaya hidup mewah tetapi tidak mampu membayar sebaliknya memenuhi prinsipnya berhutang bagi perkara yang perlu saja dan di dalam kemampuan.

Firman Allah bermaksud: "Dan beri kepada mereka daripada harta Allah yang dikurniakan kepada kamu. Dan jangan kamu paksa hamba perempuan kamu melacurkan diri manakala mereka mahu menjaga kehormatannya, kerana kamu berkehendakkan kesenangan hidup di dunia. Sesiapa yang memaksa mereka, maka sesungguhnya Allah sesudah paksaan mereka itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah an-Nuur, ayat 33)

Sumber : BHarian 2009/04/27

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails