“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, April 14, 2009

Hanya ilmu mampu tangani kemiskinan umat, negara Islam

Oleh Azrina Sobian

KEMISKINAN ditakrifkan sebagai paras kesejahteraan di bawah keperluan minimum isi rumah dari segi pemakanan, pakaian, kesihatan dan keperluan asas lain. Kemiskinan tegar tidak boleh atau sukar diubah meliputi semua keperluan hidup. Kemiskinan diukur dengan membandingkan paras mutlak pendapatan isi rumah dengan pendapatan diperlukan bagi perbelanjaan minimum atau apa yang mungkin diistilahkan sebagai pendapatan garis kemiskinan.

Islam menggalakkan umatnya bekerja dan berusaha bagi mengelakkan kemiskinan tegar. Allah berfirman bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, hingga mereka mengubah nasib (perbuatannya) sendiri." (Surah ar Raad, ayat 12)

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Allah lebih menyayangi orang mukmin yang kuat daripada orang mukmin yang lemah." (Hadis riwayat Muslim)

Kemiskinan, menurut Program Makanan Sedunia (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu), setiap 3.5 saat seorang penduduk dunia mati atau 24,685 orang setiap hari akibat kelaparan. Anehnya dan menyedihkan kebanyakan mereka adalah masyarakat Islam.

Statistik itu membuktikan kemiskinan masih membelenggu umat Islam di seluruh dunia yang masih tercicir dalam pelajaran, kesihatan dan pemakanan. Masalah kelaparan dan kebuluran berkait rapat dengan kemiskinan. Oleh itu, umat Islam digalak berkorban bagi membantu umat Islam lain yang kelaparan dan kebuluran.

Setiap amal kebaikan adalah sedekah. Rasulullah SAW bersabda bermaksud, "Setiap kebaikan adalah sedekah." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Pengorbanan dan kasih sayang antara umat kaya kepada yang miskin amat penting. Semangat ukhuwah membantu mereka yang miskin dengan mengambil semangat korban. Pengorbanan dan kasih sayang ialah pencetus kepada kejayaan ummah di dunia ini.

Krisis globalisasi dikatakan meninggikan ekonomi dan pertumbuhan keluaran dihasilkan petani, nelayan serta pengusaha industri kecil. Hal ini dapat mengurangkan kemiskinan di luar bandar.

Namun, sesetengah ahli ekonomi menyatakan perlu ada dasar sosial yang baik untuk membantu rakyat miskin kerana kemiskinan dan taraf sosial tidak mempunyai hubung kait dengan globalisasi.

Oleh itu, umat Islam mesti berusaha mempertingkat ilmu agar masalah kemiskinan dapat diatasi. Jika umat Islam mempunyai ilmu dalam bidang ekonomi, pertanian, perusahaan dan perniagaan masalah kemiskinan dapat diatasi.

Benarlah sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Keadaan orang mukmin menakjubkan kerana segala keadaan yang dihadapinya menjadi baik baginya, jika dia mendapat keuntungan dia bersyukur dan itu adalah baik baginya. Sebaliknya, jika dia menghadapi kesusahan dia bersabar dan itu adalah baik baginya." (Hadis riwayat Muslim)

Justeru, umat Islam mesti mempunyai kekuatan mental dan fizikal menghadapi masalah kemiskinan. Imam Syafi'e menyatakan kemiskinan menyebabkan kemenangan dalam menuntut pengetahuan.

Sementara itu, kemiskinan tidak patut dijadikan alasan seseorang tidak berjaya. Kemiskinan bukanlah hina, malah malas berusaha dan bekerja adalah lebih hina.

Sesungguhnya, kemiskinan boleh membawa kebinasaan. Umat Islam tidak digalak berhutang yang boleh membawa kesusahan. Allah berfirman bermaksud: "Dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan." (Surah al-Baqarah, ayat 195)

Penulis ialah Felo Pusat Sains dan Teknologi Institut Kefahaman Islam Malaysia

Sumber : BHarian

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails