“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Jun 28, 2010

Kendi hutan

Periuk kera mempunyai ciri karnivorus dan terdapat di hutan Loagan Bunut.

Satu ketika dulu ramai yang takut dengan pokok ini kerana sifatnya yang pelik suka memakan serangga. Kini, tumbuhan liar yang sering dijumpai di kawasan hutan batu kapur dan lereng bukit ini menjadi rebutan ramai dan koleksi pengumpul tumbuhan eksotik. Ikuti keunikan tumbuhan ini, sehingga ada yang sanggup berbelanja lebih mendapatkannya.

HABITAT asal tumbuhan ini adalah paya gambut, hutan batu kapur dan lereng gunung. Digelar tumbuhan karnivor, periuk kera diklasifikasikan sebagai pokok insektivor kerana tabiatnya gemar memakan serangga.

Satu masa dulu, ramai yang takut dengan pokok ini kerana tabiat peliknya itu. Malah ada yang menggelarkannya pokok penuh misteri dan mempunyai kuasa mistik.

Kini, tumbuhan liar menjadi rebutan ramai terutama penggemar seni hias laman dan pengumpul tumbuhan eksotik. Nurseri bunga turut menjual pokok ini kerana permintaan terhadapnya semakin meningkat sejak kebelakangan ini. Nama saintifik periuk kera ialah Nepenthes mirabilis dikategorikan sebagai tumbuhan yang sukar dijaga kerana memerlukan pengurusan rapi.
Pokok ini memerlukan siraman berjadual sekurang-kurangnya satu kali sehari dan sistem pemasuan perlu mempunyai saliran yang baik. Malah, ia memerlukan teduhan supaya dapat mengekalkan kesuburan daun dan kendinya.

Bagi mereka yang menggemari tumbuhan ini, ia dijual RM50 hingga RM70 sepasu bergantung kepada saiz dan keunikan pokoknya.

Namun, harga paling murah boleh didapati pada kadar RM20 dalam saiz kecil dan berdasarkan spesies yang mudah ditemui di negara ini.

Mereka yang menggemari pokok ini biasanya tidak kisah dengan harga yang ditawarkan kerana pokok ini sememangnya anggun digantung di balkoni rumah sebagai pokok hiasan menarik. Malah, pokok itu turut menyerlahkan status pemiliknya yang berkemampuan memiliki pelbagai spesies Nepenthes sebagai koleksi seni taman.

Ketika ini ada beberapa jenis periuk kera yang sering dijadikan hiasan iaitu Nepenthes albomarginata, Nepenthes ampullaria, Nepenthes edwardsiana, Nepenthes fusca dan Nepenthes rafflesiana kerana keunikan rupa bentuk serta warna kendi yang diserlahkan.

Tarikan utama pokok ini 100 peratus bergantung kepada keunikan kendinya yang terbentuk bukannya serlahan bunga berbanding pokok hiasan lain.

Oleh kerana pokok ini adalah spesies unik dan liar, maka pembiakan tanaman ini perlu dilakukan dengan teliti. Kebiasaannya, benih pokok ini di ambil dari hutan bersama dengan media tanahnya sekali, jika tidak ia sukar dibiakkan.

Baka induknya sukar dipindahkan. Keserasiannya dengan dunia hutan atau pergunungan menyebabkan ia gagal menyesuaikan diri dengan persekitaran baru terutama dedahan cahaya serta bahang kepanasan.

Hanya anak pokok yang tumbuh di sekitar induk boleh diambil dan dipindahkan menerusi kaedah pemindahan yang cermat termasuk tidak mendedahkannya kepada sinaran matahari pada peringkat awal pemindahan. Akar pokok juga perlu dipastikan tidak mengalami kerosakan teruk, jika tidak ia sukar untuk hidup.

Periuk kera sesuai menjadi tanaman pasu gantung dan tumbuhan penghias pergola dan wakaf, kerana sifat semula jadi yang menjalar dan memerlukan sokongan pokok lain untuk menyerlahkan keunikannya.

Dengan menggunakan pasu gantung, kendi pokok periuk kera dapat menyerlahkan dan ia nampak cantik apabila kelihatan berjuntai, bergoyang apabila ditiup angin dan sulur pautnya pula bertindak memegang dawai atau tali yang menggantungkan pasu berkenaan.

Spesies Periuk Kera


Nepenthes albormarginata

1. Nepenthes albormarginata turut dikenali N tomentella Miq yang boleh ditemui di puncak bukit rendah, kawasan terbuka bertanah gambut, kawasan batu kapur, hutan rawa atau kawasan berpasir di Borneo, Sumatera dan Semenanjung Malaysia, mampu tumbuh subur pada ketinggian 1000 meter ke bawah.

Spesies ini memiliki bingkai leher berwarna putih bersama bulu baldu di bawah peristomanya. Serlahan ini tidak dimiliki Periuk Kera lain. Kendinya pula memanjang sehingga 15 sentimeter (sm) dengan keunikan teksturnya yang kebalduan. Hijau adalah serlahan warna awal kendinya yang akan berubah menjadi merah, unggu dan berakhir dengan hitam.

Tumbuhan ini ini gemar makan anai-anai. Apa pun, sehingga kini tiada kajian terperinci bagaimana pokok ini bertindak memerangkap anai-anai kecuali hanya menemui beribu-ribu anai- anai memenuhi kendi lamanya. Kacukan (hybrids) spesies ini dikenal pasti jarang ditemui.

Nepenthes ampullaria

2. Nepenthes ampullaria juga dipanggil N ampullaceae Low memang mudah dikenali kerana kendinya berbentuk bujur telur atau lonjong bersama serlahan peristoma yang lebar dan rekahan sempit penutup/tudung kendi yang tidak pernah menutup permukaan mulut kendinya.
Spesies ini hanya ditemui memiliki kendi berwarna hijau dan sebahagian lagi ada adunan warna tompokan coklat dan ungu. Beberapa kendinya boleh ditemui di bahagian bawah dalam satu jambak yang sebahagiannya tertanam atau tertimbus dengan daun kayu reput. Kendi-kendi ini bertunas daripada susunan pucuknya dan mengeluarkan warna kilauan.

Sementara kendi pada bahagian atas boleh ditemui pada celahan daunnya atau cabang sulur paut juga dalam serlahan berjambak. Kendi ini hanya mampu bertahan dalam tempoh yang singkat serta jarang ditemui berbanding kendi di permukaan tanah. Pokok ini boleh memanjat pokok lain sehingga 15 meter.


Nepenthes bicalcarata

3. Nepenthes bicalcarata boleh dibezakan dengan spesies lain kerana ia satu-satunya pokok Periuk Kera yang memiliki duri dari tudungnya. Duri ini adalah sebahagian daripada peristomanya. Kendinya berukuran 25 sm panjang dan 16 sm lebar.

Tumbuhan ini boleh ditemui di kawasan sawah bertanah gambut sekitar ketinggian 950 meter dari paras laut dan tumbuh meliar di Sabah, Sarawak dan Brunei. Ia juga sesuai dikacuk dengan hybrid X ampullaria, X gracilis, X mirabilis dan X rafflesiana.


Nepenthes edwardsiana

4. Nepenthes edwardsiana pula hanya boleh ditemui di kawasan bukit berlumut yang ketinggian antara 1500 hingga 2700 meter dari paras laut. Kendinya memang cantik dan menarik dengan saiz 50 sm panjang dan 15 sm lebar.


Nepenthes fusca

5. Nepenthes fusca yang memiliki kendi berukuran 20 sm panjang dan 4 sm lebar juga boleh ditemui di kawasan sama, manakala Nepenthes mirabilis yang mempunyai sehingga 16 nama panggilan lain hidup subur di kawasan basah, hutan terbuka dan tepian paya terbiar.


Nepenthes rafflesiana

6. Nepenthes rafflesiana adalah spesies Periuk Kera yang besar. Kendinya boleh membesar sehingga 40 sm dengan bulu kemerah-merahan yang lazimnya berselindung disebalik susunan dedaun muda. Kendinya dikatakan sentiasa dilawati semut dan kelihatan seolah-olah bukan pokok insektivor. Bagaimanapun, cecair dalam kendinya sentiasa kelihatan likat untuk memerangkap mangsa. Spesies ini adalah tumbuhan liar yang biasa ditemui di kawasan tanah rendah di Brunei.




Sumber : BHarian 27/06/2010

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails