“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, November 24, 2011

Tanah orang Melayu RM2b kini milik ceti



Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Apabila Laman-Seri ketengahkan ISU : Melayu Pulau Pinang bakal hidup melarat, ada jari-jari tidak senang hati dengan isu yang dibawa. Pernah juga kami rakan sesama sekerja berbual akan isu yang sama, dan terdengarlah kisah yang Kapitan Kxxxxg sedang dalam usaha menuntut tanah mereka di Pulau Pinang yang sebenarnya telah digadaikan kepada nenek moyang mereka. BG ingatkan rakan sekerja itu cuma bergurau, namun beliau bertegas, tunggulah setahun dua nanti... Itu kisah setahun yang lepas. Entry yang disebutkan di atas juga dipos setahun yang lepas.

Hari ini BG berkesempatan membaca kisah yang mengejutkan yang sebenarnya tidak patut rasa terkejut, kerana kisah ini telah dimaklumkan secara tidak rasmi di persidangan meja empat segi kira-kira setahun yang lalu.



Tanah orang Melayu RM2b kini milik ceti ~ BHarian 24/11/2011

Waris Pulau Pinang tumpang tanah sendiri

GEORGETOWN: Sebanyak 252 lot tanah dianggarkan bernilai RM2 bilion membabitkan kediaman dan dusun, yang kebanyakan milik orang Melayu Pulau Pinang dirampas oleh Chettiar atau ceti sebagai gantian cagaran pinjaman nenek moyang mereka beberapa dekad lalu tanpa disedari waris sekarang.

Tanah yang terletak di 13 mukim dalam daerah Barat Daya sudah bertukar hak milik kepada 543 individu daripada golongan berkenaan yang kini dipercayai menetap di India. Difahamkan, antara lot tanah itu terletak di kawasan perkampungan Melayu di Bayan Lepas, Permatang Damar Laut, Teluk Kumbar, Balik Pulau, Teluk Bahang, Gertak Sanggul, Kampung Seronok dan Kampung Binjai.

Masalah sama juga dikatakan berlaku di daerah lain di negeri ini yang menyebabkan kedudukan orang Melayu semakin terhimpit apabila tanah berkenaan mahu dimajukan atau bertukar tangan kepada pihak ketiga. Ini menyebabkan ramai orang Melayu menjadi penumpang di tanah diduduki sekarang, walaupun pada asalnya milik nenek moyang mereka. Difahamkan, 1,000 orang Melayu sudah diusir pemilik tanah sebenar dan hidup merempat di sekitar negeri ini.

Keadaan itu menyebabkan pemilikan ekuiti orang Melayu di Pulau Pinang semakin terhakis dan terancam termasuk keupayaan memegang hak milik hartanah sendiri, selain menggugat kuasa pengundi Melayu negeri itu.

Seorang peguam yang arif dengan pentadbiran tanah di Pulau Pinang memberitahu BHarian, kebanyakan orang Melayu yang mewarisi lot itu langsung tidak menyedari tanahnya sudah digadai nenek moyang mereka kepada golongan ceti sebelum Perang Dunia Kedua kerana ingin mendapatkan pinjaman wang tunai.

“Berikutan kegagalan melunaskan pinjaman, ceti mengambil alih tanah itu tanpa disedari, orang Melayu menumpang di tanah mereka sendiri dan ia diteruskan oleh waris mereka sehingga ke hari ini,” kata peguam berkenaan.

Beliau juga mendedahkan, ada antara tanah berkenaan berkeluasan 72.8 hektar dengan nilai mencecah hingga RM350 juta berpindah milik kepada ceti kerana pemilik asalnya gagal melunaskan hutang yang hanya RM350 sejak tujuh dekad lalu.

Keadaan itu berlaku kerana pada zaman sebelum merdeka, banyak pemilik asal lot tanah berkenaan menggadaikan tanah kepada ceti bagi mendapatkan wang untuk perbelanjaan majlis perkahwinan anak mereka.



Laman-Seri : Jika setahun yang lepas dilaporkan pemilikan tanah Melayu hanya tinggal 20.41%, maka selepas ditolak tanah yang tergadai, tinggal berapa peratuskah agaknya pemilikan tanah Melayu?

Makanya, memang benarlah tanahair kita telah tergadai lagi dan lagi...

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails