“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Ogos 19, 2011

Hartamu jangan dimusnahkan, agamamu jangan dihapuskan




“Beramallah untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup kekal abadi dan beramallah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan mati esok hari.”

Kata-kata ini biasa kita ucapkan dan biasa juga didengari. Maksudnya, kita hendaklah berusaha mencari harta di dunia ini sedaya upaya kita di samping kita juga bersungguh-sungguh mencari akhirat seolah-olah kita akan meninggal dunia esok hari.

Jadi, tidak salah untuk kita mencari harta atau ‘gila harta’, bahkan salah kalau kita tidak mencari harta sehingga jatuh miskin dan meminta-minta daripada manusia. Salah satu maqasid atau daruriyyat al-khams yang disepakati para ulama ialah maqasid memelihara harta. Hifz al-mal atau memelihara harta menjadi satu matlamat syariat yang ingin direalisasikan melalui hukum-hukum yang ada dalam Islam.

Kedudukan dan nilai harta dalam Islam

Harta mempunyai kedudukan yang penting dalam kehidupan manusia. Harta menjadi wasilah dalam Islam untuk mencapai matlamat syariat sama ada matlamat di dunia mahupun di akhirat. Seseorang manusia tidak mungkin hidup kecuali dengan harta kerana melalui harta, ia dapat makan dan minum, memakai pakaian, membina rumah dan memenuhi keperluan-keperluan hidup yang lain. (al-Qaradawi, Maqasid al-Shari‘ah al-Muta‘alliqah bi al-Mal, hlm 5)

Tanpa harta, seseorang tidak mampu mengeluarkan zakat, membebaskan hamba dan memberikan sumbangan khairat. Sebab itulah al-Quran menganggap harta sebagai qiyama (asas pembangunan) bagi kehidupan manusia.

Allah berfirman yang bermaksud, “Ðan janganlah kamu berikan (serahkan) kepada orang yang belum sempurna akalnya harta (mereka yang ada dalam jagaan) kamu, (harta) yang Allah telah menjadikannya untuk kamu sebagai asas pembangunan kehidupan kamu.” (Surah an-Nisa’ 4:5)

Al-Quran menjelaskan bahawa harta bukan menjadi bala atau bencana kepada manusia, sebaliknya harta disifatkan sebagai satu kebaikan. Firman Allah SWT yang bermaksud, “Ðan sesungguhnya ia melampau sangat sayang kebaikan (harta sehingga menjadi tamak haloba).” (Surah al-‘Adiyyat 100:8)

Ayat ini menyifatkan harta sebagai khayr yakni kebaikan. Cuma kita dilarang mencintai harta secara melampaui batas sehingga melupakan akhirat. Sama jugalah seperti firman Allah SWT mafhumnya, “Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan harta yang banyak, berwasiat untuk ibu-bapa dan karib kerabatnya secara makruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertakwa.” (Surah al-Baqarah 2:180)

Jadi, harta adalah satu kebaikan dan kebaikan perlu dijaga serta dipelihara dalam Islam.



Wajib memelihara harta

Oleh kerana harta mempunyai kedudukan dan nilai dalam Islam, maka al-Quran dan sunnah memberi tunjuk ajar ke arah memelihara dan menjaga harta. Malah terdapat larangan supaya tidak mensia-siakan harta atau melakukan pembaziran.

Sebagai contoh, dalam fiqah muamalat, Islam mensyariatkan prinsip al-hajr (tegahan daripada menggunakan harta) sama ada ke atas golongan sufaha’ (orang yang belum sempurna akalnya), kanak-kanak kecil atau orang gila. Tujuannya adalah untuk kebaikan mereka, masyarakat bahkan kebaikan harta itu sendiri agar ia tidak disia-siakan oleh pemiliknya.

Syariat menetapkan bahawa orang yang mempunyai kecacatan pada akalnya, mesti ditegah daripada menguruskan hartanya sendiri sama ada gila atau kurang siuman. Hikmahnya adalah supaya harta-harta mereka selamat dan terpelihara daripada tangan-tangan yang cuba mengambilnya dengan batil, penipuan dan penyelewengan. Ia juga bertujuan memelihara harta tersebut daripada menjadi sia-sia akibat ketidak pandaian pengurusan oleh pemiliknya sendiri. (al-Mawsu‘ah al-Fiqhiyyah, jil 2, hlm 5871)

Jika seseorang itu jelas pembazir, suka berjoli dengan hartanya, berbelanja pada maksiat dan kefasiqan, maka hartanya perlu ditahan (al-hajr) supaya hartanya dapat dipelihara untuk kebaikan anak-anak si pemilik yang membazir tersebut dan semua tanggungan di bawahnya.

Ðalam hadis sahih, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah meredhai kamu dengan tiga perkara dan membenci bagi kamu dengan tiga perkara yang lain. Ðia redha kepada kamu supaya mengabdikan diri kepada-Nya, tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun dan supaya kamu semua berpegang teguh dengan tali Allah, jangan berpecah belah. Ðan Ðia membenci (melarang) kamu daripada banyak (qila wa qala) bercerita mengenai hal-hal yang tidak penting, banyak bertanya benda yang tidak perlu dan mensia-siakan harta.” (Muttafaq‘alaih)

Ini semua menunjukkan bahawa Islam mengambil berat soal penjagaan harta manusia.

Awas daripada fitnah harta

Walaupun Islam memberikan kedudukan yang istimewa kepada harta, namun Islam turut memberi amaran daripada termakan dengan fitnah harta ini. Kita dilarang menjadi taghut dalam mencari dan mengaut harta. Kadangkala, manusia hari ini terleka dengan mengejar harta. Tanpa segan-silu mengaut harta di mana-mana sahaja tidak kita halal atau haram. Ketika itu, harta yang tadi disifatkan baik boleh bertukar menjadi pemusnah kepada agama seseorang.

Sebab inilah Allah Taala berfirman yang bermaksud, “Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian dan di sisi Allah jualah pahala yang besar.” (Surah al-Taghabun 64:15)

Al-Quran menjelaskan bahawa manusia boleh menjadi taghut dengan sebab dia merasakan dirinya menjadi kaya dan cukup sehingga tidak berhajat lagi kepada Tuhannya. Firman Allah SWT, mafhumnya, “Ingatlah, sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya) dengan sebab dia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya.” (Surah al-‘Alaq 96:6-7)

Bahaya yang wujud bukan pada memiliki harta, tetapi bahaya itu wujud apabila harta boleh memesongkan manusia daripada agamanya. Apabila seseorang tidak menjadikan keimanannya kepada Allah sebagai maqasid utama, harta yang dicari boleh membawa keburukan kepadanya.

Oleh sebab itu, harta hendaklah dihubungkan dengan keimanan kepada Allah dan dihubungkan dengan nilai akhlak. Jika ada hubungan iman, maka agama seseorang tidak akan dihapuskan oleh hartanya. Begitu juga, sekiranya ada hubungan akhlak, hartanya tidak akan dimusnahkan.

Wallahu a’lam.




Sumber : Nik Abdul Rahim Nik Abdul Ghani di Solusi Isu#32

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails