“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Mac 26, 2011

Tip menghadapi pasangan yang lebih muda


Assalamualaikum warahmatullah dan selamat sejahtera,

Bagi lelaki, memperolehi pasangan wanita yang lebih muda daripadanya bukanlah satu perkara yang canggung pelik. Tetapi bagaimana kalau pasangan, khususnya lelaki lebih muda daripada wanita? Kebiasaannya, ia akan menjadi ‘bahan bualan’ rakan-rakan pasangan tersebut.

Masyarakat kebanyakkannya masih kurang menerima sekiranya berlaku perkahwinan antara pasangan di mana pasangan lelaki adalah lebih muda dari pasangan wanita. Rata-rata dilihat kebanyakan perkahwinan berlaku antara pasangan yang sebaya atau di mana pasangan wanita lebih muda dari pasangan lelaki. Namun jika kita melihat sirah Nabi Muhammad SAW, ramai yang mengetahui bahawa baginda telah mengahwini isteri pertamanya iaitu Khadijah r.a. sewaktu umur baginda 25 tahun, manakala umur Khadijah r.a. adalah 40 tahun. Jarak perbezaan 15 tahun jauhnya. Sebelum menikah dengan Rasulullah SAW, Khadijah pernah menikah dua kali dan dikurniakan 3 cahayamata. Pertama dengan Atiq bin A'idz at-Tamimi, dan yang kedua dengan Abu Halah at-Tamim (Hindun bin Zurarah). Setelah berkahwin dengan Nabi Muhammad SAW, mereka telah memperoleh 7 orang anak pula iaitu Zainab, Ruqayyah, Ummu Kalthum, Fatimah r.a., Qasim, Tayyab dan Tahir.

Dalam entry kali ini, bukanlah sirah Nabi yang menjadi isinya, cuma kita haruslah berfikiran terbuka menerima pasangan tanpa mengira usia. Paling penting yang harus dilihat adalah kemuliaan akhlak (agama) seseorang itu, setuju? Tidak mustahil, ramai yang akan menentang hubungan seperti ini, walau bagaimanapun jika anda telahpun membuat pilihan, teruskanlah tekad anda.

Apa kelebihan lelaki muda dan bagaimana anda mampu melayari impian bersama? Kali ini Laman-Seri kongsikan tips menghadapi pasangan yang lebih muda.

Tip # 1 – Bercerita sesuatu yang matang

Lelaki muda biasanya dilihat dikatakan lambat matang dari segi fikiran dan juga tanggungjawab. Lebih ketara lagi jika si wanita berusia 30-an dan pasangan lelakinya masih di usia 20-an. Bila lelaki lambat matang, mereka tidak mempunyai matlamat, hanya fikirkan keseronokan dan sangat kurang mahu bertanggungjawab. Kalau ada yang marah dengan Laman-Seri tentang perkara ini, nanti dulu ya! Sebenarnya, menjalinkan hubungan dengan lelaki muda ada kalanya mendatangkan beberapa masalah kerana mereka biasanya masih keanak-anakan. Justeru itu, jika berbicara dengannya, berbicaralah dengan matang. Bincangkan topik yang boleh memcabar mindanya atau yang boleh membuatkannya mengutarakan pendapatnya dan pastikan bukan dia hanya mendengar memasang telinga sahaja.

Menurut pakar psikologi, lelaki agak lambat dari segi kematangannya untuk mengambil tanggungjawab. Jika seorang lelaki yang belum matang tetapi mahu berkahwin, dikhuatiri lelaki ini tidak dapat mengendalikan rumahtangga sebaik-baiknya. Dengan kata lain, kecenderungan untuk bebas dari ikatan rutin biasa dalam hidup suami isteri amatlah tinggi.

Keseronokan sering kali diletakkan yang utama hingga membelakangkan amanah dan tanggungjawab. Malah dia jarang sekali atau tidak fikir soal dosa pahala, baik buruk, penghargaan terhadap pengorbanan orang yang paling hampir dalam hidupnya. Maka dalam hal ini, sebagai isteri kita yang perlu mendidiknya (berkorban sikitlah, tapi jangan sampai diri terkorban...) bersesuaian dengan kaedah-kaedah tertentu. Isteri perlu kuat semangat dan bertegas jika mahu meneruskan kehidupan tanpa rasa tertekan.

Tip # 2 – Biasa berlaku perbezaan pendapat

Wanita sering kali mendambakan lelaki yang mampu memberikan mereka perlindungan dan kasih sayang. Ini yang mereka cari dalam sebuah perhubungan. Wanita mencari sebuah perhentian yang mana mereka ebrasa selamat untuk didukukinya, bukan yang mudah karam atau tenggelam.

Namun lelaki muda biasanya jarang membincangkan soal perkahwinan kerana belum bersedia menamatkan zaman bujang. Malah, anda juga mungkin sering berbalah pendapat khususnya dari cara pemikiran, pakaian, hobi dan sebagainya. Sebagai wanita, anda perlu matang dalam menghadapi perkara ini sekiranya mahu menyelamatkan sebuah perhubungan. Tetapi kalau sudah asyik berbalah pendapat, fikirkan sebaiknya kerana anda bukan mahu hidup sehari dua dengannya tetapi untuk selama-lamanya.

Tip # 3 – Buktikan kemampuan

Soal cinta, jodoh pertemuan adalah urusan Allah Taala. Tidak salah jika pasangan anda lebih muda, asalkan anda tahu cara untuk mengemudi sebuah perhubungan. Memang anda akan menjadi bahan bualan masyarakat yang mungkin mempertikaikan kemampuan anda untuk melayari sebuah perhubungan. Sebagai wanita, anda perlu buktikan bahawa anda adalah yang terbaik. Umur sekadar angka sahaja, yang paling penting ialah bagaimana pemikiran anda untuk mengharungi ujian yang mendatang.

Tip # 4 – Hormati pasangan walaupun lebih muda

Walaupun pasangan anda lebih muda, janganlah dia diperbudak-budakkan atau diperlekeh-lekehkan sesuka hati anda. Ingatlah, dia bukanlah adik lelaki anda! Lelaki tidak kita lebih muda atau tua, tidak akan suka kepada pasangan yang tidak mahu menghormati dirinya.

Tip # 5 – Lupakan kisah silam

Apabila anda memilih pasangan yang lebih muda, bermakna anda perlu melupakan rakan-rakan sebaya. Tapi ini bukan bererti anda harus memutuskan semua perhubungan dengan rakan dan jugan pula terikut dengan cara pemikiran mereka yang masih muda. Ilihan sebenarnya di tangan anda, kalau anda bersedia untuk hiudp dengan dia yang anda sayangi, bermakna anda harus brkorban sebahagian perkara dalam hidup. Ini kerana alam perkahwinan adalah perkara seumur hidup, bukan main-main dan sama sekali bukan untuk diperjudikan.

Sebenarnya bila menyentuh tentang kasih-sayang, ia tidak mengenal batas. Sebab itulah kita melihat ada suami yang berusia 60-an dan isterinya 20-an. Walaupun orang mungkin berkata, ia berkaitan soal harta, tetapi inilah dinamakan jodoh.

Begitu jugalah halnya dengan lelaki muda dan pasangan wanita yang lebih berusia. Hidup ini umpama maraton, ia sebuah perjuangan untuk menang. Sama ada anda ebrlari laju atau perlahan, matlamatnya adalah untuk sampai ke penghujung. Begitu jugalah dengan sebuah penghidupan. Suka atau tidak, anda yang menentukan hala tuju anda sendiri. Tidak kisah soal usia, asal anda pandai mencaturkannya.

Demikian sedikit-sebanyak tips yang sempat dikongsikan. Jika pengunjung ada yang sudi kongsikan di sini, tinggalkan tips anda di ruangan komen.

Semoga bermanafaat.




Rujukan : MW#1382

Capaian entry berkaitan :
* Ciri-ciri suami pilihan
* Tips melayari alam rumahtangga dengan duda
* Cabaran memilih ibu tunggal sebagai pasangan

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails