“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, November 27, 2011

Horas Mandailing!



Assalamualaikum warahmatullah,

Bagi yang pernah membaca entry Mandaling dan Horas mandailing! Saya marga (clan) Nasution! dan jika anda juga berketurunan Mandailing, bolehlah menyertai Persatuan Halak Mandailing Malaysia (Mandailing Malaysia). Sebenarnya saya baru saja bertemu dengan persatuan ini di laman sesawang rasminya di sini ⇨ MandailingMalaysia. Juga ada di Facebook ⇨ fB MandailingMalaysia ...

Saya pernah menghubungi Wartawan BH meminta beliau ketengahkan etnik Mandailing namun difahamkan, beliau pernah menghubungi Persatuan Mandaling Malaysia atas tujuan untuk membuat liputan bagi kolum Misteri Etnik. Walau bagaimanapun, saya diberitahu Pengerusi persatuan tersebut tidak berminat untuk bekerjasama kerana padanya tiada apa-apa yang menarik untuk diketengahkan. Saya sudahpun meminta agar wartawan tersebut menghubungi Persatuan Halak Mandaling Malaysia, kerana mungkin etnik Mandailing berpeluang diketengahkan, namun dimaklumkan “Sebenarnya selepas usaha tidak disokong, kami dah buat keputusan untuk tidak lagi cari etnik ini...”

Sedihnya, saya rasa begitu sedih sekali. Hanya kerana seorang Mandailing tidak mahu memberi kerjasama, etnik ini telah ‘diboikot’ dan berkemungkinan besar tidak akan disenaraikan dalam buku Misteri Etnik yang akan dilancarkan tahun depan.

Banyak yang boleh diketengahkan untuk etnik Mandailing ini, antaranya seperti dalam entry Semangat Mandailing Sekental Gordang Sembilan. Juga, Mandaling di Malaysia mempunyai budaya dan adat yang hampir sama dengan etnik Rawa (Rao). Tentu banyak lagi yang dapat diketengahkan, dan saya sangat-sangat berharap agar wartawan tersebut bertukar fikiran.

Dalam entry kali ini, saya sertakan berita yang dipetik dari UM untuk dikongsikan bersama rakan-rakan Mandailing yang pernah menjenguk belog ini. Jika ada kesempatan, luangkanlah masa anda dan sertailah Persatuan Halak Mandailing Malaysia.

Anak-anak Mandailing diseru sertai persatuan ~ UM 22/08/2011

Ramli Abdul Karim Hasibuan (duduk dua dari kiri) dan Ahmad Tamimi Siregar (duduk tengah) bersama sebahagian Ahli Majlis Pimpinan Mandailing Malaysia di Kuala Lumpur.

KUALA LUMPUR 21 Ogos - Persatuan Halak Mandailing Malaysia (Mandailing Malaysia) mempelawa rakyat berketurunan suku kaum Mandailing di seluruh negara agar menjadi ahli persatuan tersebut yang ditubuhkan baru-baru ini.

Setiausahanya, Abu Bakar Abdul Fatah Harahap memberitahu, persatuan itu diluluskan pendaftarannya oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) pada 10 Ogos lalu dan keanggotaannya terbuka kepada anak-anak Mandailing berusia 18 tahun ke atas serta beragama Islam.

Menurutnya, persatuan itu ditubuhkan bertujuan mengumpulkan seramai mungkin anak-anak Mandailing yang kini majoritinya terdapat di Negeri Sembilan, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur selain sebahagian lagi di Kedah, Pahang, Johor dan Kelantan.

“Mandailing Malaysia bermatlamat mengeratkan hubungan silaturahim sesama ahli di samping melaksanakan program-program berbentuk keagamaan, pendidikan, kesenian, kebudayaan dan sosial di kalangan anak-anak Mandailing di negara ini,” katanya.

Abu Bakar memberitahu, Mandailing Malaysia kini diterajui Presiden, Ramli Abdul Karim Hasibuan yang juga Pengarang Berita Khas Utusan Malaysia manakala seorang ahli perniagaan, Rosli Adnan Nasution sebagai timbalannya. Menurut beliau, Pengerusi Persatuan Saroha Mandailing Ayer Tawar, Perak, Suhainul Balqiah Sohimi Nasution dan Ketua Kampung Kerangai, Jelebu, Negeri Sembilan, Mahalil Abas Nasution masing-masing sebagai Naib Presiden 1 dan 2, manakala seorang guru besar, Abdul Barri Razak Nasution sebagai Bendahari.

“Selain 24 ahli jawatankuasa lain mewakili hampir semua perkampungan Mandailing di negara ini, Majlis Pimpinan Mandailing Malaysia melantik pelakon terkenal, Datuk Ahmad Tamimi Siregar dan ahli perniagaan, Datuk Baharom Nunjadah Nasution sebagai penasihat,” katanya.

Abu Bakar memberitahu, Perhimpunan Anak-Anak Mandailing Se-Malaysia akan diadakan serentak dengan Sambutan Hari Raya Aidilfitri 1432H Mandailing Malaysia di Kampung Kerangai, Jelebu bagi zon selatan pada 17 September ini manakala bagi zon utara di Ayer Tawar, Perak pada 24 September ini.

“Anak-anak Mandailing di Malaysia sama ada yang sudah menjadi ahli persatuan atau belum dijemput hadir ke kedua-dua program tersebut,” ujarnya.

Sementara itu, menurut Abu Bakar, baru-baru ini persatuan telah meraikan dan menyampaikan saguhati Aidilfitri kepada anak-anak yatim dalam program sulungnya iaitu Majlis Berbuka Puasa Ramadan 1432H Mandailing Malaysia di Kelab Golf Negara Subang, Kelana Jaya dekat Petaling Jaya.

Pada majlis itu, Ramli disarungkan ‘ulos’ (selimut Mandailing) oleh Ahmad Tamimi dalam upacara menaikkan ‘tondi’ (semangat) dan juga simbolik rasminya penubuhan Mandailing Malaysia.

Sesiapa yang ingin menjadi ahli Mandailing Malaysia boleh menghubungi Abu Bakar 019-6684505 atau Ramli (019-6752206), Rosli (012-2325103), Suhainul Balqiah (012-5132169) dan Mahalil (019-6011884).

Semoga kita mendapat manfaat daripada persatuan ini ~ “Padomu Na Marotak, Palagut Na Marserak” (Mempertemukan Yang Berpecah dan Menghimpunkan Yang Terpisah)!




Capaian entry berkaitan :

Mandaling
Horas mandailing! Saya marga (clan) Nasution!
Semangat Mandailing Sekental Gordang Sembilan
Gordang Sambilan
Hargai hari penubuhan Malaysia

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails