“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Jun 11, 2010

Bagaikan sebatang pohon

Pohon maple ~ gambar hiasan ~

Assalamualaikum warahmatullah,

Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan bertemu lagi di pagi Jumaat yang mulia ini...

Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Tidakkah kau lihat (wahai Muhamad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan iaitu, kalimah yang bak adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya tetap teguh dan cabang pucuknya menjulang ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat.” (Surah Ibrahim, 14:24-25)

Ia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Allah. Dan Allah mengemukakan perbandingan itu untuk manusia supaya manusia beringat (atau mendapat pelajaran).

Dan perbandingan kalimah yang jahat dan buruk samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah terbongkah akarnya dari muka bumi, tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup.

Allah menetapkan pendirian orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat. Dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim kepada diri sendiri dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendaki-Nya. (Surah Ibrahim, 14:26~27)

Renung-renungkan!


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails