“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Mac 02, 2011

Sindrom kekurangan testosteron punca lelaki sukar ereksi



Tanpa dosedari, lelaki sebenarnya boleh memiliki ciri fizikal wanita. Hakikat inilah yang perlu diterima oleh sebilangan kaum Adam walaupun ramai yang tidak menyetujuinya. Paling ketara dapat dilihat kepada lelaki yang bertubuh besar dengan memiliki buah dada besar berbanding lelaki kurus.

Lebih membimbangkan bukan sahaja wujudnya ciri perempuan tetapi pertambahan ukuran pinggang berikutan peningkatan jumlah lemak dalam badan dan kemerosotan selera seksual.

Pertambahan lemak dalam badan dan kemerosotan nafsu seksual bagi lelaki berumur 40 tahun ke atas biasanya disebabkan masalah kekurangan hormon testosteron. Walaupun ia lebih dikenali sebagai hormon lelaki, wanita turut mempunyai hormon testosteron. Testosteron merupakan hormon yang memainkan fungsi penting dalam menentukan kesihatan dan kesejahteraan seseorang, khususnya untuk fungsi seks.

Bagi lelaki, testosteron ialah hormon utama yang mengawal perkembangan ciri seksual lelaki dan fungsi pembiakan. Ini dapat dilihat dari segi keinginan seksual, kemampuan ereksi dan penghasilan sperma matang.

Sindrom Kekurangan Testosteron (TDS) berlaku apabila testis iaitu organ seks lelaki yang menghasilkan sperma dan kelenjar adrenal tidak mengeluarkan hormon testosteron secukupnya. Testosteron mempunyai fungsi penting dalam fungsi seksual seseorang lelaki.

Kekurangan hormon ini menjejaskan pembinaan tisu badan, metabolisme, fungsi hati dan kelenjar prostat. Paras testosteron rendah menyebabkan lelaki sukar mengalami ereksi, ejakulasi lemah dan jumlah air mani juga berkurang.

Kekurangan hormon testosteron juga dipanggil andropaus. Keadaan ini hampir sama dengan keadaan yang dihadapi oleh wanita iaitu menopaus. Lelaki andropaus biasanya mengambil masa lebih lama untuk mengalami ereksi seterusnya.

Nafsu seks menurun

Secara semulajadi, paras testosteron menurun dengan peningkatan usia. Ia merosot 1.4% setahun dan akhirnya menyebabkan Sindrom Kekurangan Testosteron (TDS) pada lelaki berumur.

Paras testosteron ada pada tahap tertinggi ketika lelaki berumur 30 tahun dan merosot perlahan-lahan apabila umur meningkat, terutama di antara 40 hingga 60 tahun.

Kira-kira 7% lelaki berumur 40 hingga 60 tahun mempunyai hormon lebih rendah berbanding paras normal dan angka ini meningkat kepada 20 peratus di kalangan lelaki berumur 60 hingga 80 tahun. Menjelang umur 70 tahun, seseorang lelaki dianggarkan kehilangan 35% daripada paras testosteron aktif.

Kekurangan testosteron menyebabkan nafsu seks lelaki menurun dan mengalami kegagalan untuk berereksi. Pada masa sama, kekurangan testosteron mengakibatkan perubahan bentuk badan dan menjejaskan kesihatan.

Kajian TDS mendapati ia berkait rapat dengan osteoporosis dan sindrom metabolik, iaitu dua gangguan kesihatan yang meningkatkan risiko lelaki menghidap penyakit 'pembunuh senyap' seperti sakit jantung, tekanan darah tinggi dan kencing manis.

Bagi lelaki berumur 40 tahun ke atas, parameter pertama ialah ukuran lilitan pinggang. Ia boleh menjadi petunjuk baik sama ada seseorang itu, sindrom metabolik dan TDS. Oleh itu, kepada lelaki Asia yang mempunyai ukuran lilitan pinggang melebihi 90 sentimeter (36 inci) disarankan berjumpa doktor untuk pemeriksaan tahap testosteron.

Kesan jika paras testosteron terlalu rendah :

* Kehilangan atau penurunan nafsu seks
* Tahap tenaga rendah
* Kurang daya tumpuan
* Mendapat serangan kepanasan
* Cepat letih
* Jumlah lemak dalam badan meningkat
* Tekanan
* Ereksi pada waktu pagi berkurang
* Mengalami masalah eraksi
* Mudah menjadi sugul dan murung
* Jisim otot menyusut
* Otot menjadi lemah
* Ukuran pinggang meningkat
* Kesihatan keseluruhan mula terjejas

Turut Pengaruhi Kesihatan

Apabila menghadapi masalah ED akibat TDS, kehidupan lelaki secara umumnya mulai terjejas. Ia bukan saja mengganggu fikiran, tetapi turut mempengaruhi kesihatan keseluruhan.

Pengenalpastian masalah TDS boleh dilakukan dengan mudah melalui ujian darah. Lelaki yang ada paras hormon testosteron kurang daripada 10 nmol/liter dianggap mengalami masalah TDS. Paras normal ialah antara 10 nmol/liter hingga 35 nmol/liter.

TDS boleh dirawat dengan berkesan melalui kaedah mudah, iaitu terapi testosteron sama ada melalui implan, tablet oral (makan) atau suntikan. Terapi ini mengembalikan tahap testosteron ke paras normal.

Sebelum mendapatkan terapi penggantian testosteron, dapatkan nasihat doktor terlebih dulu supaya pemeriksaan kesihatan dapat dilakukan. Ini kerana terapi penggantian testosteron tidak sesuai untuk lelaki yang ada masalah kelenjar prostat atau kanser buah dada.

Selain itu, pastikan badan selalu sihat melalui pemeriksaan kesihatan berkala, mengawal paras gula dan kolesterol dalam darah, kerap bersenam, berhenti merokok, mengurangkan pengambilan minuman keras serta mengamalkan pemakanan seimbang.

Ikuti entry yang akan mendedahkan makanan yang dikatakan mampu merangsang pengeluaran hormon testosteron dalam entry akan datang, insya Allah.






Sumber : MW#1422

Capaian entry berkaitan :
* Sindrom kekurangan testosterone mula seawal usia 35
* 8 ujian wajib lelaki


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails