“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Jun 06, 2010

Kanak-kanak gemuk sasaran buli

Kanak-kanak yang menghadapi masalah berat badan berlebihan terdedah kepada perbuatan buli oleh rakan-rakan sebaya ~ gambar hiasan ~


PENYELIDIKAN terbaru mendapati bahawa kanak-kanak yang menghadapi masalah berat badan berlebihan atau gemuk menghadapi risiko lebih tinggi untuk menjadi mangsa buli di kalangan rakan sebaya. Lain-lain faktor yang biasanya memain peranan dalam kejadian buli seperti jantina, kaum dan tahap pendapatan keluarga sudah tidak menjadi hal berbanding jika anak tersebut gemuk. Gemuk atau obesiti menenggelamkan semua faktor-faktor lain apabila ia berkaitan dengan tingkah-laku agresif yang dilakukan oleh kanak-kanak lain.

Pembantu Penyelidikan di Pusat Pertumbuhan dan Pembangunan Manusia, Universiti Michigan, Amerika Syarikat, Dr. Julie Lumeng, berkata, kajian mendapati bahawa gemuk atau obes meningkatkan risiko menjadi sasaran buli sebanyak 63%.

"Salah satu sebab kami memulakan kajian ini adalah kerana obesiti semakin menjadi-jadi pada masa ini. Ketika ini kira-kira separuh daripada kanak-kanak mengalami masalah berat badan berlebihan atau obes," kata Lumeng. Dia berkata, para penyelidik juga berharap mereka mungkin boleh menemui beberapa faktor mengelakkan daripada buli, seperti cemerlang dalam persekolahan.

"Tetapi apa yang kami temui cukup merisaukan di mana perkara-perkara yang sebelum ini merupakan punca kanak-kanak dibuli seolah-olah sudah tidak menjadi hal lagi. Sebaliknya semuanya berkaitan dengan gemuk. Jika anda gemuk, anda kemungkinan besar menjadi sasaran buli walau apa pun berlaku," katanya.

Kajian membabitkan 821 kanak-kanak lelaki dan perempuan yang dipilih dari 10 kawasan berbeza di AS.

Tingkah-laku membuli kerap berlaku pada kanak-kanak sekolah tahun tiga, lima dan enam. Paling muda kebanyakannya kanak-kanak kulit putih, separuh daripada mereka lelaki dan 15% mengalami berat badan berlebihan sejak tahun tiga. Bagi kanak-kanak tahun enam, para guru melaporkan bahawa 34% mereka yang tersenarai dalam kaji selidik itu telah dibuli. Selain itu, 45% melaporkan anak-anak mereka telah dibuli, manakala 25% kanak-kanak itu sendiri mengaku mereka dibuli.

Kajian sebelum ini menunjukkan bahawa budak lelaki dari kumpulan minoriti dan kanak-kanak daripada kumpulan berpendapatan rendah lebih terdedah untuk menjadi mangsa buli. Jadi para penyelidik mengambil faktor ini dalam kajian mereka untuk melihat sama ada terdapat perbezaan. Kajian juga memasukkan sekali kanak-kanak yang mempunyai skil sosial dan pencapaian akademik dalam analisis mereka.

"Walau banyak mana kami mengulangi ujian, hasilnya tetap sama dan sangat nyata. Kanak-kanak obes lebih terdedah menjadi mangsa buli," kata Lumeng. Dia berkata salah satu sebab mengapa dia percaya bahawa penemuan tersebut amat konsisten ialah sikap prejudis terhadap individu gemuk atau obes.

Sementara itu Penolong Profesor di Pusat Pengurusan Berat Badan dan Kesejahteraan di Hospital Kanak-Kanak Pittsburg, Dana Rofey berkata, dia tidak terkejut dengan penemuan baru ini.

"Buli adalah aduan psikologi paling kerap diajukan oleh pesakit kami," katanya.

Bagi ibu bapa dan pakar pediatrik, salah satu sebab kajian ini dibangkitkan untuk memberi ingatan kepada anak-anak mereka yang mengalami berat badan berlebihan.

"Jika anda prihatin pada anak atau kanak-kanak yang obes, anda perlu memberitahu fakta ini dan sesekali mungkin perlu membangkitkan isu ini pada anak-anak. Tanya mereka 'bagaimana anda di sekolah hari ini?' Atau 'ada sesiapakah yang berkata sesuatu yang membuatkan anda marah?'. Ini kerana ia mungkin isu yang sukar untuk diceritakan oleh anak-anak," katanya.

Katanya, jika anak-anak memberitahu bahawa dia dibuli, respon pertama ibu bapa haruslah memastikan perasaan anak ketika itu dan biar mereka tahu bahawa adalah salah bagi seseorang melayan anak anda sebegitu.

"Beri sokongan kepada anak dan pastikan mereka tahu bahawa anda sedang menolong mereka. Berbincang dengan anak-anak bagaimana anda boleh campur tangan dalam hal ini. Ini kerana kebanyakan anak-anak dalam usia meningkat remaja tidak suka ibu bapa campur tangan," katanya.

Begitupun, dia mencadangkan agar ibu bapa menetapkan garis panduan tertentu.

"Sebagai contoh, anda mungkin melihat keadaan sudah terkawal, tetapi sesekali bertanya pada mereka dan selidik mengenainya."

Rofey juga mencadangkan didik anak bagaimana untuk mengelak situasi yang mungkin boleh membawa kepada ejek-mengejek atau buli.

"Beritahu pada anak juga bagaimana untuk mendapat pertolongan daripada orang dewasa jika mereka memerlukan," katanya.

Sumber : Utusan 13/05/2010


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails