“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Mac 25, 2011

Khianati amanah musnah diri, hancurkan negara


Assalamualaikum warahmatullah,

PERSOALAN hak dan amanah sebenarnya berkait dengan hak Allah yang wajib ditunaikan selain hak manusia yang perlu dilaksanakan termasuk kepada diri sendiri, anak, keluarga, jiran tetangga dan masyarakat keseluruhan.

Ingat, beriman kepada Allah dengan mentaati segala perintah-Nya suatu amanah. Menyeru kepada kebaikan juga amanah. Mendidik anak pun amanah. Menunaikan solat, puasa, zakat, sebahagian daripada amanah. Dengan kata lain, semua persoalan hidup ini adalah amanah.
Rasulullah SAW berpesan dalam hadis diriwayatkan Imam al-Bukhari dan Muslim dari Mu’az bin Jabal katanya: Saya mengekori Nabi SAW yang sedang menunggang keldai. Tiba-tiba Baginda bertanya kepada saya: “Wahai Mu’az, adakah engkau tahu hak Allah ke atas hamba-Nya?”

Saya menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Baginda bersabda: “Hak Allah ke atas hamba-Nya ialah mereka wajib mengabdikan diri mereka kepada-Nya dan tidak mensyirikkan sesuatu apapun dengan-Nya.”

Ibnu Mas’ud pernah berkata: “Ingatlah bahawa solat itu amanah, wuduk itu juga amanah, mandi wajib adalah amanah, timbang menimbang adalah amanah dan yang paling berat sekali ialah wadi’ah iaitu barang simpanan orang yang dipercayakan kepadamu untuk menyimpannya.”

Tahap akauntabiliti terhadap pelaksanaan amanah di kalangan masyarakat hari ini amat membimbangkan. Banyak tanggungjawab diabaikan sama ada berkaitan hubungan dengan Allah atau sesama manusia.

Kita dapat melihat ramai kalangan kita mengabaikan solat, memandang remeh kewajipan berzakat dan kedekut mengeluarkan sedikit harta untuk bersedekah. Ramai juga mengabaikan tanggungjawab terhadap rumahtangga dan anak. Banyak kes anak lari dari rumah yang dilaporkan. Gejala sosial semakin menjadi-jadi, kecurian berlaku di mana saja sehingga ada yang sanggup mengambil harta benda dan tabung jemaah di masjid.

Akauntabiliti pengurusan agensi kerajaan dalam sektor awam dan swasta pada masa ini juga membimbangkan. Sering kali dilaporkan berlaku kejadian pecah amanah, penyelewengan kuasa, rasuah, membazir masa dan sebagainya yang merugikan negara.

Satu lagi yang membimbangkan ialah elemen keselamatan perlindungan rahsia negara. Ramai kalangan penjawat awam hari ini tidak mengambil berat hal ini sehingga berlaku kebocoran maklumat rahsia negara. Perlu difahami rahsia negara sebahagian aset negara dan mesti dilindungi secara menyeluruh daripada pelbagai ancaman. Apa juga bentuk tindakan untuk membocorkan rahsia negara adalah jenayah yang akhirnya meruntuhkan dan menghancurkan negara.

Justeru, sebagai seorang Islam, marilah bersama menghayati prinsip integriti, akauntabiliti, sentiasa beramanah, jujur, telus dengan penuh rasa tanggungjawab di samping menyerlahkan sifat mahmudah seperti rajin, tekun, berdisiplin dan mengutamakan kesempurnaan dalam setiap tugasan.

Allah akan mengadili semua tugas diamanahkan walau sekecil manapun tugas itu. Ingatlah jika kita sekali mengkhianati amanah yang diberikan, nescaya seribu kali kita sukar untuk mendapat kepercayaan orang lain.

Jika kita terbabit dalam penyelewengan dan penipuan, maka rezeki diperoleh adalah haram, makanan dan minuman adalah haram, pakaian dipakai juga haram kerana datang daripada sumber haram.

Oleh itu, marilah bersama mengamalkan sikap jujur dan bertanggungjawab serta ikhlas dalam melaksanakan segala amanah diberikan.

Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala amanah kepada ahlinya, dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, supaya kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.” (Surah an-Nisaa, ayat 58)

Renung-renungkan...




Sumber: e-Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) di BHarian 07/03/2011

Capaian entry berkaitan :
*Akauntabiliti seorang pemimpin
*Melanggari amanah bererti mengkhianati agama
*Amanah asas dalam diri pekerja
*Anugerah itu amanah dan tanggungjawab

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails