“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Mac 24, 2011

Makanan pembangkat testosteron dan merangsang nafsu lelaki

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ðalam entry Sindrom kekurangan testosteron punca lelaki sukar eraksi yang lepas, kita telah melihat betapa pentingnya hormon testosteron kepada kaum lelaki. Testosteron, hormon seks lelaki, memiliki pengaruh besar dalam binaraga dan keperkasaan kaum Adam.

Ðihasilkan dalam donad pada lelaki mahupun perempuan. Tostesteron merupakan penentu besar untuk ukuran dan kekuatan jarigan otot, retensi protein dan banyak lagi fungsi lainnya dalam tubuh. Walaupun terdapat steroid anabolik yang dapat meningkatkan testosteron secara sintetis untuk membangun massa tubuh, ada pelbagai makanan yang dapat membantu meningkatkan produksi testosteron secara alami.

Setiap masayarakat di dunia mempunyai kepercayaan tersendiri tentang adanya makanan yang boleh merangsang seks. Makanan adrodisiak adalah makanan yang dipercayai boleh merangsang keinginan seks dan meningkatkan prestasi seks. Ðalam entry kali ini, Laman-Seri akan berkongsi sumber makanan yang dikatakan mampu meningkatkan paras testosteron, mampu menaikkan dan merangsang keinginan seks serta menguatkan keupayaan seorang lelaki.



1. Tiram mentah (fresh oysters)

Ada juga yang percaya makanan laut seperti tiram boleh meningkatkan rangsangan seks kepada lelaki. Tiram adalah makanan peningkat testosteron yang paling unggul. Tiram mentah mengandungi kandungan zat besi yang tinggi iaitu salah satu mineral yang diperlukan untuk meningkatkan pengeluaran hormon testosteron dan menambah jumlah sperma lelaki. Seiring dengan kandungan zat besi tinggi, tiram memberikan jumlah protein dan magnesium yang tinggi juga.

Tiram bukan saja berguna untuk lelaki tetapi juga untuk wanita kerana hormon testosteron juga dipercayai boleh merangsang libido wanita. Tiram juga mengandungi dopamine iaitu hormon yang boleh menaikkan ghairah seks dan merangsang kepuasan seksual.



2. Asparagus

Ada yang mengatakan asparagus menjadi makanan afrodisiak kerana bentuknya. Namun kebenarannya, asparagus adalah makanan yang sangat baik untuk meningkatkan testosteron kerana kaya vitamin E, yang dianggap sebagai penentu besar dalam keseluruhan produksi testosteron, menguatkan tenaga batin dan menambah stamina. Mengambil asparagus juga dikatakan mampu membantu memulihkan prestasi seks.

Asparagus, bersama dengan kacang-kacangan pada umumnya, memiliki kombinasi tinggi zinc, protein dan kadar lemak yang rendah yang membuatnya menjadi makanan yang sangat baik untuk bulking (membesarkan otot) tetapi tetap ramping.



3. Avokado

Avokado
adalah sumber 13 mineral penting termasuk besi, magnesium dan kuprum yang bergabung untuk membina dan membaik pulih sel darah merah.
Avokado merupakan buah yang membekalkan vitamin B yang paling tinggi. Antara vitamin B yang dibekalkan ialah folat, pyrodoxine (B6) dan pontothenic (B5). Vitamin B6 yang terkandung dalam avokado boleh meningkatkan pengeluaran hormon untuk merangsang seksual lelaki.



4. Daging merah rendah lemak

Protein adalah salah satu asas bagi diet bina otot. Daging merah (lembu) tidak hanya menawarkan banyak protein, tetapi zinc yang tinggi dan kandungan protein membuat pilihan makanan ini tidak hanya enak, tapi juga meningkatkan testosteron yang akan mengarah pada produksi massa otot.



5. Kacang-kacangan

Berbagai kajian penelitian menunjukkan bahawa keseluruhan konsumsi lemak, khususnya lemak tak tepu unggal (monounsaturated fats), dapat meningkatkan testosteron. Kacang-kacangan mengandung banyak lemak “sihat” serta asam lemak esensial yang diperlukan untuk meningkatkan tingkat testosteron. Makan segenggam penuh setiap hari secara signifikan akan membantu menciptakan diet seimbang serta kemungkinan peningkatan testosteron anda.

Badam dikatakan amat bermanfaat kepada lelaki kerana mengandungi asid lemak yang tinggi berfungsi untuk pengeluaran hormon lelaki dan boleh menambah pengeluaran sperma selain membantu meningkatkan kesuburan.

Badam padat dengan gizi dan kaya dengan beberapa kandungan mineral yang penting untuk kesihatan seksual dan reproduksi seperti protein, serat, kalsium, magnesium, kalium, riboflavin, besi, vitamin E dan antioksida yang tinggi. Badam elok untuk kesihatan jantung kerana apabila jantung sihat dan cekap mengepam darah ke seluruh anggota badan, pastinya ghairah seks yang hilang akan kembali semula.



6. Pisang

Sesetengah masyarakat di dunia percaya pisang makanan afrodisiak kerana bentuknya. Namun apabila melihat dari segi pemakanan, pisang kaya dengan potasium dan vitamin B. Kedua-dua bahan penting itu adalah untuk menghasilkan hormon seks. Enzim bromelain yang terdapat di dalam pisang memang sudah dibuktikan boleh meningkatkan libido lelaki. Jika dibandingkan dengan makanan lain, pisang membekalkan paling banyak potasium.




7. Telur

Melihat bagaimana testosteron disintesis dari kolesterol, makanan yang memiliki kolesterol di dalamnya adalah blok bangunan utama untuk produksi testosteron. Telur mengandung kolesterol murni yang terbukti bahawa jumlah berlebihan kolesterol ditemukan dalam telur mungkin tidak berbahaya seperti disangka banyak orang. Telur juga merupakan sumber vitamin B5 dan B6 yang membantu menjaga keseimbangan hormon.



8. Daging putih (daging burung/ayam)

Penelitian membuktikan bahawa diet kaya protein menyumbang lebih banyak untuk produksi testosteron daripada diet tinggi lemak. Banyak makanan dari unggas mengandung ratio besar protein daripada lemak, yang dapat menjaga jumlah keseluruhan protein anda yang jauh lebih tinggi daripada lemak secara keseluruhan dan dapat meningkatkan produksi testosteron.



9. Bawang putih

Baunya mungkin ramai yang tidak suka kerana terlalu kiat. Namun jika ditanya tentang khasiatnya memang ramai yang mengaku kehebatannya sebagai makanan afrodisiak. Kehangatan bawang putih boleh mencipta keinginan seksual yang memuncak. Sebenarnya bawang putih mengandungi alicin yang boleh melancarkan perjalanan darah ke organ seksual untuk meningkatkan libido.

Bawang putih telah terbukti dalam kajian klinikal dapat meningkatkan kadar testosteron serta kemampuan untuk menghambat kortisol, iaitu hormon yang bersaing dengan testosteron dan dapat menyebabkan kerosakan otot.



10. Nasi beras perang dan gandum (karbohidrat kompleks)

Karbohidrat tidak hanya nutrisi yang diperlukan untuk pemulihan otot dan juga sebagai sumber energi yang besar, tetapi karbohidrat kompleks secara signifikan dapat mengakibatkan peningkatan produksi testosteron serta dapat membatasi penyerapan lemak.



11. Lobak Merah


Rahsia kekuatan lelaki adalah pada jus lobak merah. Sejak zaman Greek purba lagi, lobak merah telah digunakan sebagai makanan afrodisiak. Lobak merah boleh meningkatkan libido lelaki kerana ia membekalkan sejenis sebatian yang menyerupai estrogen untuk merangsang keinginan seksual. Lobak merah juga kaya dengan beta karotena, sodium, potasium, zat besi, vitamin A, C dan B.


12.
Ðaun dan batang saderi

Saderi atau daun sup mengandungi beberapa zat penting seperti vitamin A, B1, B2, B3, C dan E, kalsium, zink dan banyak lagi.
Ðaunnya mengandungi asid folik, karotena dan vitamin C. Manakala bijinya mempunyai flavonid, sedanolid dan minyak esen yang terdiri daripada asid elinoleik, asid oleik, asid palmitik, asid petroselinik dan asid resinik.

Biasanya sedari dimakan sebagai ulam ataupun sebagai bahan campuran di dalam sup. Saderi termasuk sebagai makanan afrodisiak yang sering diamalkan oleh masyarakat Melayu. Menariknya tentang saderi ini kerana ada kandungan sebatian androston di dalamnya. Ia adalah sejenis hormon yang tidak berbau biasanya dikeluarkan melalui peluh lelaki.



13. Keju (bebas lemak atau rendah lemak)

Keju rendah lemak atau bebas lemak dapat menjadi makanan pilihan ketika mencuba untuk meningkatkan massa otot serta membakar lemak. Keju rendah lemak dan bebas lemak memiliki kandungan lemak yang sangat rendah, hampir nol kandungan karbohidrat, dan nilai protein tinggi. Keju bebas lemak hampir sepenuhnya protein. Selain memiliki ratio protein yang tinggi untuk meningkatkan testosteron, keju juga memiliki jumlah zinc yang cukup, yang diperlukan untuk meningkatkan testosteron.


14. Ikan

Ðengan kandungan protein yang sangat tinggi dan lemak minimal, ikan kaya vitamin B5, B6 dan B12, yang semuanya dapat meningkatkan kesihatan reproduksi secara keseluruhan dan testosteron.



15. Coklat

Coklat antara makanan yang paling disukai sebagai afrodisiak. Coklat mengandungi phenylethylamine yang juga dikenali oleh sesetengah penyelidik sebagai ‘love chemical’. Ia memberi kesan yang sama seperti endorphin iaitu menyeronokkan, rasa selesa dan menggembirakan seperti dilamun cinta.

Penyelidik percaya coklat mengandungi bahan kimia yang memberi kesan neurotransmitter kepada otak. Selain itu, ia juga mengandungi serotonin untuk menenangkan fikiran. Manakala kandungan methylxanthines bertindak meningkatkan deria sensitif tubuh pada sentuhan walaupun sekadar sentuhan yang lembut.




Kompilasi : Blackscorpy83 dan MW#1425

Capaian entry berkaitan :
* Keperluan pemakanan untuk kesihatan
* Sindrom kekurangan testosteron punca lelaki sukar eraksi

1 ulasan:

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails