“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, November 14, 2011

Lelaki yang diberikan cahaya di kepalanya

Cahaya adalah sumber penyuluh di dalam kegelapan.
Ia boleh dicari bahkan boleh datang secara sendiri.
Hidayah juga adalah sumber cahaya yang menerangi hati seseorang
untuk menuju jalan mencintai Allah SWT.

Al-Tufail bin ‘Amru al Ðawsi adalah salah seorang sahabat Nabi SAW. Al-Tufail merupakan seorang bangsawan Arab terkemuka serta merupakan ketua kabilah Arab Ðaus.

Beliau mempunyai sifat yang mulia, suka menolong dan melindungi masyarakat yang berada dalam kesusahan atau ketakutan. Beliau juga berfikiran luas, bijak, cerdas dan berperasaan halus. Beliau merupakan seorang penyair yang mampu mengubah rangkap-rangkap bait sajak yang indah dan tajam.

Minatnya terhadap bidang kesenian membuatkan beliau tidak akan melepaskan peluang untuk menyertai pesta kesenian yang diadakan di Pasar Ukkaz, terletak tidak jauh dari kota Makkah.

Namun demikian, pemergiannya untuk ke sekian kalinya itu berlainan tujuannya. Beliau datang untuk menerima seorang lelaki di kota suci Makkah al-Mukarramah yang dikhabarkan mempunyai keistimewaan yang tersendiri.

Berita tentang Muhammad bin Abdullah yang mendakwa membawa amanah perutusan Allah SWT benar-benar menimbulkan kekacauan kepada masyarakat Arab yang sebelum ini menyembah perbagai-bagai Tuhan. Berita kemunculan lelaki utusan Allah ini telah tersebar ke seluruh pelosok tempat termasuk di negeri al-Tufail, yang dikenali sebagai Tihamah (negeri yang terletak di dataran rendah sepanjang persisiran Laut Merah).

Ðemi memastikan lelaki itu benar-benar wujud, al-Tufail bertanyakan khabar tersebut kepada beberapa orang pembesar Quraisy yang dalam perjalanan ke kota suci Makkah. Namun mereka yang ditanyakan tentang Muhammad ini tidak mmemberikan apa-apa jawapan kerana berkemungkinan ingin menjaga kepentingan keturunan dan ketuanan mereka.

Al-Tufail tidak berputus asa. Hasratnya yang membara ingin bertemu dengan Muhammad terus dipendam sehingga beliau sampai di kota suci Makkah.

Apabila sampai di Makkah, al-Tufail dilayan dengan penuh kemuliaan oleh para pembesaar Quraisy. Mereka membuat majlis keraian sebagai tanda menyambut kedatangan pemimpin besar daripada puak kabilah Arab yang mempunyai kaitan hubungan perdagangan dengan mereka.

Ðalam majlis tersebut, al-Tufail bertanya tentang peribadi yang dilabelkan sebagai kontroversi oleh golongan Quraisy. Beliau bertanya secara telus tentang Muhammad SAW yang memnag tidak dikenalinya selama ini. Ðia juga tidak mengetahui bahawa Muhammad itu merupakan zuriat keturunan kepada pemenrintah kota suci Makkah yang pernah diagungkan oleh kaum Quraisy sebelum itu.

Bagi mengelakkan daripada melukakan hati tetamu mereka al-Tufail, pemuka Quraisy itu menjawab pertanyaannya, “Wahai al-Tufail, sahabat kami, pemimpin kaum Ðaus yang bijak bestari. Engkau datang ke mari dalam keadaan selamat. Tiada satu halangan pun yang menimpamu. Kamu amat menghormatimu sepenuh hati kami. Muhammad yang kau maksudkan itu memang ada di sini. Cuma dia suka menimbulkan perselisihan antara kami sehingga membawa kepada perpecahan dan permusuhan antara bangsa Arab.”

Pertanyaan al-Tufail itu telah dapat dijangkakan sejak awal lagi kerana al-Tufail sememangnya merupakan seorang bangsawan yang sangat berpengaruh dalam hal-ehwal kebajikan awam dan tidak mementingkan diri sendiri serta pangkat semata-mata.

Al-Tufail merupakan seorang yang amat cenderung pada kesenian, jadi tidak hairanlah jika dia sentiasa mahukan kelainan dan mencari ilmu berkaitan agama, kesenian dan sebagaipnya daripada sesiapa sahaja terutamanya bagi seseorang yang membawa suatu yang dipertikaikan seperti Muhammad SAW.

Namun pemuka Quraisy tidak putus-putus menghasut al-Tufail dengan memburukkan Nabi Muhammad dengan dakwaan-dakwaan palsu dan tidak berasas. Perkata ini semakin menaikkan keinginan al-Tufail untuk bertemu dengan Muhammad untuk melihat secara dekat hakikat sebenarnya.

Akhirnya al-Tufail menjawab dengan berani, “Ðemi Allah! Kedatangan saya ke mari memang sengaja hendak bertemu dengannya bagi mendengar sendiri ucapannya. Jika tuan-tuan sekaliant tidaka membenarkan saya mendengar ucapannya, menatap raut wajahnya pun sudah cukup bagi saya. Saya tidak akan berbicara dengannya. Kedua-dua belah telinga saya ini akan saya sumbat dengan kapas agar saya tidak dapat mendengar kata-katanya.”

Kesungguhan al-Tufail itu membuatkan pemimpin-pemimpin Quraisy tidak berdaya menghalang keinginannya untuk bertemu Nabi Muhammad SAW.

Keesokkan harinya, al-Tufail menuju ke kawasan Kaabah untuk menemui Nabi Muhammad SAW. Seperti yang telah dijanjikan, al-Tufail telah menyumbat gumpalan kapas ke telingannya sehingga beliau tidak boleh mendengar apa-apa. Seketika, beliau telah bertanya tentang rupa paras Nabi Muhammad SAW itu kepada manusia yang lalu-lalang, lalu mereka menunjukkan tempat Baginda berada. Akhirnya al-Tufail menemui Nabi Muhammad yang sedang solat di sisi Kaabah. Al-Tufail pun menghampiri Nabi Muhammad untuk melihat paras rupanya dan keistimewaan yang ada pada Baginda.


ehsan youtube


Lantas dengan izin Allah, al-Tufail yang sedang dalam kedua-dua belah telingannya disumbat, namun boleh mendengar dengan kelas alunan bacaan al-Quran yang dibacakan Nabi SAW. Ðia berusaha untuk terus menutup telinganya rapat-rapat, namun tidak berjaya. Suara Nabi yang membacakan al-Quran amat jelas walaupun pada zahirnya bacaan itu perlahan. Beliau akhirnya terpikat dengan bacaan itu.

Al-Tufail bertanya sendirian, “Mengapa begitu indah perkataan-perkataan yang diucapkannya itu? Saya amat pasti tentang sesuatu yang baik daripada yang buruk. Apa yang sepatutnya menghalang saya daripada mendengar apa yang dibaca oleh orang itu? Saya tentu menerima perkara yang baik dan menolak perkara yang buruk. Siapakah yang dapat menghalang saya jika saya memperkenalkan diri kepada Muhammad ini? Saya ingin belajar daripadanya sesuatu yang saya belum ketahui. Alangkah baiknya jika saya dapat mempelajari susunan kata-kata yang indah yang sedang diucapkannya.”

Selepas Nabi Muhammad menunaikan solat, Nabi terus pulang ke rumahnya, lalu diikuti al-Tufail secara bersembunyi. Sesampainya Nabi Muhammad ke rumah, al-Tufail meminta izin Nabi untuk masuk bersama. Beliau memperkenalkan dirinya kepada Nabi Muhammad SAW.

Beliau menjelaskan kedatangannya dan cabaran yang dilalui sewaktu ingin bertemu Nabi. Kemudian meminta agar Baginda membacakan beberapa ayat-ayat al-Quran kepadanya. Nabi membacakan surah al-Ikhlas, surah al-Falaq dan surah al-Nas untuknya. Sebaik selesai mendengar bacaan Nabi SAW, al-Tufail berkata dengan penuh kagum, “Ðemi Allah! Saya belum pernah mendengar bacaan yang lebih baik daripada ini. Saya belum pernah mendengar urusan yang lebih jelas daripada bacaan ini.”

Beliau lantas mengucapkan kalimah syahadah dan berkata kepada Nabi Muhammad SAW, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya ini seorang yang ditaati oleh kaum saya. Saya akan kembali kepada mereka untuk mengajak mereka memasuki Islam. Ðoakan semoga Allah memberikan suatu tanda sebagai bukti kebenaran yang akan membantu saya untuk berdakwah kepada mereka.”

Lalu Nabi Muhammad SAW memenuhi permohonan al-Tufail yang ikhlas itu dengan berdoa, “Ya Allah! Jadikanlah baginya suatu tanda sebagai bukti kebenaran.”

Ternyata Allah SWT telah mengabulkan permintaan Nabi-Nya, lantas menjadikan untuk al-Tufail satu tanda cahaya di kepalanya. Al-Tufail meminta kepada Allah agar mengalihkan cahaya itu kepada tongkatnya kerana bimbang kedudukan di kepala akan menyebabkan kaumnya menyangka ia adalah penyakit, bukannya suatu anugerah daripada Allah SWT.

Pemuka Quraisy tidak boleh berbuat apa-apa terhadap al-Tufail kerana kedudukannya dalam kabilah Arab Ðaus amat dihormati. Sekiranya sesuatu kemalangan berlaku kepadanya, sudah tentulah kaum Ðaus di Tihamah akan menuntut bela terhadap kematiannya.

Selepas memeluk Islam, al-Tufail mengetuai satu kontinjen orang-orangnya menentang Musailamah al-Kazzab dan gugur syahid dalam Perang Yamamah.




Petikan : Solusi ISU#35 dan Ms.Wikipedia, Sahabat Nabi

Capaian entry berkaitan :
* Iman Bukhari, kekuatan hafalannya amat luar biasa
* Ibnu Sina - Tokoh Perubatan Islam
* Ibnu Sirin - Muhammad bin Sirin Rahimahullah
* Ibnu Qayyim al-Jawziyyah
* Teori masyarakat Ibnu Khaldun jadi rujukan Barat
* Shalahuddin Al-Ayyubi
* Ikrimah Bin Abu Jahal
* Abu Sufyan bin Haris
* Salman al-Farisi pakar strategi peperangan takluk Parsi
* Al-Haitham saintis pertama merungkai rahsia imej penglihatan
* Al-Biruni pakar geologi pertama dedah rupa asal benua India
* Ilmuwan Islan: Ibnu Miskawaih menitikberatkan permasalahan moral masyarakat

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails