“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, Mac 22, 2011

Pluralisme boleh gugat akidah Islam


Menyamakan pegangan menjejas keharmonian sosiobudaya, masyarakat majmuk Malaysia

PRINSIP pluralisme agama sebenarnya adalah persoalan berkaitan akidah yang menjadi teras kepada jati diri orang Islam. Jika punah teras ini sudah tidak bermakna keimanan seorang yang mengakui dirinya Islam.

Dalam Islam, orang yang tidak bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad adalah utusan Allah tidak boleh dikategorikan sebagai orang Islam. Hal demikian disebabkan persoalan syahadah ini adalah terlalu asas dan seorang tidak boleh tidak melainkan mengucap dua kalimah syahadah bagi menyempurnakan rukun Islam yang pertama.

Menyamakan orang yang tidak mengakui keesaan Allah dan kenabian Rasulullah SAW bukan suatu perkara yang boleh ditolak ansur. Walaupun begitu, Islam tidak pernah memaksa bukan Islam memeluk agama Islam dan menghormati penganut agama lain.

Ada sesetengah golongan cuba berlindung di sebalik kebebasan beragama bagi mempromosikan pluralisme agama. Mereka mendakwa Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberi tiket kepada mereka menyatakan semua agama itu sama dan seseorang bebas menukar agamanya. Pandangan itu sebenarnya tersasar daripada kedudukan undang-undang. Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan memberi hak semua orang menganut dan mengamalkan agamanya tetapi ia bukan tiket bertukar agama ataupun bebas dari sebarang agama.

Menelusuri Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, ia memberi keistimewaan kepada agama Islam berbanding agama lain. Oleh itu, tiada sama rata antara Islam dan agama lain. Islam mesti diberi kelebihan dari sudut undang-undang. Namun, keistimewaan Islam bukanlah bermakna perlembagaan membenarkan penindasan kepada agama lain. Perlembagaan menjamin kebebasan beragama ini selagi ia tidak menggugat keamanan dan keharmonian negara. Malah perundangan Islam itu sendiri sentiasa memberi hak kepada penganut agama lain melaksanakan tuntutan dan tanggungjawab agama mereka.

Pluralisme agama sebenarnya tiada tempat dalam perundangan negara mahupun perundangan Islam. Ia mestilah ditolak kerana akan membawa kepada kucar-kacir dalam sosiobudaya dan masyarakat Malaysia. Orang Islam dan bukan Islam mestilah bersetuju bahawa setiap agama adalah berbeza, tetapi perbezaan ini bukan menjadi punca kepada perpecahan. Perbezaan ini harus dihormati antara satu sama lain.

Menyamakan semua agama hanya akan menimbulkan kegusaran dan kegelisahan antara agama selain menyebabkan rasa tidak puas hati disebabkan mungkin ajaran suatu agama itu berbeza berbanding ajaran agama lain. Kesamarataan antara agama juga adalah salah satu tuntutan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) yang pernah diperjuangkan suatu ketika dulu. Walaupun kerajaan menolak tuntutan 14 perkara IFC tetapi mereka tidak berputus asa. Mereka masih meneruskan tuntutan secara berasingan pula.

Umat Islam harus pandai menilai sama ada sesuatu itu baik atau sebaliknya. Namun dalam membuat penilaian itu, mesti berasaskan kepada perundangan dan ajaran Islam. Oleh kerana pluralisme agama adalah persoalan akidah bukan perkara cabang, maka ia tidak ada kompromi.

Islam tidak mengiktiraf agama lain sebagai agama yang benar. Pada masa sama, Islam tidak menekan penganut agama lain. Inilah keindahan ajaran agama Islam.

Oleh itu, sebaiknya persoalan akidah yang begitu teras dalam Islam ditangani ulama Islam yang mahir dalam hal ehwal agama. Janganlah masyarakat awam yang teruja dengan kemampuan pemikiran sendiri berlumba-lumba mengeluarkan fatwa agama tanpa bersandarkan nas sahih daripada al-Quran, sunnah serta pandangan ulama besar yang diterima keilmuan mereka.

Orang bukan Islam harus menerima Islam seadanya mengikut ajaran Islam itu sendiri, bukan mengikut apa yang mereka suka kerana orang Islam sendiri terikat dengan perkara asas ajaran agama. Namun, orang Islam tidak pernah mempertikaikan perkara asas itu dan bagi persoalan cabang atau furu’, biarlah ahli agama yang terlatih dalam bidang agama merungkaikan permasalahan berkenaan.




Sumber : Zainul Rijal Abu Bakar di BHarian 21/03/2011

Capaian entry berkaitan :
* Pluralisme agama fahaman sesat bertentangan al-Quran

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails