“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Mac 30, 2011

Khasiat Chicory

bunga Chicory

Chicory atau nama saintifiknya cichorium intybus telah tumbuh liar di seluruh Eropah selama berkurun lamanya. Malah, dikatakan herba ini telah lama digunakan semenjak zaman Mesir kuno terutamanya untuk tujuan perubatan dan pemakanan.

Herba yang tergolong dalam keluarga asteraceae ini juga merupakan tumbuhan kekal dan mempunyai akar tunjang. Batangnya pula mempunyai ketinggian kira-kira 2 hingga 3 kaki. Batangnya berbentuk bulat berwarna hijau perlahan atau kuat serta mempunyai bahagian sisi yang banyak dan merebak. Bahagian bawah daun adalah besar dan merebak, tebal diliputi rerambut manakala bahagian atas daun lebih kecil. Ðaunnya jika dimakan akan berasa sedikit pahit. Chicory mempunyai flower head yang besar dan terletak di bahagian tangkai daun yang bertangkup ke batang, selalunya dalam kelompok dua atau tiga. Bunga chicory berwarna biru dan akan berkembang dan terbuka ketika matahari terbit dan tertutup sewaktu senja.



pokok dan bunga Chicory


Chicory ditanam untuk mendapatkan daunnya, biasanya dimakan mentah sebagai daun salad. Chicory yang ditanam, umumnya terbahagi kepada tiga jenis yang terdapat banyak kelainan di antara satu sama lain :

* Radicchio - biasanya mempunyai daun beraneka warna merah atau merah dan hijau. Ada juga yang hanya merujuk pada jenis-urat putih berdaun merah sebagai radicchio. Juga dikenali sebagai endive merah dan chicory merah. Ia memiliki rasa pahit dan pedas, yang rasanya terserlah bila dipanggang atau dibakar. Ia juga digunakan untuk menambahkan warna-warni dalam salad.

* Sugarloaf - sama seperti daun salad, dengan susunan daun yang padat.

Belgian endive


Belgian endive

* Belgian endive - juga dikenali sebagai endive Perancis, witlof di Belanda atau witloof dalam bahasa Bahasa Belanda Belgium, witloof di Amerika Syarikat, chicory di Inggeris, seperti witloff di Australia, endive di Perancis, dan chicon di bahagian utara Perancis dan di Wallonia.

Ia mempunyai kepala kecil berwarna krem dan berdaun pahit. Ia ditanam di dalam bilik bawah tanah atau di dalam rumah/bilik yang tidak ada sinar matahari. Ini untuk mencegah daunnya daripada bertukar menjadi hijau dan kembang. Ia perlu disimpan di bawah permukaan tanah untuk mencegahnya daripada membesar, hanya sedikit hujung daun dibenarkan tumbuh. Sebelum dijual, ia sering dibungkus dengan kertas biru untuk melindunginya dari cahaya dan begitu terjaga warna pucat dan rasa lembut.

Daun mulus putih krem ini boleh dihidangkan dengan cara dibakar, direbus, dipotong dan dimasak dengan sos susu, atau hanya dipotong mentah. Rasanya sedikit pahit, makin putih daun, semakin sedikit pahit rasanya. Bahagian bawah daun yang menghampiri batang, harus dipotong sebelum daun dimasak untuk mencegah rasa pahit.

Witloof

Belgium mengeksport chicon/witloof kepada lebih daripada 40 buah negara di serata dunia. Teknik penanaman tumbuhan endives pucat ini ditemui secara tak sengaja pada tahun 1850-an di Schaerbeek, Belgium. Endive yang digunakan dalam kulinari, dituai dengan memotong daun yang tumbuh daripada batang akarnya. Batang akarnya dibiarkan hidup di tempat gelap untuk menghasilkan tunas yang baru pula. Tunas yang tumbuh dalam gelap tanpa sinar matahari, berwarna putih dan tidak mempunyai rasa pahit. Ketika ini, Perancis merupakan pengeluar terbesar endives.


leaves unlobed and pointed

Perangsang dan penjulap ringan


Analisis terhadap 100 gram kandungan daun chicory mendapati daunnya mengandungi kira-kira 93.0% kelembapan, 1.7% protein, 0.1% lemak, 0.9% serat dan 4.3% karbohidrat. Kandungan mineral dan vitaminnya pula adalah seperti kalsium, fosforus, besi, karotena, thiamin, riboflavin, niasin dan vitamin C. Nilai kalorinya pula ialah 20.

Bunga chicory pula dikatakan mengandungi glucoside chichorin dan bahan pahit, lactucin dan intbin. Bijinya pula mengandungi minyak tawar dan akarnya mengandungi potash nitrat dan sulfat, musilah dan bahan pahit.

Chicory juga dikatakan meningkatkan perembesan dan pembuangan urin. Ia juga merupakan perangsang dan penjulap ringan. Herba ini juga dikatakan membantu fungsi hati dan pundi hempedu. Disebabkan chicory merupakan penjulap asli, ia amat berguna dalam rawatan sembelit kronik.

Ekstrak daripada akar chicory terdapat ramuan aktif dipanggil inulin. Inulin telah didapati untuk bertindak sebagai pembersih usus besar, membantu menyahtoksik dan menyingkirkan bahan buangan daripada badan.

Rendahkan kolesterol dan gula dalam darah

Chicory adalah herba tonik apabila ia diambil dalam kuantiti yang sederhana. Antara kebaikan chicory dari segi perubatan adalah merendahkan kolesterol dan gula dalam darah. Semuanya ini adalah kerana terdapatnya kandungan sebatian yang dipanggil insulin di dalamnya.

Baik untuk mata

Chicory juga dikatakan mengandungi elemen pemakanan yang diperlukan oleh sistem optik. Ia juga dikatakan merupakan sumber yang kaya dengan vitamin A yang amat berguna untuk mata. Ðikatakan pengambilan jus campuran antara chicory, lobak merah, seleri dan parsli sebanyak setengah liter hingga seliter pada setiap hari, dikatakan mempunyai khasiat pemakanan kepada saraf optik dan sistem otot. Ia dikatakan mampu memberi kesan yang baik dalam memperbetulkan kerosakan mata.

Bunga, biji dan akar chicory, dikatakan telah digunakan sebagai ubat dalam rawatan masalah hati. Pengambilan kira-kira 30 hingga 60 ml air rebusan bunga, biji dan akar sebanyak tiga kali sehari dikatakan mampu memberi kesan baik dalam rawatan hati yang tidak cergas, biliary statis, jaundis dan limpa membesar.

Ðikatakan kombinasi jus chicory, lobak merah dan seleri juga mampu membantu dalam masalah asma dan demam hay. Serbuk akar yang telah dikeringkan sebanyak setengah sudu teh yang kemudiannya dicampurkan dengan madu, jika diambil tiga kali sehari, dikatakan menjadi bahan pelancar kahak bagi masalah bronkitis kronik. Buat wanita pula, air rebusan biji chicory dikatakan amat berguna dalam merawat haid yang terhalang.

Pengganti kopi

Setelah digunakan sebagai herba ubatan, kegunaan lain bagi daun chicory adalah jika muda dijadikan salad, manakala daun yang tua dijadikan sebagai sayur yang dimasak. Akar chicory yang telah dipanggang dan kemudiannya ditumbuk halus pula mampu dijadikan sebagai bahan yang dicampurkan dengan kopi atau dijadikan sebagai pengganti kopi itu sendiri.

Kegunaan dalam perubatan

Akar chicory mengandung minyak volatile yang sama dengan yang mudah ditemui pada tumbuhan dalam genus Tanacetum (termasuk Tansy), yang mempunyai kesan menghilangkan cacing di dalam usus. Seluruh bahagian dari tanaman ini mengandung minyak volatile, dengan majoriti komponen beracun tertumpu di akar tanaman.

Chicory terkenal kerana sifat toksik terhadapnya parasit dalaman. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan chicory dalam diet binatang ternakan dapat pengurangan serangan cacing. Diet binatang ternakan yang mengandungi chitory telah digunakan secara meluas sebagai suplemen makanan ternakan. Hanya beberapa syarikat besar yang aktif dalam penyelidikan, pengembangan dan pengeluaran chicory pelbagai jenis dan pilihan terutamanya syarikat di New Zealand.

Chicory, terutama bunganya, digunakan sebagai rawatan di Jerman, dan dicatat dalam banyak buku sebagai rawatan Jerman kuno untuk penyakit sehari-hari. Ia banyak digunakan sebagai tonik dan sebagai rawatan untuk batu hempedu, gastro-enteritis, masalah sinus, luka dan lebam. Inulin, iaitu serat makanan yang ditemui di chicory, memberi kebaikan untuk penyakit diabetes dan sembelit.

Walaupun herba chicory mempunyai khasiat ubatan, namun begitu penggunaannya perlulah mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.




Rujukan : MisteriAlam dan Wikipedia - Chicory.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails