“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Mac 24, 2011

Anak tak sah taraf cecah 234,647


Assalamualaikum warahmatullah,

Berita 'cinonet' aje yang ditempel di muka depan BHarian 21/03/2011 membawa tajuk, 'Anak tak sah taraf cecah 235,000'. Termenung BG dibuatnya... Suku juta bilangannya weh... Jangan tak percaya, menurut berita itu lagi, seramai 80,979 atau 34.5% adalah bayi yang ibu kandungnya beragama Islam.

Mengapa BG sebut CINONET aje? Anda lihat sendiri di mana letaknya berita ini...

BH 21/03/2011


Berita cinonet - closed up


~ Berita penuh di m/s 14~

Berikut disertakan berita penuh : JPN ajak pelbagai pihak tangani segera gejala sosial

PUTRAJAYA: Jumlah kelahiran anak tidak sah taraf iaitu bayi hasil hubungan luar nikah, menunjukkan pola meningkat antara 2006 hingga 2010 dengan jumlah keseluruhan sebanyak 234,647 didaftarkan dalam tempoh itu daripada lebih dua juta kelahiran didaftarkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Jumlah itu ialah kira-kira 9% daripada keseluruhan 2,481,276 kelahiran yang didaftarkan dalam tempoh berkenaan. JPN menyifatkan perkembangan berkenaan sebagai 'menggusarkan' dan mengajak pelbagai pihak menanganinya.

Ketua Pengarah Pendaftaran Negara, Datuk Alwi Ibrahim berkata, masyarakat, agensi kerajaan yang lain terutamanya jabatan agama Islam negeri dan pimpinan setempat perlu bekerjasama membendung gejala berkenaan daripada terus berleluasa. Menurut Datuk Alwi lagi, jumlah itu menggusarkan sama ada dari segi agama dan moral dan perkara ini perlu dipandang serius oleh semua pihak.

Daripada jumlah 234,674 anak tak sah taraf yang didaftarkan itu, seramai 80,979 atau 34.5% adalah bayi yang ibu kandungnya beragama Islam. Jumlah anak luar nikah pasangan Islam juga menunjukkan pola meningkat dalam tempoh lima tahun sejak 2006 yang mana pada 2006 sebanyak 13,545 didaftarkan dan jumlahnya meningkat kepada 16,100 pada 2007, 16,541 (2008), 17,303 (2009) dan 17,490 tahun 2010. Data itu akan dikongsi dengan beberapa agensi berkaitan seperti jabatan agama Islam negeri, Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM) supaya bersama-sama menanganinya.

Secara keseluruhan, jumlah anak tidak sah taraf (Melayu, Cina, India dan lain-lain) yang didaftarkan juga menunjukkan pertambahan sejak 2006 iaitu 38,258 kepada 44,234 (2007), 46,822 (2008), 52,378 (2009) dan 52,982 (2010).

Rekod kelahiran anak tidak sah taraf bagi kaum Cina pada 2006 ialah 4,739, 5,111 (2007), 4,943 (2008), 4,128 (2009) dan 3,864 (2010).

Bagi kaum India pula ialah 4621 pada 2006, 4818 (2007), 4772 (2008), 5044 (2009) dan 4703 (2010).

Mengikut Seksyen 7 Akta pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957, setiap kelahiran, jika dilahirkan dalam negara ini perlu didaftarkan. Bagi setiap kes kelahiran anak tidak sah taraf, JPN juga mendaftarkannya mengikut peruntukan Seksyen 13 akta yang sama.

Bagaimanapun, bagi pendaftaran anak tidak sah taraf, JPN tidak boleh mencatatkan nama bapa dalam sijil kelahiran kecuali atas permintaan bersama si ibu dan lelaki yang mengaku bapa dengan mengisi dokumen tertentu. Namun, bagi yang beragama Islam, kaedah itu tidak boleh digunakan sebaliknya nama bapa akan menggunakan mana-mana satu Asmaul Husna (99 nama Allah).

Mengikut takrifan, bagi agama Islam, anak tidak sah taraf ialah bayi yang dilahirkan tanpa akad nikah sah ibunya dan anak yang dilahirkan dalam kurang enam bulan kalender Qamariah dari tarikh perkahwinan ibu dengan pasangannya. Sila rujuk e-fatwa - JAKiM untuk takrifan penuh.

Cari jalan atasi gejala sosial umat Islam

Pertengahan bulan Jun tahun lepas, Laman-Seri telah menyiarkan entry yang sama kandungannya dengan entry ini. Rujuk : Hemmm.... Apa pengajarannya?. Nampaknya memang tiada apa-apa pengajaran yang kita dapat daripada berita ini. Buktinya, bilangan mereka bertambah dan bukannya berkurangan.

Sebagai umat Islam yang prihatin, kita semua patut berasa gusar dengan perkembangan yang tidak menyenangkan mengenai keadaan sosial di negara ini. Bagi masyarakat Islam, peningkatan jumlah anak tidak sah taraf ini sungguh menakutkan kerana implikasinya amat besar sekali. Bayangkan sekiranya jumlah ini meningkat sehingga berjuta-juta pada masa depan.

Bagaimanakah masa depan kehidupan anak ini dari sudut keyakinan diri, pergaulan dan urusan muamalat kekeluargaan dan kemasyarakatan? Tentu sekali keadaan ini akan memberi kesan terhadap struktur dan budaya sosial masyarakat Islam secara keseluruhan.

Masyarakat Islam harus mula membincangkan realiti sosial masyarakat Islam masa depan sebagai persediaan berdepan dengan fenomena baru yang bakal muncul kelak. Barangkali hal ini akan menjadi aspek baru di dalam kajian berkaitan pemikiran sosial Islam kelak.

Walau apa juga bentuk wacana mengenai persoalan sosial ini pada masa depan, yang pasti ialah kita harus memikirkan dan berikhtiar secara berpasukan bagi mengekang peningkatan masalah ini untuk tahun berikutnya. Negara kita harus membuat gerakan pada peringkat nasional menerusi satu pelan kerja yang jelas ke arah mengatasi pemasalahan ini. Untuk itu, satu bentuk gerak kerja bersifat operasi yang bersepadu perlu digerakkan seperti menggunakan model ‘Ops Sikap’ yang dilaksanakan kerajaan bagi mengatasi masalah peningkatan jumlah kemalangan jalan raya pada musim perayaan.

Disebabkan permasalahan ini amat besar dan bersifat nasional, proses penyelesaiannya juga mestilah bersifat kebangsaan juga. Muhamad Razak Idris, Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), mencadangkan supaya satu jawatankuasa khas Kabinet diwujudkan dipengerusikan oleh Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri. Manakala ahlinya pula terdiri daripada pelbagai wakil peringkat agensi kerajaan dan pertubuhan sukarela Islam dan individu terpilih. Menerusi jawatankuasa kebangsaan ini, agenda dan pelan gerak kerja akan dapat disusun secara bersepadu dan tindakan penyelesaian juga membabitkan seluruh jentera negara. Dalam kata lain, langkah menangani permasalahan sebesar ini tidak lagi harus bersifat jangka pendek dan terpecah-pecah.

Sebenarnya banyak perkara yang boleh dibincangkan dan diambil tindakan menerusi gerakan bersepadu ini antaranya keperluan menilai semula program pendidikan agama di segenap peringkat supaya proses penghayatannya dapat dihayati secara menyeluruh terutama dari kalangan generasi muda.

Dalam era masyarakat terbuka ini, peranan agama masih terlalu penting sebagai benteng ilmu dan rohani untuk masyarakat. Di samping aspek ini, isu lain yang juga penting dibincangkan ialah berkaitan dengan keperluan untuk mewujudkan sistem sokongan dalam kalangan pertubuhan madani atau sivil di dalam memperbanyakkan kegiatan hidup positif untuk generasi muda.

Semoga kita juga sama-sama menggembleng tenaga mengatasi masalah ini, bermula daripada keluarga kita sendiri, saudara-mara, jiran tetangga dan masyarakat yang hampir dengan kita.




Rujukan : * BHarian 21/03/2011 dan * BHarian 24/03/2011.

Capaian entry berkaitan :
* 17,303 Anak luar nikah Melayu didaftar
* Hemmm.... Apa pengajarannya?
* Akibat cinta bersandarkan nafsu
* e-fatwa - anak tak sah taraf

4 ulasan:

  1. Memang ada plan nak tulis entri berkenaan ni. Setelah dihitung balik, kalau lama punya statistik setiap 15 minit 1 anak tak sah taraf lahir, sekarang dah jadi 9 minit.

    BalasPadam
  2. @azwandengkil

    Tulislah... Sekurang-kurangnya kita ambil tahu. Bukan seperti mereka yang ada 'kuasa' tetapi bertindak menyiarkan berita cinonet itu, seolah-olah hendak menyembunyikan fakta.

    Bilangan bertambah, dari 17,303 ke 17,490. Nampaknya apa yang saya pernah tulis di Hemmm.... Apa pengajarannya? tidak mencapai sasaran...

    Banyak yang boleh kita belajar daripada kes ini, bukan setakat berbangga dengan angka mereka. Setakat ini ada beberapa persoalan yang bermain dalam fikiran saya, minta bro highlight point ini :

    1. Adakah badan berkenaan yang mengambil tindakan terhadap ibu yang melahirkan anak tak sah taraf?

    2. Adakah badan berkenaan yang mengambil tindakan terhadap 'bapa' yang menyebabkan kelahiran ini?
    3. Adilkah kita cuma menyalahkan ibu yang mengandung?

    4. Adakah ibu dan 'bapa' anak-anak ini diberi kaunseling dan sebagainya, supaya perkara yang sama tidak berulang di kemudian hari?

    5. Adakah jaminan ibu dan 'bapa' ini benar-benar insaf atau mereka akan mengulang perbuatan yang sama, dengan orang lain pula?

    6. Adakah mereka yang berkenaan membuat kajian psikologi (emosi perkembangan dan tumbesaran) terhadap bayi anak tak sah taraf ini?

    7. Adakah badan yang berkenaan membuat kempen dari sekolah ke sekolah, beri ceramah tentang kes kelahiran anak tak sah taraf dan kes pembuangan bayi?

    Mungkin ada yang buka mata nanti... siapa tahu?

    BalasPadam
  3. Dalam mood baru dpt cahayamata lagi. Sgt teruja seperti dpt anak pertama. hehehe.

    BalasPadam
  4. @azwandengkil

    Dah jenguk tengok gambar orang baru. Tahniah... barulah ade geng pergi surau/masjid... :)

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails