“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, November 27, 2011

Muhasabah diri capai kehidupan lebih cemerlang


1 Muharam detik untuk umat Islam tingkat pencapaian, mampu perbetul kesilapan

Assalamualaikum warahmatullah,

JIKA sambutan tahun baru masihi sering dikaitkan dengan azam atau perancangan ingin dilakukan sepanjang tahun mendatang, kedatangan 1 Muharam sebagai permulaan tahun baru hijrah pula ialah menilai pencapaian tahun sebelumnya untuk tindakan penambahbaikan pada masa depan. Proses dinamakan muhasabah itu menjadi titik memulakan langkah meningkatkan pencapaian diraih tahun sebelumnya dan bagaimana untuk berdepan tahun selepas ini ke arah membina kehidupan lebih baik.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Sosial Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM), Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj berkata, muhasabah memerlukan umat Islam merenung, berfikir, seterusnya melakukan perubahan yang memberi kebaikan bukan saja pada diri sendiri tetapi juga pihak lain. Apabila melihat keperluan diri, manusia selalu bersikap meminta-minta dan bertanyakan apa orang lain perlu lakukan untuk mereka bukan menyoal diri apakah yang boleh dilakukan dalam bidang kuasa kita.

“Selalunya apabila kita menilai, kita selalu melihat apa orang lain perlu buat untuk kita tetapi muhasabah ialah menilai apa yang boleh kita lakukan demi kebaikan semua. Ini semangat hijrah atau perpindahan yang sepatutnya ada pada umat Islam. Kita sepatutnya melihat sama ada kita sudah memainkan peranan sebaiknya. Jika sudah lakukan dengan baik, maknanya tahun depan kena tambah supaya jadi lebih baik lagi. Jika tahun ini kurang melakukan perkara baik, maka tahun depan kena banyakkan perkara kebaikan,” katanya.

Justeru, muhasabah bukan melihat kepada aspek spiritual saja sebaliknya ia menjadikan umat Islam tergolong dalam kumpulan profesional yang mampu melakukan peranan serta fungsi dengan sendirinya. Sifat profesionalisme akan melahirkan insan berdikari, tidak memerlukan pihak lain mengawasi atau memantau untuk memastikan mereka boleh melakukan sesuatu dengan baik seperti berlaku sekarang ini. Umat Islam yang dikategorikan profesional ialah mereka yang melakukan muhasabah, membuat pengawalan diri dan apabila menyedari kesilapan, mampu pula membuat pembetulan sendiri.

“Profesional bukan bermakna dia bekerja dalam bidang dikategorikan sebagai profesional. Dia mungkin kerja sebagai tukang cuci saja tetapi masih boleh memiliki profesionalisme kerana mampu melakukan tugas dengan baik. Walaupun tiada ketua atau penyelia, dia masih tetap melakukan kerja penuh tanggungjawab. Bukan apabila ada bos baru buat kerja. Apabila bos tidak ada, dia bedal semua. Profesional ialah yang boleh lakukan kerja tanpa perlu dipantau dan jika ada kesilapan, boleh betulkan sendiri,” katanya.

Menurut beliau, dunia akan menjadi lebih baik jika semua orang mengamalkan sifat profesionalisme dalam hidup dan itu sepatutnya menjadi agenda umat Islam sempena kedatangan 1 Muharam 1433 Hijrah yang diraikan hari ini.

Mengambil contoh amalan rasuah, beliau tidak bersetuju dengan tanggapan jika tiada pemberi rasuah maka tidak berlaku jenayah rasuah kerana soalnya ialah sama ada seseorang itu hendak menerima atau tidak rasuah kerana ada yang tidak diberi tetapi dia meminta rasuah.

Bagi suami pula katanya, hidup berkeluarga tidak sama seperti hidup orang bujang dan jika masih hendak mengekalkan gaya hidup seperti orang bujang, maka mereka akan gagal mencapai profesionalisme diharapkan daripada seorang suami atau bapa.

Oleh itu, tidak kira apa peranan atau fungsi seseorang itu, hendaklah mencapai harapan diharapkan daripada mereka, baru hijrah memberi makna sebenar iaitu berpindah daripada tahap sekarang yang baik kepada lebih baik.

Bagi umat Islam, kayu pengukur untuk menentukan apakah azam ditanam bagi menghadapi tahun baru itu lebih baik ialah adanya makruf dan mungkar ditetapkan Allah berpandukan kepada al-Quran serta sunnah Rasulullah SAW. Makruf amalan sesuai dengan fitrah manusia yang diciptakan Allah dan sesiapa melakukan makruf diberi ganjaran pahala. Manakala mungkar tidak selari fitrah manusia dan mereka yang melakukan perbuatan mungkar akan menerima balasannya.

“Allah yang menciptakan kita dan Allah tahu apa yang selari dengan fitrah manusia. Makruf akan jadikan manusia baik dan sebab itu mereka yang melakukan makruf mendapat pahala. Bagi yang melakukan mungkar, mereka merosakkan diri sendiri,” katanya.

Beliau berkata, umat Islam perlu ada kemampuan melakukan muhasabah diri dan meningkatkan amalan makruf kerana jika semua manusia mengambil sikap seperti itu, dunia akan menjadi lebih baik. Bagaimanapun, tidak dinafikan untuk mencapai kehidupan masa depan yang lebih baik, manusia sentiasa berdepan cabaran besar iaitu bagaimana hendak menundukkan nafsu yang mendorong melakukan perkara mungkar.

Cara terbaik kembali kepada apa diperintahkan Allah kerana manusia mempunyai kuasa memilih sama ada melakukan perkara makruf demi kebaikan diri sendiri atau mengikut telunjuk nafsu yang akan menjadikan kita sebahagian daripada bahan bakar api neraka.




Petikan : BHarian 26/1/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails