“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Mei 30, 2009

5 tanda awal bersalin


Tidak ada ramalan yang dapat menetapkan tarikh sebenar seseorang wanita itu akan bersalin. Sebenarnya sejak awal mengandung, tubuh anda telah bersedia untuk menghadapi saat kelahiran sehinggalah sebulan sebelum melahirkan. Anda mungkin tidak perasan dengan perubahan tersebut, atau mungkin menyedari simptom-simptom baru itu sebaik sahaja menghampiri tarikh bersalin. Inilah kemungkinan yang akan berlaku kepada ibu mengandung sebelum bermulanya minggu-minggu atau hari-hari kelahiran.

Tanda # 1 – Bayi anda ‘menurun’

Sekiranya anda mengandung buat kali pertama, anda akan merasai bebanan di bahagian pelviks beberapa minggu sebelum melahirkan. Anda akan mengesan tekanan yang kuat di bahagian pelviks.

Tanda # 2 – Kontraksi Braxton Hicks

Kekerapan kontraksi Braxton Hicks boleh juga memberi amaran pra kelahiran. Kontraksi kelahiran sebenar ditandakan melalui kematangan pangkal rahim dan kepala bayi mulai turun menandakan kelahiran sebenar akan berlaku. Semasa ia berlaku, sesetengah wanita akan mengalami kekejangan, ia seakan sakit senggugut.

Ada kalanya, kontraksi Braxton Hicks seakan kontraksi sebenar, ia menjadi sangat sakit dan kekejangan berlaku setiap 10 hingga 20 minit. Keadaan itu membuatkan anda tertanya-tanya adakah ia kontraksi sebenar yang dirasai semasa hendak bersalin. Bagaimanapun, sekiranya kontraksi yang dialami tidak terlalu panjang, lebih kuat dan kadar kecutan dan kembang pangkal rahim tidak secara progresif, maka ia hanyalah kontraksi palsu yang dinamakan ‘false labor’.

Tanda # 3 – Kematangan pangkal rahim

Beberapa hari dan minggu sebelum melahirkan, Braxton Hicks mungkin menjalankan kerja-kerja saringan seperti melembutkan, menipiskan dan mungkin membuka sedikit pangkal rahim. Sekiranya anda pernah melahirkan, pangkal rahim anda mungkin mengembang satu atau dua sentimeter sebelum proses bersalin – tetapi perlu diingatkan, kelahiran tidak semestinya berlaku, sungguhpun waktu itu kandungan pertama anda telah memasuki 40 minggu dan pangkal rahim mengembang satu sentimeter. Sekiranya anda menghampiri tarikh bersalin, doktor sakit puan akan memeriksa faraj semasa lawatan prenatal. Ia bertujuan untuk melihat sama ada pangkal rahim telah berubah atau sebaliknya.

Tanda # 4 – Anda mengalami mucus plug atau ‘bloody show’

Anda mungkin mengalami mucus plug – sejumlah kecil lendir pekat yang jernih yang menyelubungi saluran pangkal rahim semasa kandungan memasuki usia 9 bulan. sekiranya pangkal rahim mulai mengembang, ia menandakan anda semakin menghampiri saat bersalin. Lendir-lendir itu akan keluar bersama dalam bentuk gumpalan. Lendir itu mungkin bercampur dengan darah yang menyebabkan ia berwarna coklat, merah jambu atau merah. Maka itulah yang dinamakan ‘bloody show’. Hubungan seks dan pemeriksaan faraj boleh mengganggu mucus plug dan menyebabkan pendarahan sebelum tiba waktu anda melahirkan. Dalam sesetengah kes, jika anda menyedari terdapat tompok-tompok darah, segeralah hubungi atau berjumpa dengan pakar sakit puan.

Tanda # 5 – Air ketuban pecah

Apabila air ketuban dalam kantung di sekeliling bayi terpecah, cecair itu akan bocor dan keluar melalui faraj. Sama ada ia keluar sekaligus atau sedikit demi sedikit, anda perlu segera menghubungi pakar sakit puan. Kebanyakan wanita biasanya mengalami kontraksi terlebih dahulu, kemudian barulah pecah air ketuban. Walau bagaimanapun, dalam sesetengah kes, air ketuban boleh keluar dahulu. Sekiranya ia berlaku, kelahiran pasti akan menyusul tidak lama selepas itu. Sekiranya anda tidak mengalami kontraksi dalam tempoh waktu yang tertentu, anda perlu di ‘induce’ (masuk ubat) untuk menggalakkan pembukaan pintu rahim bagi menyegerakan kelahiran. Hal ini kerana tanpa air ketuban, bayi lebih mudah terdedah dengan jangkitan kuman dan mungkin lemas akibat kekurangan air ketuban.

Saat kelahiran sebenar

Selalunya tidak mustahil untuk meneka bilakah saat kelahiran sebenar. Hal ini kerana kontraksi awal biasanya dikaitkan dengan kontraksi Braxton Hicks dan ada kalanya anda akan mengalaminya untuk beberapa minggu. Keadaannya samalah seperti kelahiran sebenar, iaitu kontraksi yang dialami semakin panjang, lebih kuat dan saling berkaitan iaitu rahim mengembang dan menguncup, anda akan merasainya setiap 10 minit, sakit itu sentiasa ada, tidak hilang walau apa cara sekalipun yang anda lakukan dan sakitnya menjadi semakin kuat. Dalam sesetengah kes, kontraksi biasa akan berlaku tanpa tanda awal atau sebaliknya. Walau bagaimanapun, ia berbeza kepada setiap wanita dan setiap kehamilan.

Bilakah perlu berjumpa pakar sakit puan?

Seharusnya pakar sakit puan perlu memberi garis panduan yang jelas mengenai kontraksi yang anda alami dan bilakah waktu yang sesuai untuk anda ke hospital. Penjelasan itu bergantung pada situasi yang anda alami – adakah anda mengalami komplikasi kandungan atau kandungan berisiko tinggi, kandungan kali pertama dan Berapakah jarak antara rumah anda dengan hospital?

Jangan berasa takut sekiranya tanda-anda yang anda alami tidak jelas tetapi anda berasa sedang mengalami kontraksi. Tidak salah berjumpa pakar sakit puan, mereka akan menjawab pertanyaan anda berserta panduannya sekali. Lagipun itu sebahagian daripada tugas mereka. Sebenarnya nada suara anda juga boleh memberi gambaran sebenar kontraksi yang sedang anda alami (mereka dapat mempastikan sama ada anda boleh bercakap lagi atau sebaliknya, semasa sedang mengalami kontraksi) dan apakah simptom-simptom lain yang ada.

1 ulasan:

  1. Salam ,

    Dah masuk anak ke-5 ni pun masih mencari2 info sebegini...sebab kelahiran2 sebelum ni saya diinduced so xnampak sgt tanda2 sebenar nk bersalin tu .. ;)

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails