“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, Mac 22, 2011

Jangan tengok kartun?


Banyak rancangan tidak sesuai untuk kanak-kanak

“MAMA, Boboy hebat. Tadi dia pukul kawan Mimi sebab dia marah budak tu asyik kacau Mimi. Terror Boboy, macam super hero,” cerita Mimi bangga.

Tersentak sekejap ibunya. Tidak dia menyangka selama ini anak perempuannya berusia tujuh tahun itu menjadi `mnagsa’ buli di sekolah. Lebih terkejut apabila jalan penyelesaiannya, `diselamatkan super hero’, yang bertindak ganas memukul `musuhnya’. Cerita Mimi, kawannya, Jijo, yang berbadan besar selalu mengusik dan mengambil barangnya. Mujur ada Boboy, rakan sekelas, yang berani dan kuat, memberi amaran dan memukul Jijo sehingga menangis.

Menarik nafas panjang sambil memikirkan jalan terbaik untuk memberi penjelasan terhadap insiden yang berlaku di sekolah itu, si ibu memangku anaknya sambil menyikat rambut gadis itu sebelum memulakan bicaranya.

“Mengapa Mimi tak beritahu Mama, Jijo buli Mimi? Mimi boleh cakap dengan cikgu Jijo selalu buli Mimi, nanti cikgu marahlah Jijo. Tak baik pukul orang sayang walaupun niat Boboy nak tolong Mimi. Esok, Mimi minta maaf pada Jijo ya. Boboy pun kena minta maaf,” jelas ibu dengan lembut sambil mengusap kepala Mimi.

Kanak-kanak sememangnya mentah dalam membuat keputusan. Ini disebabkan pada awal peringkat pembesaran, egosentrik terlalu tinggi dan mereka sukar membezakan tindakan dilakukan mereka adalah betul mahu pun sebaliknya.

Pada masa sama, kanak-kanak juga muda menyerap keadaan sekeliling mereka dan menganggap watak yang dilihat sebagai model berikutan pemikiran mereka masih singkat memerlukan banyak bimbingan dan penerangan. Selain persekitaran dan keluarga yang memainkan watak utama dalam pembesaran kanak-kanak, lakonan mahu pun karakter yang dihidupkan dalam cerita kanak-kanak juga memberikan impak kepada pemikiran dan tanggapan kanak-kanak.

Kehidupan anak kecil sememangnya tidak boleh dipisahkan dari alam fantasi mereka dan menonton kartun membenarkan mereka meluaskan imaginasi serta kreativiti selain perkembangan otak. Dari situ, mereka belajar untuk berkomunikasi dan menggunakan sistem deria.


Kartun juga meninggalkan pengajaran moral yang boleh diterapkan dalam kehidupan kanak-kanak, sebagai contoh keberanian, bantu-membantu juga saling menghormati.

Malangnya, dalam kebaikan kehadiran kartun, masih terdapat beberapa elemen perlu dipertimbangkan terutama bagi yang berunsurkan kepahlawanan dan lawak. Ini kerana kartun sedemikian membuatkan kanak-kanak ghairah dan cepat terikut dengan kuasa yang ditonjolkan menerusi kartun seperti keupayaan terbang, kuasa ajaib dan sebagainya, yang mana boleh mengundang kepada masalah lebih besar.

Kartun yang berunsurkan lawak umpamanya, sering memaparkan unsur nakal yang tidak sewajarnya dipertontonkan buat kanak-kanak, termasuk penggunaan bahasa yang kesat.

Seorang guru yang juga ibu, Nurul Huda Mohd Yusof, berkata dia tidak menyekat anaknya untuk menonton rancangan kartun yang diminati, namun memberi syarat dan peringatan supaya mereka tidak terikut-ikut watak kartun itu. Amat penting, katanya, buat ibu bapa memilih rancangan yang sesuai ditonton anak mengikut usia kerana kanak-kanak belum bijak untuk menilai apa yang baik mahu pun buruk buat mereka.

“Kita maklum kartun adalah minat kanak-kanak dan mereka sering bermain dengan dunia khayalan berlakon menjadi watak, lebih-lebih lagi watak super hero seperti Superman, Spiderman dan Batman. Namun kita perlu beringat, walaupun watak yang dilahirkan itu memang bertujuan untuk mengajar kanak-kanak, ia masih mempunyai unsur ganas seperti berlawan, kuasa terbang dan sebagainya, yang mana ia boleh membuatkan kanak-kanak meniru aksi itu. Oleh itu, kebebasan yang diberikan kepada anak tetap perlu diawasi dan pada masa yang sama, diberi penjelasan mana yang boleh dan tidak mereka lakukan,” jelasnya ketika dihubungi.



Cerita Nurul Huda, dia sering menghabiskan masa menonton bersama rancangan yang digemari anak sambil memantau sama ada rancangan yang ditonton itu sesuai untuk mereka.

“Jika ia bersesuaian, ia juga boleh dijadikan sebagai bahan komunikasi. Jika anak terikut-ikut seperti bercakap kasar umpamanya, jangan terus memarahi mereka sebaliknya beri nasihat dan penjelasan mengapa ia tidak baik. Penting membuatkan anak faham supaya mereka tidak mengulangi kesilapan itu,” katanya.



Ramai ibu bapa yang diajukan soalan mengenai kesesuaian rancangan kartun, kecewa dengan unsur ganas yang disiarkan. Malah, banyak watak kartun kanak-kanak menampilkan sikap kurang ajar, suka melawan ibu bapa dan pemalas. Tidak kurang yang menampilkan unsur lucah seperti watak kartun kanak-kanak Shinchan dan Hagemaru.

Kebanyakan ibu bapa melihat rancangan kartun sebagai bahan tontonan sesuai untuk anak tanpa menyedari rancangan ini juga mengandungi unsur negatif. Pihak penyiar harus peka dengan keadaan ini dan membuat penapisan sewajarnya, malah tidak semua ibu bapa mempunyai masa untuk menonton bersama dan memantau rancangan ini. Selain itu, kebanyakan kartun yang dialih bahasa juga menggunakan bahasa yang berterabur dan ini memberi kesan negatif pada pembelajaran kanak-kanak.

Seorang ibu memberitahu, kartun yang membawa watak wira berkuasa dan gagah juga membimbangkan dirinya memandangkan kanak-kanak berkemungkinan cuba untuk berlawan walaupun sekadar gurauan.

“Kanak-kanak suka bermain malah sering memainkan watak wira yang digemari mereka bila mereka bergurau. Tapi, keriangan itu boleh membawa kepada kemalangan yang tidak disengajakan. Bagi saya, adalah lebih elok jika pihak berkaitan menekankan penyiaran kartun yang berkonsepkan pembelajaran dengan menggunakan pendekatan menyeronokkan. Ini bukan saja lebih berfaedah tapi menjaminkan keselamatan anak-anak,” katanya.




Sumber : Fatin Hafizah Mohd Shahar di http://www.bharian 22/03/2011

2 ulasan:

  1. assalamualaikum cik onion! :)

    menarik jugak topik ni.

    saya pun ada adik sepupu yang begitu obses dengan kartun2 ni. risau je tengok. hampir semua barang2 dia pun mesti ada kene mengena dengan watak kartun. dia pun suka buli adik dia sebab tiru jugak macam watak kartun tu.

    macam2 kartun ada sekarang kan. Kanak2 ni dah la lebih senang belajar dan ingat benda2 yang kurang baik dari yang baik. cepat je terpengaruh kalau tak dikawal dengan betul kan..
    hmm..

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails