“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, April 26, 2009

Q&A : Berdoa, bermunajat agar suami kerjakan solat

Bersama Jakim

Soalan:
Saya berusia 39 tahun, sudah berkahwin dan mempunyai empat anak. Anak sulung sudah mencecah umur 13 tahun. Sepanjang perkahwinan, suami saya tidak pernah menunaikan solat. Saya dan keluarga sudah letih menasihatkannya. Apabila tiba Ramadan, beliau berpuasa dan kadang-kadang solat tarawih, tetapi solat wajib diabaikan. Apakah hukum tindakan suami saya itu.

Hamba Allah
Pulau Pinang


Jawapan:
KEWAJIPAN solat termaktub dalam al-Quran yang bermaksud : "... maka dirikanlan solat. Sesungguhnya solat itu suatu kewajipan yang ditentukan waktunya ke atas orang mukmin." (An-Nisa':103)

Sabda Rasulullah maksudnya: "Sesiapa yang lupa akan sesuatu solat, hendaklah dia mengerjakan solat itu jika ia telah mengingatinya, tiada tebusan lain untuk solat itu kecuali solat yang dilupakannya, sesuai dengan firman Allah yang maksudnya: "Dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku." (Riwayat al-Bukhari)

Solat ialah tanda pertalian terus seorang hamba dengan Allah. Islam mewajibkan umatnya melaksanakan solat wajib sebanyak lima waktu sehari semalam.

Solat juga tiang agama. Oleh itu sesiapa yang mengerjakannya bermakna ia menegakkan agamanya, manakala orang yang meninggalkannya ia sudah meruntuhkan agamanya.

Oleh itu, bagi orang yang meninggalkan solat disebabkan malas atau sengaja hukumnya adalah fasik dan melakukan dosa besar iaitu mengabaikan salah satu daripada Rukun Islam.

Justeru, seperti ditetapkan oleh Islam, solat wajib mesti dilakukan dalam apa keadaan sekalipun, maka solat wajib yang ditinggalkan dianggap sebagai hutang yang mesti dilangsaikan seperti setiap hutang yang wajib dibayar.

Puan sebagai isteri wajib menasihati suami yang tidak menunaikan solat fardu dengan berhikmah secara berterusan.

Banyakkan berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT agar suami puan diberi petunjuk dan hidayah agar kembali mengerjakan solat lima waktu khususnya untuk menjadi contoh kepada anak.

Sumber : BHarian 2009/04/26

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails