“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Mac 04, 2011

Sijil Faraid elak pertikai status, hak waris


Penting untuk pastikan hanya waris berhak menerima pusaka dengan kadar ditetapkan berasaskan ketetapan Allah SWT

HUKUM faraid adalah ketetapan Allah yang merujuk kepada pembahagian pusaka menurut Islam dan untuk orang Islam saja. Hukum faraid hanya membicarakan harta pusaka yang ditinggalkan oleh orang Islam yang sudah meninggal dunia. Harta pusaka dimaksudkan adalah semua harta membabitkan harta alih dan harta tak alih yang dimilikinya secara sah sehingga seseorang itu meninggal. Perkara berkaitan harta sudah diperjelas dalam siri sebelum ini.

Penting bagi orang Islam untuk tidak mengambil mudah perkara membabitkan cara mengguna pakai atau membelanjakan harta pusaka walaupun apa juga nilai atau jumlahnya kerana harta berkenaan milik ahli warisnya.

Harta pusaka akan dibahagikan kepada waris yang berhak sama ada secara persetujuan bersama ataupun melalui hukum faraid. Pembahagian membabitkan hukum faraid adalah pembahagian mutlak hanya kepada waris yang berhak sebagai jalan keluar jika berlaku pertikaian dalam kalangan waris. Oleh itu, penting untuk memastikan hanya waris yang berhak menerima pusaka dengan kadar ditetapkan berasaskan ketetapan Allah SWT.

Justeru, apabila pembahagian sudah dibuat dan dilaksanakan, semua waris wajib menerima dengan hati ikhlas, reda dan bersyukur. Ini kerana masalah perebutan pusaka yang berpanjangan akhirnya meruntuhkan jalinan kekeluargaan. Keadaan buruk ini turut membawa kepada kesengsaraan waris terutama kanak-kanak yang menjadi mangsa keadaan dan tidak berdaya.

Perkara yang lebih mendukacitakan apabila tuntutan hak dan keadilan daripada waris yang berhak terhadap pusaka si mati terus diabaikan atau dilupakan. Di AmanahRaya, prosedur sudah dirangka supaya perkara seperti itu dapat diuruskan dengan baik demi kebajikan semua waris.

Ada kes, tidak diketahui sama ada dilakukan secara sengaja atau sebaliknya, waris yang berhak tidak mendapat pusaka mereka. Alasannya, kewujudan mereka tidak diketahui. Siapakah yang perlu dipertanggungjawabkan untuk memastikan keadilan dilaksanakan?

Di peringkat waris si mati sendiri perlu bersikap matang, tulus, ikhlas dan amanah apabila menyelesaikan pusaka. Waris boleh mencuba menggunakan pendekatan positif dan sihat secara bermuzakarah jika terdapat perbezaan pendapat atau rasa ketidakpuasan hati. Di saat genting begini adalah kritikal bagi waris sentiasa bekerjasama dan komited ke arah penyelesaian segera pusaka di semua peringkat terutama untuk mendapatkan Sijil Faraid dan pentadbiran pusaka.

Kini, waris yang mahu menyelesaikan pentadbiran pusaka perlu mendapatkan Sijil Faraid dan menyerahkannya kepada pentadbir atau wasi bagi tujuan pembahagian pusaka kepada waris yang berhak.

Sijil Faraid berupaya mengelakkan berlakunya kejadian tidak diingini antaranya penipuan kepada senarai waris yang berhak, penganiayaan hak waris, perbalahan dan manipulasi sesama anggota waris kerana di dalamnya tercatat butiran waris dan bahagian yang akan diterimanya.

Mengikut seksyen 51, Enakmen 3 Tahun 1991, Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam 1991 menetapkan Mahkamah Syariah diberi hak dan bidang kuasa untuk menentukan cara pembahagian harta pusaka kepada ahli waris menurut hukum Islam supaya hak waris terjamin.

Bagi tujuan itu, sistem pengiraan dan pembahagian faraid menyeluruh dibangunkan untuk membantu memudahkan dan mempercepatkan proses berkenaan.
Sistem itu akan membuat pengiraan dan pembahagian dengan kadar yang tepat secara automatik untuk ahli waris yang disahkan status serta kedudukannya.

INFO: Permohonan Sijil Faraid membabitkan:
* Pemohon perlu mengemukakan permohonan.
* Terima permohonan, disemak dan jika lengkap terima dan daftar.
* Siasatan waris dijalankan pada hari pendaftaran atau pada hari lain yang ditetapkan.
* Apabila siasatan selesai, pengiraan dibuat.
* Dapatkan sijil dalam masa lima hari selepas siasatan ahli waris selesai.
* Pemberitahuan akan dibuat pada hari siasatan selesai.

Dokumen yang diperlukan:
* Borang permohonan yang lengkap
* Salinan kad pengenalan waris/sijil kelahiran atau surat akuan
* Salinan geran harta/buku akaun/penyata
* Sijil nilaian harta jika ada
* Wang proses mengikut nilai penuh harta pusaka (RM30.00/RM20.00/RM10.00)




Petikan : BHarian 04/03/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails