“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, April 26, 2009

Q&A : Asuh murid kelas agama hormati jiran

Bersama Jakim

Soalan:
Apakah hukumnya mengadakan kelas agama dengan terlalu bising di rumah sehingga mengganggu ketenteraman dan ketenangan jirannya? Persoalan kedua, apakah cara terbaik bagi meleraikan masalah itu secara baik?

Hamba Allah,
Pahang.


Jawapan:
FIRMAN Allah yang bermaksud: "Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan sesuatu jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, kaum kerabat dan anak yatim, dan orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh dan rakan-rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang sombong dan membanggakan diri." (Surah an-Nisa': Ayat 36).

Jiran tetangga adalah salah satu golongan yang amat dititikberatkan dalam Islam.

Oleh itu, semua orang mempunyai tanggungjawab untuk berlaku baik kepada jiran tetangga seperti saling hormat-menghormati, mudah menghulurkan bantuan, mengelakkan perselisihan faham dan sebagainya.

Merujuk kepada masalah yang anda hadapi, perlulah kedua-kedua pihak saling bertolak ansur dan berbincang dengan baik atau melantik pihak ketiga yang lebih disegani dan dihormati bagi membantu menyelesaikan masalah itu.

Sebaik-baiknya mereka yang mengadakan pengajian di rumah yang menyebabkan kebisingan sehingga mengganggu jiran tetangga (kemungkinan rumah yang dipisahkan oleh dinding papan) hendak berusaha mengawal keadaan seperti menasihati anak murid agar tidak terlalu menguatkan suara ketika berbicara, membaca atau menghafal supaya mereka memahami kepentingan menghormati jiran tetangga.

Pilihan kedua ialah mengadakan kelas pengajian di tempat yang lebih sesuai dan selesa.

Jiran tetangga pula perlulah bertolak ansur dengan memikirkan adakah kelas pengajian itu diadakan sepanjang waktu yang menyebabkan rasa terganggu atau hanya memakan masa sejam dua di dalam sehari.

Justeru, sekiranya seseorang itu berlapang dada dalam soal pengajian agama atau kelas mengaji al-Quran yang diadakan oleh jirannya, moga-moga Allah SWT melapangkan kehidupannya.

Bagaimanapun, sekiranya kelas pengajian itu sesuai diikuti, maka adalah lebih baik jiran tetangga memberi sokongan dan mengikutinya bersama-sama untuk menambahkan pengetahuan mereka dalam bidang berkenaan. Sokongan akan meningkatkan kerjasama mereka.

Sumber : BHarian 2009/04/26

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails