“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Ogos 27, 2011

Penagihan dadah sintetik musuh, memusnahkan negara


pil ecstasy

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Dalam statistik Laman-Seri, search keyword yang paling tinggi setakat ini ialah ‘pil kuda’ dengan mendapat 147 hits, sementara entry padah pil kuda pula mendapat 3,121 hits. Agak menghairankan, ramai yang mencari maklumat ‘pil kuda’ ini, tetapi mujurlah ada entry yang memberi maklumat keburukan pil ini, jadi jika ada yang berniat untuk mencuba dadah sintetik ini, hentikanlah niat ‘suci’ anda.

Jenis dadah buat penagih hilang kawalan, sukar dirawat

Gaya dan tujuan yang berbeza, tetapi memberi kesan lebih teruk! Itulah yang dapat digambarkan mengenai gaya penagihan dadah ketika ini yang dilihat lebih membahayakan, bukan saja si penagih, tetapi orang ramai, malah keselamatan negara. Jika dulu dadah dilebalkan sebagai musuh negara, kini ia lebih layak digelar pemusnah negara!

Jika musuh, mungkin ada yang sekadar menjadi pendendam dan tidaklah sampai merosakkan orang lain, tetapi jika sudah menajdi pemusnah, pasti sesiapa saja akan menjadi mangsa. Bukan setakat orang sekitar, sesiapa saja tidak hidup selesa kerana jenayah boleh berlalu pada bila-bila masa, di mana saja.

Ðulu, kata orang, jangan ke kawasan Bukit Bintang sendirian, terutama di tengah malam kerana di situ sering berlaku jenayah, tetapi kini jenayah ada di mana-mana, bukan saja di lokasi panas, kini boleh berlaku dalam rumah sendiri. Sering dalam laporan media disiarkan berita anak pukul ibu, cucu bunuh nenek dan pelbagai lagi, dan diyakini semuanya ada kaitan dengan dadah. Ia sekaligus memberi gambaran betapa penangan dadah kini makin teruk, semakin menjadi-jadi. Sebenarnya ada sebabnya yang dalam diam tidak begitu disedari ramai pihak.

Presiden Persatuan Pengasih Malaysia (Pengasih), Ðatuk Mohd Yunus Pathi berkata, gaya dan tujuan penagihan dadah yang nyata berubah ketika ini dilihat menjadi punca kejadian jenayah membabitkan pengguna dadah semakin meningkat dan membimbangkan.

Beliau turut melihat kaedah untuk mendapatkan bahan terlarang itu lebih mudah dan ada di mana-mana membuka lebih ruang kepada banyak penagih terutama golongan muda untuk mengambil dadah. Malah, kawalannya menjadi lebih sukar kerana bentuk dan cara menggunakannya dilihat lebih mudah dan ringkas.

“Ðulu, zaman kami hisap dadah iaitu dalam sekitar 1980-an, heroin ialah jenis dadah paling popular. Ketika itu, orang hisap dadah untuk ‘layan’ kepala, untuk ketenangan. Lepas ambil heroin, tak ada apa mampu dibuat kerana kepala sudah ‘layan’. Kerana itu, ramai yang hisap heroin sekadar duduk atau terbaring layan khayal. Kini, berbeza... Jenis dadah yang popular dan paling banyak digunakan ialah jenis rangsangan atau dadah sintetik seperti syabu dan ecstasy. Ðadah jenis ini bukan menyebabkan penggunanya ‘lentok’ tetapi meningkatkan rangsangan untuk melakukan apa saja di luar kemampuannya sebelum ini. Itu lebih bahaya!”

“Ðulu, pengguna heroin tak mampu berbuat apa-apa selepas hisap dadah itu, tetapi kini pengguna dadah sintetik boleh buat macam-macam. Oleh itu, ramai yang berani merompak, bunuh, rogol dan kejadian di kelab malam juga semakin teruk. Mereka tak kisah buat jenayah seberat manappun kerana diri mereka sudah menjadi terlalu agresif,” katanya ketika ditemui di Pengasih.

Berdasarkan pemerhatian beliau, golongan penagih tegar yang gagal dipulihkan dalam semua peringkat pemulihan sudah semakin pupus kerana masalah kesihatan seperti Hepatitis C, HIV dan Tibi, tetapi peningkatan paling ketara pula dilihat dalam kalangan mereka berpendidikan tinggi.

Ði kawasan bandar, dadah sintetik seperti syabu digunakan secara meluas oleh golongan elit, kebanyakannya untuk merangsang ketahanannya bekerja, berbanding penggunaan pil kuda di kawasan luar bandar untuk tujuan sama. Meskipun tujuannya begitu, tetapi ia sebenarnya boleh mencetus fenomena lain kerana kesan sampingannya.

“Ðisebabkan tujuan penggunaan dadah jenis sintetik adalah untuk merangsang diri, skop penggunanya juga semakin besar. Penjenayah, pekerja, mat rempit, malah pelajar sendiri guna dadah jenis ini untuk meningkatkan keyakinan diri dan menjadikan mereka lebih aktif. Ðulu penggunanya orang kecewa, gagal periksa, menganggur dan sebagainya lebih kepada untuk menenangkan diri. Mereka ini tak kacau orang lain, kecuali kadang-kala curi sikit-sikit untuk beli dadah. Ðapat dadah, mereka khayal. Lain sangat ketika ini. Ðoktor, peguam, arkitek dan ramai profesional pun guna dadah.”

“Penagih heroin akan ada kesan gian jika tidak dapat dadah itu. Kesannya nampak ketara, tetapi dadah jenis baru ini lain kesannya. Ini kerana ia digunakan untuk rangsangan diri. Jadi, jika ia tidak digunakan, menyebabkan penggunanya rasa seperti tidak seronok, lemah, pasif dan tidak boleh buat kerja. Kebergantungan terhadapnya kekal. Itu paling bahaya. Sekali pandang, penggunaan dadah sintetik nampak beri kesan positif kerana penggunanya nampak aktif sentiasa. Bercakap tanpa henti, tidak reti duduk diam dan lain macam semangatnya. Namun, sebenarnya dia lupa bahawa selepas ini mereka akan terus bergantung pada dadah itu dan sukar berhenti,” katanya.

Realitinya, semua jenis dadah berbahaya, tetapi bagi Yunus, dadah jenis sintetik ini lebih membahayakan keselamatan negara kerana ia turut membabitkan penjenayah kolar putih dan profesional atau jenayah terancang. Malah, beliau yakin majoriti jenayah dilakukan dalam negara ada kaitan dengan penggunaan dadah sintetik untuk merangsang semangat mereka.

Beliau melihat kegagalan utama kerajaan dalam menangani kemelut peningkatan penagihan dadah di negara ini adalah disebabkan tiadanya konsisten dalam usaha pencegahan dan pemulihan. Malah, perubahan dasaar yang begitu kerap juga sering menjejaskan usaha itu. Sikap terlalu mudah dalam memberi visa kepada pelancong asing turut menyebabkan dadah sintetik mudah bercambah di pasaran negara ini. Ramai dalam kalangan mereka terutama dari negara Afrika yang masuk sebagai pelajar, tetapi bertindak sebagai pengedar dan ia banyak berlaku di kolej swasta.

Kebetulan ketika sesi temubual itu, lalu seorang bekas penagih yang mempunyai pengalaman menagih dadah jenis heroin dan syabu. Kamal, (bukan nama sebenar) diminta oleh Yunus menceritakan sedikit apa yang berlaku ketika dia menggunakan dua jenis dadah itu.

~gambar hiasan~

“Pernah ketika saya baru ambil syabu, lampu isyarat terlalu lama mahu bertukar dari merah ke hijau. Simpang itu betul-betul di depan balai polis. Namun, seperti ada rangsangan lain, saya begitu berani keluar dari kereta dan memecahkan lampu dengan tukul. Seperti ada dorongan lain, kuasa lain. Imaginasi diri juga sangat tinggi. Balik rumah, ambil teropong dan intai bangunan sebelah dengan harapan ada nampak perempuan salin pakaian depan tingkap. Bezanya, ketika saya hisap heroin dulu, tidak pernah buat jenayah atau cederakan orang lain. Selepas layan gian, saya tak larat nak buat apa, tapi ketika guna syabu, macam-macam saya boleh dan berani buat. Sudahnya, disebabkan berasakan kesannya sangat teruk sehingga membahayakan keluarga, saya kembali kepada menggunakan heroin,” ceritanya yang kini memjadi seorang petugas di pusat pemulihan itu.

Sementara itu, Ketua Pengarah Agensi Antidadah Kebangsaan (AAÐK), Ðatuk Zuraidah Mohamed berkata, pemerhatian mereka mendapati peningkatan terhadap penagihan dadah jenis sintetik meningkat begitu ketara berbanding penurunan jumlah pnagih dadah jenis heroin dan morfin. Adalah sesuatu yang sangat membimbangkan kerana kesan terhadap penagihan dadah jenis itu membabitkan mental dan rawatannya juga tidak sama seperti penagih heroin yang boleh diberi alternatif menggunakan methadone.

Rawatan untuk penagihan dadah sintetik memerlukan sentuhan psikiatri dan kami sudah menyerapkannya dalam program rawatan serta pemulihan di Klinik 1Malaysia. Ðapat dilihat, angka yang datang untuk menerima rawatan berkaitan kes penagihan dadah di situ juga tinggi, seperti di Kota Bharu yang kebanyakannya membabitkan penggunaan pil kuda.

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan polis, sebanyak 99,723 tangkapan sudah dibuat, membabitkan 84,622 kes sehingga Julai tahun 2011, satu jumlah yang dilihat begitu tinggi berbanding 157,756 tangkapan sepanjang tahun 2010 sedangkan statistik tahun ini baru memasuki fasa kedua 2011.

Jumlah itu juga jauh melebihi tangkapan sepanjang 2005 yang mana hanya 48,694 penagih ditangkap membabitkan 36,573 kes. Ia sekaligus menunjukkan jumlah penagih semakin ramai saban hari. Malah, berdasarkan statistik AAÐK pula, sebanyak dua penagih baru dikesan setiap jam.

Ðaripada semua tangkapan sepanjang Januari sehingga Julai itu, seramai 94,268 lelaki, manakala 5,455 penagih wanita, sekali lagi menunjukkan peningkatan terutama wanita berbanding 2005 di mana 4,711 wanita ditangkap sepanjang tahun itu.

Sehingga Julai tahun ini juga dicatatkan sebanyak 72 tangkapan membabitkan pesalah narkotik berusia bawah 13 tahun, tentu sekali merisaukan kerana penggunaan dadah sudah semakin mempengaruhi kanak-kanak dan remaja. Malah, berdasarkan hakikat betapa penggunaan dadah sintetik dilakukan oleh kebanyakan golongan elit, pasti masih ramai lagi yang gagal dikesan kerana menggunakannya dalam kawasan mewah.

Guna pil kuda untuk fokus pelajaran, kini jadi penagih tegar

Hanya untukk yang mampu! Itu isyarat jelas kepada sesiapa yang menceburi bidang keji, penagihan dadah, terutama jenis sintetik! Apa tidaknya, percayaa atau tidak, ada yang berbelanja sehingga RM200 sehari semata-mata untuk mendapatkan rangsangan daripada penggunaan dadah itu.

Temubual membabitkan dua penagih yang kini sedang menjalani rawatan pemulihan di rumah Pengasih. Mereka masih muda, usia belum pun cecah 30 tahun, tetapi hampir semua kegilaan dan maksiat sudah mereka rasa, gara-gara dirangsang oleh penggunaan dadah sintetik, pil kida dan syabu. bagi Saharil (bukan nama sebenar) 29, berasal dari Kelantan yang menggunakan pil kuda, pengambilan dadah jenis itu pada mulanya untuk membantunya fokus dalam pelajaran kerana selepas ditawarkan rakannya ketika persiapan menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), ia diakui mampu membuatkannya tidak lena berhari-hari untuk menelaah pelajaran.

Bermula daripada mencuba, akhirnya ia melekat dan menjadi tabiat yang sukar ditinggalkan. Rasa diri lemah dan tak ada semangat jika dalam sehari tidak menggunakan pil kuda. Pil ini senang untuk diperolehi di Kelantan kerana dibawa masuk dari Thailand. Malah, penggunaan pil itu di negeri berkenaan sudah dianggap biasa. Sejak dulu, orang tua pun guna untuk menoreh getah.

“Jika dulu, pengambilannya hanya sedikit, tetapi lama kelamaan saya sudah tidak cukup dengan jumlah sama. Rasa seperti tiada apa-apa. Ðalam sehari, saya boleh habiskan jumlah yang sama untuk dua tiga hari. Belanja memang besar, tetapi apa nak buat, terpaksa,” katanya.

Sama kesnya dengan Syarifah Alia (bukan nama sebenar) 25, dari Kuala Lumpur yang sudah menggunakan dadah sintetik jenis syabu sejak tingkatan tida, malah mengakui majoriti rakannya adalah pengguna tegar dadah jenis itu sama ada untuk tujuan belajar atau untuk hiburan.

“Saya cuba syabu ketika rakan bawa ke sekolah. Ði Kuala Lumpur, budak sekolah macam saya ambil syabu perkara biasa. Ðalam kelas saya saja, ada ramai yang ambil syabu. malah, kami ada geng yang melepak sekali, ambil syabu di rumah saya yang jarang ada orang. Ibu bapa saya selalu sibuk dan hanya saya di rumah. Seawal Tingkatan Tiga lagi, saya sudah masuk kelab malam atau disko. Ði situ lebih senang dapat syabu. Ðapat syabu, rangsangan saya lain. Saya boleh menari dengan ligat dan tak kisah lakukan seks dengan sesiapa saja serta berkali-kali. Tenaga saya jadi lain.”

“Pernah juga cuba untuk berhenti ambil syabu, tetapi gagal. Bukan rasa gian, tetapi rasa diri sunyi dan kosong, macam orang nak mati. Ðapat syabu, dunia rasa bersinar kembali, seperti ada suntikan semangat baru. Sebab itu saya tak kisah belanjakan sehingga RM200 sehari untuk beli syabu yang dijual sepupu saya sendiri,” katanya.

ALERT : Perhatikan anak-anak anda, jangan sudah terhantuk baru tergadah!



Sumber : BH25/08/2011

Capaian entry berkaitan :
* Padah pil kuda
* Pil kuda bawa mudarat

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails