“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, April 10, 2009

Pelaburan bijak

KITA hendaklah bijak melakukan pelaburan di institusi yang memberikan pulangan lumayan. - Gambar hiasan

Duit yang disimpan itu perlu dilaburkan semula dengan bijak untuk mendapatkan keuntungan.

KITA adalah insan Allah yang perlu berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang diidamkan. Bagi memperoleh apa yang diidamkan itu, kita sepatutnya memerlukan wang.

Hayati apakah amalan-amalan mudah yang perlu dilakukan bagi memperoleh sumber kewangan. Selain berusaha, kita seharusnya menggunakan imbuhan lain seperti berdoa, berusaha, berikhtiar dan bertawakal.

Di bawah ini adalah amalan mudah yang boleh dipraktikkan pada setiap hari:

Doa

"Beri rezekilah kepada kami dan Engkaulah pemberi rezeki yang paling utama" -Surah Al-Maidah, ayat 114.

Allah s.w.t ialah zat pemberi rezeki utama. Oleh itu, kita seharusnya berdoa dan bermohon kepada-Nya sambil berusaha mengikut bidang kerja masing-masing. Kita merancang tetapi Allah juga yang menentukan. Setiap kali, kita inginkan impian kita terlaksana, salah satu usaha yang boleh kita lakukan adalah berdoa dan melakukan sembahyang hajat. Selain itu juga, selepas melakukan sembahyang fardu atau sembahyang sunat atau sembahyang hajat, ayat di atas boleh dijadikan doa pada sujud terakhir atau dijadikan zikir harian. Insya-Allah, doa kita pasti dimakbulkan.

Menyimpan sehingga dompet tebal

Sesiapa sahaja yang sanggup menyimpan dan mengisi dompetnya dengan 10 peratus daripada pendapatannya, dia akan mendapati bahawa duit tersebut akan menjadi harta untuk masa depan dan keluarganya. Paling penting, duit yang disimpan itu perlu dilaburkan semula dengan bijak untuk mendapatkan keuntungan.

* Jangan berbelanja mengikut nafsu

Keinginan dan idaman setiap orang adalah berbeza. Keinginan inilah yang menjadikan kita lupa sama ada ia adalah satu keperluan atau pembaziran. Di sinilah juga, kita harus belajar bagaimana mengawal nafsu berbelanja. Apabila kita bijak mengatakan 'tak nak' pada pembaziran, Insya-Allah simpanan dan pelaburan akan sentiasa bertambah.

* Tingkatkan pelaburan

Dengan menggunakan 10% daripada duit pendapatan kita dan disimpan begitu sahaja, wang itu tidak akan bertambah. Oleh itu, kita hendaklah bijak melakukan pelaburan di institusi yang memberikan pulangan lumayan. Jangan pula melabur menerusi pelaburan yang menjanjikan pulangan yang terlalu tinggi dalam masa yang singkat seperti skim cepat kaya kerana risiko yang kita hadapi juga akan tinggi dan berkemungkinan wang simpanan akan lebur 100%. Selain itu, jangan pula terlalu takut untuk melabur sehingga kita menyimpan duit di rumah. Ini kerana hal ini juga tidak akan mendatangkan kebaikan. Oleh itu, tingkatkanlah pelaburan dengan baik dan berwaspada.

* Jaga harta sebaik mungkin.

Apabila pelaburan yang kita buat mendatangkan hasil, kita seharusnya menyimpan dengan baik. Janganlah kita meminjamkan wang dengan mudah kepada orang yang tidak boleh dipercayai. Ini kerana, bimbang mereka tidak akan membayar balik pinjaman itu dan apa yang sedihnya ialah tali persaudaraan atau persahabatan yang baik akan terputus.

* Insurans pendapatan

Apabila usia mencecah remaja, waktu inilah kita patut merancang kewangan atau pendapatan. Salah satu cara terbaik adalah mengambil polisi insurans. Ini kerana, jika tiga perkara iaitu kematian, serangan penyakit berbahaya atau hilang upaya keseluruhan menimpa diri maka wang yang akan kita terima daripada polisi insurans itulah yang akan membantu meneruskan perjalanan hidup kita setelah ditimpa dugaan dari Allah s.w.t

* Menambah simpanan dengan bekerja sambilan

Persoalan: "Saya nak menyimpan duit dan juga ingin membuat pelaburan, tetapi nak buat macam mana kalau setiap bulan, duit saya tidak mencukupi? Jawapannya: Apabila pendapatan yang kita peroleh kini tidak mencukupi dan tidak dapat menampung keperluan harian kita dan keluarga, kita hendaklah menambah pendapatan dengan membuat satu atau dua pekerjaan tambahan.

Perhatikan kebolehan sendiri. Ada yang mempunyai kebolehan dalam teknik menjual, ada juga dalam bidang muzik dan ada pula dalam bidang pendidikan.

APABILA kita dapat menambah pendapatan dengan pekerjaan kedua atau ketiga, wang tersebut sebaik-baiknya disimpan atau dilaburkan 100%. - Gambar hiasan

Apa juga kebolehan kita, gunakanlah hadiah kurniaan Allah s.w.t itu untuk menambah pendapatan. Penting, apabila kita dapat menambah pendapatan dengan pekerjaan kedua atau ketiga, wang tersebut sebaik-baiknya disimpan atau dilaburkan 100%.

Saya pasti, jika amalan-amalan yang tertera di atas dilakukan dengan penuh minat dan tanggungjawab, segala masalah kewangan yang dihadapi dapat ditangani dengan baik dan sempurna.




Sumber : Kosmo

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails