“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, November 22, 2011

Tampil anggun beruban



Rambutku memutih: Kenyataan yang tidak dapat ditolak

RAMBUT melambangkan kecantikan seseorang dan kerana itu juga, aliran fesyen rambut masa kini memaparkan tarikan cukup unik bukan saja menerusi potongan tetapi juga pemilihan warna. Lihat saja selebriti Hollywood dan tempatan, tidak lagi janggal memainkan warna berani, daripada hitam bertukar seperti pelangi, termasuk merah jambu, ungu dan ada juga biru.

Jika dahulunya, warna gelap menjadi idaman, kini warna keperangan atau kelabu semakin digilai. Ada juga memilih putih umpama uban untuk kelihatan unik dan bertambah memukau bila dipadankan dengan sentuhan solekan majis serta busana anggun. Mereka cukup berkeyakinan melangkah di hadapan lensa kamera dalam pelbagai acara berprestij.

Selebriti Hollywood yang berusia bangga tampil di khalayak dengan rambut mereka yang memutih. Suka atau tidak, nyata mereka tampak begitu menawan, anggun dalam usia yang matang. Tidak kurang selebriti muda mereka, yang menukar warna rambut kepada putih sekalipun tiada tanda uban mula bertapak di kepala.


Jamie Lee Curtis, Blythe Danner, Helen Mirren, Kate Moss, Nicole Kidman, Lady Gaga serta Gwen Stefani, antara artis Hollywood yang sering dilihat berambut putih. Mereka tetap memukau dengan pilihan warna rambut sedemikian.

Berbeza keadaannya di negara Asia. Rambut bertukar warna kepada putih, bukan sesuatu yang diinginkan, khususnya bagi masyarakat Asia, yang lazimnya berambut hitam. Itu petanda, usia semakin menginjak. Biarpun segelintir individu melihat kehadirannya sebagai lambang kebijaksanaan atau kepemimpinan, ramai melihatnya menjejaskan penampilan diri.

Rambut putih atau uban ibarat igauan ngeri lebih-lebih bagi wanita yang melihat rambut sebagai mahkota kebanggaan, perlu tampak menarik, menawan. Putih ternyata tidak termasuk dalam senarai menawan.

Tidak kira sama ada mereka berperwatakan glamor atau santai, demi rambut wanita sanggup berhabis mendapatkan set penjagaan, termasuk menjalani sesi rawatan di salun rambut semata-mata untuk mengekalkan kesihatan rambut supaya ia sentiasa kelihatan cantik, lembut, bersinar dan bermaya tanpa mengambil kira potongan atau panjangnya.

Seperti kulit wajah, kedutan yang jelas kelihatan boleh berlaku bila anda mula meningkat dewasa. Apa yang membezakannya adalah kedutan pada muka boleh dihilangkan dengan cara suntikan Botox atau pembedahan plastik, tetapi rambut beruban tidak mungkin dihilangkan sama sekali. Masalah itu cuma boleh disembunyikan sementara dengan mewarnakan rambut menggunakan pewarna rambut atau inai.

Malah Islam turut melarang perbuatan mencabut uban. Sabda Rasulullah, “Jangan mencabut uban. Sekiranya seorang Muslim mempunyai uban dalam Islam, Allah akan memberinya satu kebaikan dan menghapuskan satu dosa kerananya.”

Pakar dermatologi dari Universiti Bradford, England, D J Tobin, berkata rambut terhasil dari dua bahagian iaitu batang rambut atau urat rambut, yang melihatkan struktur dan warna rambut serta akar rambut, yang tidak kelihatan menerusi mata kasar kerana terletak dalam kulit kepala.

“Warna rambut yang dimiliki seseorang itu ditentukan bahan kimia melanin dihasilkan oleh beberapa bilangan sel pigmen terbentuk daripada folikel rambut. Setiap akar rambut dikelilingi oleh tiub tisu itu. Eumalinin menjadikan rambut berwarna coklat atau hitam, pheomelanin pula menyebabkan rambut berwarna kekuningan atau merah.

“Eumalinin dan pheomelanin dihasilkan oleh sel melanosit terletak di dalam akar rambut. Melanosit menghubungkan pigmen ini dengan sel dalam kulit iaitu keratinosit, yang menghasilkan protein keratin, juga komponen utama penghasilan rambut.

“Semakin usia meningkat, sel pigmen dalam folikel rambut beransur­ansur hilang. Apabila sel pigmen semakin sedikit, melanin tidak dapat menampung keperluan warna bagi setiap urat rambut menyebabkan terhasilnya rambut berwarna cerah sama ada kelabu, perang atau perak. Fasa terakhir, semua rambut bertukar menjadi putih selepas pigmen tidak lagi menghasilkan melanin,” katanya.

Menyambung penjelasan, katanya, masalah uban juga boleh terjadi disebabkan keturunan atau genetik dan faktor ini tidak boleh diubah. Mereka yang tergolong dalam kategori ini, kata Tobin, perlu bersedia menerima kehadiran uban itu yang lazimnya kelihatan pada awal usia remaja. Banyak faktor boleh mempengaruhi uban dan ia boleh berlaku pada setiap peringkat usia. Selain genetik, kehadiran uban juga disebabkan gaya hidup, diet atau masalah kesihatan dan pengambilan ubat yang berlebihan di samping tekanan.

“Gaya hidup yang tidak teratur boleh menyebabkan uban terjadi dengan lebih cepat dari yang sepatutnya. Kurangnya pengambilan gizi makanan seimbang juga menyumbang kepada faktor terjadinya uban ini. Vitamin A serta serat amat penting untuk memastikan sel kulit, termasuk melanin terus menjalankan fungsinya. Tabiat merokok, minum alkohol dan juga tekanan adalah antara faktor yang dikenali sebagai menyumbang kepada pertumbuhan uban. Di samping itu, perubahan semula jadi atau peningkatan umur menjadi faktor normal. Mereka dalam lingkungan 45-50 tahun akan mengalami masalah uban, pada usia sebegini uban tumbuh kerana sel melanin mula merosot dan dan juga kulit mengalami proses penuaan,” katanya.

Tambahnya lagi, rambut beruban sebenarnya tidak boleh dicabut walaupun sering dilakukan oleh kebanyakan orang. Mencabut uban rambut akan merosakkan liang di sekitar folikel rambut hingga mengganggu saraf akar rambut. Perbuatan ini bukan saja tidak berkesan dalam menangani masalah uban malah mendedahkan diri kepada risiko menghadapi penyakit botak atau alocepia areata.

Jelasnya, cara paling mudah untuk menyembunyikan kehadiran uban adalah dengan mewarnakan rambut namun ia perlu dilakukan secara berulangan dan mengambil kos yang tinggi jika dihitung semula.

Sejajar dengan masalah itu, teknik terkini dikatakan berkesan adalah menerusi rawatan akupunktur. Rawatan ini menggunakan jarum khas bagi mengatasi uban di kepala. Jarum halus ditusuk ke bahagian kepala, kemudian disambungkan dengan kabel aliran elektrik selama 30 minit.

Selain mengaktifkan penghasilan melanin, rawatan akupunktur di bahagian kepala juga memberikan rangsangan di kulit kepala sekitar uban rambut. Malah aliran darah juga lancar sekali gus mengatasi masalah sakit kepala.

Selain itu, pengambilan nutrisi seimbang, katanya dapat membantu melewatkan kehadiran uban. Pemilihan makanan berprotein tinggi mampu membantu sistem pembinaan sel berlaku secara berkesan. Buah-buahan dan sayuran juga perlu untuk memelihara tubuh lebih sihat.

Katanya, perubahan kepada gaya hidup sihat juga dapat membantu melambatkan proses itu berlaku. Bersukan secara berkala atau berjadual boleh melambatkan uban kerana perpeluhan yang berlaku boleh menyingkirkan lemak dari bahagian kelenjar dan bawah kulit.

“Uban sememangnya tidak boleh dihalang kerana ia adalah perubahan semula jadi yang berlaku pada setiap insan. Di samping mengambil langkah mudah untuk menyembunyikannya, adalah baiknya jika anda mula mengamalkan amalan sihat yang juga memberikan manfaat kepada tubuh dan kesihatan anda.

“Cuba ubah pola pemakanan dan diet harian kepada pengambilan makanan yang nutrisi tinggi sekali gus berzat. Elakkan gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok dan cuba lakukan senaman ringan setia hari walaupun sekejap. Peluh yang keluar akan membantu kulit bernafas dan mengeluarkan kotoran dari dalam kulit.

“Paling penting mesti sentiasa ceria dan jauhi tekanan. Ia menyebabkan perasaan dan aliran emosi terganggu dan secara tidak langsung membantutkan sistem normal badan kita,” katanya.

Panduan kekal anggun berambut putih

Pastikan rambut kekal sihat.

* Tekstur rambut berubah apabila ia kehilangan warna. Selalunya, rambut menjadi lebih kasar dan kering. Pastikan rambut sentiasa dicuci menggunakan syampu dan perapi dengan pelembap bagi memastikan rambut putih anda tetap berkilat dan berseri.

* Lakukan rawatan pupur rambut.

* Mengamalkan pemakanan sihat

Minum banyak air

* Minum sekurang-kurangnya dua liter air sehari bagi melancarkan sistem penghadaman. Sistem penghadaman yang tidak berfungsi dengan baik akan menjejaskan seri rambut.

* Ambil makanan tambahan (suplemen) yang membantu menyihatkan rambut

Ubah warna solekan

* Uban menyebabkan wajah nampak pucat. Pastikan warna solekan dapat menonjolkan ton kulit muka dan meningkatkan seri wajah.

Beri tumpuan pada penjagaan kulit muka

* Rambut putih yang berkilau dan kulit wajah yang sihat, muda remaja adalah gabungan terbaik. Ia membuatkan anda tampak lebih anggun.

Dapatkan potongan rambut baru

* Ubah gaya rambut sesuai dengan rambut yang memutih. Anda akan tampil lebih bergaya dan anggun beruban jika memiliki gaya potongan yang betul.

Info:

Melanin adalah punca terbentuknya kepelbagaian warna pada rambut. Melanin di akar rambut sama fungsinya dengan melanin di kulit, iaitu menjadikan warna kulit cerah ataupun gelap. Cuma melanin tidak dikawal oleh sumber khas seperti kelenjar. Melanin pada rambut dihasilkan khusus untuk rambut. Disebabkan itu kita melihat sekiranya rambut bertukar menjadi putih, bulu badan lain masih kekal berwarna hitam. Rambut hitam atau putih adalah bergantung pada jumlah melanin yang terkandung pada setiap akar rambut.




Sumber : Fatin Hafizah Mohd Shahar [fatin@bharian.com.my] di BHarian 21/11/2011

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails