“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, November 27, 2011

Awas, perangkap syaitan!



Assalamualaikum warahmatullah,

Entry kali ini ada kaitannya dengan entry Tiga sikap buat wanita tampak hodoh yang telah diposkan ke beberapa egroup yang saya sertai. Jika ada yang menyertai egrup yang sama, tentu anda maklum akan apa yang telah berlaku beberapa minggu yang lepas selepas entry itu diposkan.

Bohonglah jika saya tidak berasa sedih hati atau menafikan yang saya berasa agak terkilan dengan apa yang telah dilemparkan oleh beberapa sahabat grup. Niat untuk berkongsi ilmu telah ‘dilacurkan’ dengan kata-kata nista “dia sorang aje macam bagus, meluat sangat.” Menurut sahabat ini, dia memang telah lama memboikot posting yang dihantar, atas alasannya tersendiri. Tidak mengapalah jika mahu memboikot posting saya, jika itulah yang dapat memuaskan hati dan memberikan rasa ‘kemenangan’ kepadanya. Itu hak masing-masing. Namun amat malanglah jika sahabat berkenaan memboikot nasihat-nasihat yang ditulis berdasarkan al-Quran dan hadis Rasulullah SAW yang sepatutnya dijadikan panduan hidup di dunia.

Seorang sahabat (ylang69ylang) pula sudi kongsikan nasihat, katanya, “Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna nescaya tidak ada pendakwah, maka akan sedikitlah orang yang memberi peringatan,” petikan kata-kata Hassan Al-Basri.

Alhamdulillah, syukran. Saya pernah mendengar nama Hasan Al-Basri, tetapi tidak banyak yang saya ketahui tentang beliau kerana kurang membaca berkenaannya. Mujurlah sahabat ini menyebut namanya dan Alhamdulillah, dalam majalah kesayangan saya, Solusi Isu # 38 ada menceritakan sedikit kisahnya.

Saya kongsikan nukilan Umar Muhammad Noor, Imam Assyafaah Ðarul Hadith, yang kebetulan pula ada sedikit kaitan dengan apa yang telah berlaku pada posting entry Tiga sikap buat wanita tampak hodoh di egrup SIM tempohari.

Semoga perkongsian kali ini dapat memangkinkan lagi kita berhijrah kepada individu yang lebih baik untuk tahun 1433H. Amiin.



Kita semua pasti pernah mendengar nama al-Hasan bin Abi al-Hasan al-Basri. Beliau seorang ulama tabiin yang terkenal sangat soleh, alim, juga tampan. Iamam besar ini lahir di Basrah dan wafat di kota yang sama pada tahun 110H.

Yunus bin Ubaid berkata, “Setiap orang yang melihat wajah al-Hasan al-Basri akan beroleh manfaat meskipun ia tidak mendengar kata-katanya.”

Kisah hidup al-Hasan al-Basri memang banyak ditulis. Banyak buku yang menceritakan kedalaman ilmu dan kesolehannya. Ðalam entry kali ini, saya tertarik untuk menceritakan suatu kejadian yang mengandungi pengajaran berharga bagi kita semua.

Suatu hari, al-Hasan al-Basri berjumpa dengan seorang pemuda daripada Bani al-Shikhir. Al-Hasan berkata kepadanya, “Nasihatilah kami, wahai pemuda.”

Pemuda itu menjawab, “Aku belum layak untuk memberi nasihat, wahai Abu Sa‘id.”

Al-Hasan berkata, “Siapakah yang benar-benar layak memberi nasihat? Syaitan sangat suka dengan kata-kata ini. Ðan ia berharap agar manusia mengambilnya sehingga tidak ada lagi yang mengajak kepada kebaikan dan melarang keburukan.”

Kisah ini diceritakan oleh Imam Ahmad bin Hanbal dalam kitab al-Zuhd dan juga Abu Muhammad al-Ramahurmuzi dalam al-Muhaddith al-Fasil.

Nilai dakwah

Setelah aqidah dan tauhid, tidak ada aktiviti manusia yang paling dibenci oleh syaitan melainkan ajakan untuk kembali kepada Allah dan agama-Nya, amar makruf nahi mungkar dan anjuran untuk mengamalkan adab mulia. Semua ini terangkum dalam kalimat ‘dakwah’.

Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal soleh dan berkata, ‘Sesungguhnya aku termasuk orang yang menyerah diri.’” (Surah Fussilat 41:33)

Ðakwah bukan hanya sekadar berceramah di masjid. Ia meliputi pelbagai perbualan dan kata-kata nasihat. Perbualan akrab antara dua sahabat di kedai kopi tentang Allah dan hari akhirat kadang-kadang lebih berkesan daripada ceramah seorang ustaz dalam sebuah majlis ilmu.

Apabila seungkap kata-kata berjaya membawa perubahan pada diri seseorang, maka ganjaran besar tersedia untuknya daripada Allah SWT. Rasulullah SAW pernah bersabda kepada Ali bin Abi Talib, mafhumnya, “Apabila Allah memberi hidayah kepada seorang manusia keranamu, maka (ganjarannya) lebih baik bagimu daripada (memiliki) unta merah.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Nilai dakwah begitu besar di sisi Allah SWT. Mungkinkah syaitan akan berdiam diri menyaksikan manusia melakukannya? Tidak! Malah ia akan berusaha seboleh mungkin untuk menghentikan aktiviti ini. Jika jalan kekerasan tidak berjaya, ia akan mengambil jalan yang lebih halus.

Bisikan syaitan

Salah satu jalan halus yang ditempuh syaitan adalah dengan membisikkan perasaan ‘tidak layak’ dalam hati orang yang hendak berdakwah. Syaitan memperlihatkan pelbagai kekurangan yang terdapat dalam dirinya atau ahli keluarganya. Lalu syaitan berkata, “Lihatlah dirimu. Engkau tidak layak berdakwah dan memberi nasihat.” Tujuannya hanya untuk membuatkan hamba Allah ini malu dan merendah diri sehingga enggan menyampaikan nasihat atau menegur kesilapan.

Setiap pendakwah pasti pernah mengalami perasaan ini. Al-Hasan al-Basri mengingatkan bahawa itu adalah tipu daya syaitan dan kita tidak boleh tertipu dengannya. Jangan biarkan bisikan ini menghalang kita daripada memberi nasihat atau menyampaikan kata-kata hikmah kepada orang lain.

Ðakwah tidak semestinya dilakukan oleh orang yang sempurna. Jika begitu, tidak ada yang layak berdakwah di dunia ini, kerana siapakah orang yang bersih daripada dosa dan terpelihara daripada kekurangan?

Tiada yang sempurna

Memang, selayaknya pendakwah memiliki sifat-sifat kesempurnaan. Penampilannya sempurna, begitu juga akhlak dan ilmunya. Semua ini semakin indah jika ahli keluarganya, termasuk isteri dan anak-anaknya, juga memiliki sifat-sifat sedemikian. Namun, tidak semua orang memiliki ke semua ini. Bahkan, tidak semua ulama dianugerahi ahli keluarga yang sempurna, kerana hidayah adalah milik mutlak Allah SWT. Ia diberikan hanya kepada orang yang dikehendaki-Nya.

Imam Malik bin Anas seorang ulama yang sempurna dengan ilmu dan keperibadiannya. Namun begitu, anaknya yang bernama Yahya berbeza sama sekali dengan beliau. Yahya tidak suka duduk dalam majlis ilmu ayahnya, tetapi lebih suka bermain dengan burung peliharaannya.

Perkara ini tentu sahaja menyebabkan Imam Malik bersedih, namun itu tidak menghalangi beliau untuk terus menyebarkan ilmunya. Beliau hanya berkata, “Adab ini adab Allah, bukan adab ayah dan ibu. Ilmu ini ilmu Allah, bukan ilmu ayah dan ibu.” (Al-Muhaddith al-Fasil)

Jangan tertipu

Selain kepada diri pendakwah, bisikan syaitan ini juga ditujukan kepada orang ramai. Tujuannya tetap sama, iaitu menghentikan aktiviti dakwah agar tidak tersebar ke seluruh umat.

Akibatnya, kita mendengar ucapan-ucapan buruk yang mencela pendakwah, “Ustaz itu pandai memberi nasihat kepada orang lain, namun keluarganya sendiri dilupakan.” Ataupun, “Ustaz polan, isterinya sendiri tidak berhijab.” Ðan ucapan-ucapan lain yang sering kita dengar sehari-hari.

Bagi saya, sikap seperti ini tidak sepatutnya ada. Walaupun niatnya mungkin baik, namun kesannya sangat buruk. Ðengan ucapan ini, kita seolah-olah ikut bersama-sama syaitan untuk menghentikan dakwah islamiah.

Sikap kita seharusnya tidak seperti itu. Seharusnya kita tetap mengalu-alukan dakwah yang dilakukan. Pada saat yang sama, kita mendoakan semoga Allah SWT memperbaiki diri orang tersebut dan ahli keluarganya agar dakwahnya lebih berkesan.

Penghormatan untuk semua

Ðakwah merupakan penghormatan yang terbuka untuk semua individu. Sesiapa sahaja boleh mengambil bahagian dalam ‘projek’ ini sesuai dengan kadar ilmu yang dimilikinya. Bagi yang memiliki banyak ilmu, ia boleh menyampaikan lebih banyak peringatan. Walaupun bagi yang hanya memiliki sedikit ilmu, ia tetap dialu-alukan untuk menyampaikan yang sedikit itu kepada orang lain.

Ðaripada Abdullah bim Amr, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Kekurangan diri memang harus diperbaiki. Namun kekurangan itu seharusnya tidak menyekat langkah kita untuk menyebarkan kebaikan. Jika itu yang terjadi, itu petanda kita telah jatuh ke dalam perangkap syaitan.

Wallahu a’lam.




Rujukan : Umar Muhammad Noor, Imam Assyafaah Ðarul Hadith, Singapura dalam di Solusi Isu # 38.

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails