“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Mac 23, 2011

Kacang panjang

kacang panjang

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera,

Salah satu sayuran yang suka saya 'campak' ke dalam nasi goreng ialah kacang panjang yang dipotong 3mm. Rasanya yang rangup, menyedapkan lagi nasi goreng kegemaran anak-anak saya. Hari ini Laman-Seri berkongsi pula khasiat yang terdapat dalam sayuran istimewa ini.

Kacang panjang atau nama botaninya vigna unguiculata merupakan tumbuhan yang memang sudah dikenali luas oleh masyarakat Malaysia. Selain dimasak sebagai lauk, kacang panjang juga turut popular untuk dijadikan ulaman dalam hidangan seharian.

Tumbuhan yang tergolong dalam keluarga fabaceae ini dikatakan mungkin berasal dari bahagian selatan China. Malah, boleh dikatakan tumbuhan ini antara 10 jenis sayuran utama di Asia Tenggara, Taipei, selatan China dan Bangladesh.

Setiap negara mempunyai nama berlainan yang diberikan pada kacang panjang iaitu kacang belut, kacang perut ayam (Melayu), yard long bean (Inggeris), dau gol, cai dou, chang dou (Cina), tau-fug-tao (Thai), sitao (Filipina), Borboti in Bengali, India, eeril in Goa, India or đậu đũa (Vietnamese, yang bermaksud kacang chopstick), juroku-sasage (Jepun), deijao chicote (Spanyol), fagiolo asparagio (Itali), spargelbohne (Jerman) dan juga haricot asperge (Perancis).

Pokok kacang panjang

bunga kacang panjang

biji kacang panjang

Kacang panjang dapat tumbuh di mana sahaja dan dapat tumbuh dengan baik di tanah gembur dan mengandungi humus. Pokok kacang panjang jenis memanjat dan mempunyai sistem akar yang berkembang maju. Batangnya melilit, berbentuk hampir empat segi, sedikit berjalur. Batangnya juga berbuku yang biasanya berwarna kebiru-biruan.

Ðaun kacang panjang jenis tiga lai pada setiap daun. Susunan daunnya berselang-seli dan panjang tangkai daun antara 5 hingga 25 sentimeter. Bunganya pula terletak dalam jambak berwarna kuning atau biru adalah jenis rasem yang tumbuh pada bahagian ketiak daun. Buahnya jenis kacang, berjuntai dengan 30 hingga 120 sentimeter panjang dan mempunyai kira-kira 10 hingga 30 biji di dalamnya. Biji buah berbentuk bulat panjang dengan lekukan di tengah, berbentuk seperti ginjal, berwarna merah tua, putih, hitam serta belang-belang.

Kegunaan dalam masakan

Kacang panjang sedap dimakan segar dan masak. Kacang panjang yang terbaik ialah ketika muda dan bentuknya langsing. Kacang panjang enak dibuat ulam bersama sambal belacan dan tempoyak masak. Kadang-kadang dipotong menjadi beberapa bahagian pendek untuk keperluan memasak. Kacang panjang hidangan India Barat sering goreng dengan kentang dan udang. Ia juga digunakan dalam tumis dalam masakan China. Dalam masakan Malaysia, kacang panjang sering ditumis dengan cili atau dibuat masak lemak atau masak lodeh. Ia juga digunakan dalam kerabu. Pilihan-pilihan lain yang popular dan sihat adalah untuk memotong kacang panjang ke bahagian yang sangat pendek dan goreng bersama telur dadar.

Khasiat kacang panjang

Kacang panjang dikatakan mengandungi bahan khasiat yang amat tinggi seperti vitamin A yang penting untuk kesihatan mata, vitamin B untuk kesihatan sel dan vitamin C untuk menjaga kesihatan kulit. Selain itu, kacang panjang mengandungi thiamin, riboflavin, besi, fosforus, dan kalium, folat, magnesium dan mangan. Seluruh bahagian kacang mengandungi 89% air, karbohidrat, protein, serabut atau diet serat, mineral besi, fosforus dan kalsium.

Dalam saiz hidangan 100 gram kacang panjang terdapat memberi 196kJ (47 kcal), lemak total 0g, kolesterol 0 mg, natrium 4 mg (0% nilai harian), karbohidrat 8g (2% nilai harian), dan 3 gram protein (nilai harian 5%). Ada juga 17% DV Vitamin A, 2% DV besi, 31% DV vitamin C, dan 5% DV kalsium.

Khasiat kacang panjang memang banyak. Hampir keseluruhan kacang panjang dikatakan mempunyai kegunaan tersendiri. Tumbuhan ini dikatakan berguna sebagai anti bakteria, anti virus, anti oksida, mereda masalah perkumuhan, masalah ginjal, penyakit beri-beri, kekurangan darah, demam berdarah, sakit pinggang dan mencegah kelainan antibodi dan dikatakan berupaya mementang barah darah dan barah payudara. Kacang ini juga bermanfaat dalam menyembuhkan masalah gangguan saluran kencing, batu ginjal, demam berdarah, kurang darah, sakit pinggang dan pembengkakan.

Selain itu, ia juga mampu mencegah kelainan antibodi serta meningkatkan fungsi limpa dan sel darah merah. Buat individu yang selalu tidak berselera dan bermasalah dalam membuang air besar disarankan memakan kacang panjang kerana khasiat yang terkandung di dalamnya dapat mengatasi masalah-masalah tersebut.

Antara kegunaan lain kacang panjang dari segi ubatan adalah dimakan sebagai ubat tonik, menghilangkan rasa dahaga, ubat kepada cirit-birit dan sebagai penawar kepada orang yang terlalu kerap membuang air kecil.

Merangsang proses bersalin

Buah kacang panjang pula dikatakan boleh dibakar dan abunya dicampurkan dengan air panas untuk diminum oleh wanita bagi merangsang proses bersalin. Abunya pula dikatakan boleh dicampurkan dengan minyak dan digunakan sebagai ubat untuk merawat masalah kulit terbakar dan melecur.

Menghentikan susu badan

Tangkai daun jika dipanaskan dan cecairnya diperah keluar dikatakan boleh dititiskan masuk ke telinga untuk merawat sakit telinga. Ðaunnya pula dikatakan boleh ditumbuk lumat dan dicampurkan tawas dan disapu pada payudara bagi wanita yang bercadang mahu menghentikan susu badan.

Selain digunakan secara sendirian, kacang panjang juga dikatakan mampu menawarkan khasiat ubatan jika digunakan bersama bahan lain. Antaranya untuk mengatasi pembengkakan, boleh gunakan 200 gram kacang panjang yang dicampurkan bersama 20 gram bawang putih dan gula merah yang kemudiannya dimasak menjadi sup dan dimakan secara teratur.

Sebagai ubat untuk pembuangan air kecil, ambil 150 gram seluruh bahagian kacang panjang, 30 gram kulit tembikai direbus dengan 500 cc air hingga tersisa menjadi 200 cc. Saring air rebusan ini sebelum diminum.

Untuk mengubati batu dalam ginjal pula, gunakan 200 gram kacang panjang serta 200 gram asparagus yang dikisar bersama campuran air. Rebus ramuan ini hingga mendidih dan airnya diminum sewaktu masih hangat lagi.

Sungguhpun terdapat pelbagai kegunaan kacang panjang, namun sebelum menjadikannya sebagai bahan ubatan, anda hendaklah mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.




Rujukan : MisteriAlam dan En.Wikipedia - Vigna unguiculata.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails