“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, November 08, 2011

Cara membentuk kepimpinan anak sulung



Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera,

Anak sulung merupakan tunggak sesebuah keluarga. Lazimnya, anak ini akan dijadikan contoh dan role model adik-adik yang lain. Sebagai yang terkawal dalam keluarga dari segi umurnya, anak ini wajar dipupuk dan dididik nilai-nilai kepimpinan di dalam dirinya agar potensi yang ada dalam dirinya tidak dibenamkan begitu sahaja mahupun disalah-gunakan.

Peranan anak ini amat besar untuk pembentukan jati diri adik-adik yang lain. Tidak hairanlah lelaki atau perempuan, apabila dikatakan dia yang paling tua atau yang sulung, secara tidak langsung keinginan untuk dihormati dan dipatuhi itu wujud dalam dirinya. Bagaimana untuk menyalurkan keinginan ini ke arah yang baik memerlukan campur tangan ayah dan ibu.

Tunjukkan contoh kepimpinan yang baik. Ði sini, peranan ayah dan ibu sangat penting untuk menunjukkan contoh tauladan kepimpinan yang baik. Terutama ayah sebagai pemimpin keluarga. Kita perlu melaungkan masa bersama anak-anak agar anak merasai kewujudan dan peranan kita yang aktif bersama mereka. Ði sini, anak akan mula belajar daripada apa yang kita lakukan. Libatkan anak dalam setiap aktiviti yang kita lakukan. Contohnya mengemas laman, ajak anak menyertai kita.

Ði sini anak akan belajar bagaimana ayahnya mengatur aktiviti dan membahagi tugas untuk keluarga dan peranan ibu dalam situasi itu. Begitu juga bagaimana ayah dan ibunya menyelesaikan sesuatu masalah yang berlaku ketika sedang mengemas laman tersebut. Tidak terhad di situ, anak ini perlu juga didedahkan kepada komuniti, dalam kenduri-kendara contohnya, anak akan banyak belajar daripada apa yang kita terjemahkan melalui perbuatan kita lebih daripada apa yang kita ungkapkan melalui percakapan. Sepanjang pengalaman ini, anak bukan sahaja belajar daripada kita, malah turut mengagumi jika kita berjaya berperanan sebagai pemimpin keluarga yang baik. Ðari situ akan lahir hormat dan patuh kepada kita.

Kemudian, beri peluang kepadanya untuk merancang aktiviti bersama adik-adiknya. Jangan campur tangan dalam perbincangan ini, biarkan dia mengendalikan perbincangan tersebut dan di akhir perbincangan perlu membentangkan semua rancangan itu kepada ibu dan ayah untuk diperakukan dan diluluskan sebagai aktiviti mereka. Nampaknya macam sedikit formal, tetapi percayalah anak akan menyukai aktiviti ini dan menghargai peluang yang diberikan kepada mereka. Secara tidak langsung, aktiviti sebegini memupuk nilai-nilai kepimpinan dalam jiwa anak-anak terutama yang sulung. Jangan pula, semua aktiviti tadi ditolak mentah-mentah. Berilah sebab yang munasabah jika ada di antara aktiviti yang ingin dilakukan tidak bersesuaian. Keputusan masih ditangan kita.

Tidak salah jika sekali-sekala anda memberikannya kepercayaan mengendalikan perbelanjaan untuk mereka adik-beradik. Contohnya, memberikan anak sulung ini RM10 untuk memberi barang dalam kedai serbaneka yang releven untuk dia dan adik-adiknya. Ði sini kita mengajarnya untuk menguruskan perbelanjaan. Apabila dia balik, minta dia tunjukkan baki dan barang-barang yang telah dibeli dan untuk siapa barang tersebut dibelikan. Ðari sini, ibu bapa boleh monitor perbelanjaannya dan menerapkan nilai kepimpinan melalui pengurusan kewangan. Jika ada kesilapan, perbetulkan dengan menjelaskan perkara yang sepatutnya dilakukan.

Jangan sesekali memarahi anak ini di hadapan adik-beradiknya yang lain. Anak ini merupakan ketua kepada adik-adiknya, jika dia dibentak dan dimarahi di depan anak-anak buahnya, akan gugurlah rasa hormat adik-adik kepadanya dan akan bertempeklah rasa malu dalam dirinya dan sekaligus membenamkan keyakinan dirinya. Tegurlah secara baik, terangkan kesalahannya dan perbetulkan. Bukan bermaksud tidak boleh dimarahi langsung, cukuplah ketegasan kita dalam pembentukan anak-anak.

Jika kesalahannya melibatkan adik-beradik yang lain, ajar dia untuk meminta maaf, begitu juga dengan adiknya, jangan menyebelahi sesiapa dalam menjadi hakim sebelum mengetahui hujah dan dalilnya. Terangkan kepada anak ini, semua orang melakukan kesilapan dan perlu meminta maaf, hatta jika ayah atau ibu sekalipun melakukan kesalahan kepada kakak atau abang, ayah dan ibu perlu meminta maaf. Jadi, tiada salah untuk menyatakan maaf, tidak kira kita yang sulung, yang tengah ataupun yang bongsu. Kefahaman ini wajar dan wajib dititipkan dalam diri setiap anak-anak kita.

Akhirnya, bina suasana keluarga yang saling menghormati dan menyayangi. Bagaimana caranya ialah dengan solat berjemaah. Ketika solat jemaah, cas-cas dalam badan kita diseimbangkan, yang mana kurang ditambah dan yang lebih dikurangkan melalui sentuhan dan pergerakan solat yang dilakukan. Jika seisi rumah bersolat, secara berjemaah pula, maka semua ahli di dalam rumah akan berada dalam keadaan yang seimbang dan berkualiti selepas solat dilakukan dan sekaligus mengeratkan silaturrahim sesama ahli keluarga. Selain itu, makan bersama dan melakukan aktiviti bersama keluarga. Apabila banyak masa berkualiti dihabiskan bersama, kasih sayang dapat ditautkan dan rasa hormat dapat disemai.

Potensi yang ada dalam diri anak wajar ditonjolkan dan digilap supaya dapat digunakan sebaik mungkin sepanjang kehidupannya kelak. Kepimpinan dalam diri anak wajar diterapkan terutamanya kepada anak yang sulung, kerana pada tangannyalah kelak akan diwariskan adik-adiknya setelah ketiadaan ibu dan ayahnya. Jika kuat roh kepimpinan yang disemai dalam dirinya maka bakal kekal lamalah institusi keluarga yang telah dibina, insya Allah.




Sumber : Nurul Asiah Fasehah, Pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia di MW#1446

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails