“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, April 17, 2009

Q&A: Elok segera zakat wang KWSP

SOALAN :

Tindakan manakah yang lebih afdal bagi saya apabila mengeluarkan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Sama ada saya menunaikan terus zakatnya atau ditangguhkan terlebih dahulu?

JAWAPAN :

Bagi menjawab soalan ini, pertamanya suka dinyatakan bahawa menyegerakan pembayaran zakat adalah sangat digalakkan. Ini kerana, kemungkinan besar apabila menunggu selepas setahun, maka wang KWSP itu sudah pun habis digunakan dan bakinya sudah terkurang daripada nisab untuk dizakatkan.

Firman Allah SWT yang bermaksud, "Maka berlumba-lumbalah kamu dalam membuat amal kebaikan." (Surah al-Baqarah, ayat 148)

Walau bagaimanapun, memang ada pendapat kedua yang membolehkan seseorang itu menangguhkan pembayaran sehingga selepas setahun. Ini kerana, apabila dikeluarkan wang KWSP maka kala itu, pemilik baharu sahaja mendapatnya. Ia masih belum cukup tempoh setahun (haul) bagi dikeluarkan zakatnya.

Jika merujuk kepada amalan di Selangor, adalah digalakkan kepada penerima wang KWSP untuk bersegera menunaikan zakatnya. Ini kerana, di kalangan sahabat Nabi SAW sendiri, memang ada yang menunaikan zakat sebelum haulnya. (hadis al-Abbas daripada Abu Daud dan Ibn Majah)

Jika ditakuti selepas setahun habis wang itu digunakan, maka eloklah segera berzakat. Inilah amalan yang digalakkan di sisi Islam lagi terpuji sifatnya.

Sumber : Utusan 17/04/2009

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails