“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Mei 29, 2009

Kehilangan Yang Tidak Pernah Diduga

Hanya Lelaki - Pengakuan Duda

SEMENJAK KEMATiAN iSTEri LEBiH KUrANG SETAHUN yANG LALU, JOHAN TiDAK PErNAH DAPAT MELUPAKAN wANiTA iTU. TiDAK PErNAH MENyANGKA iSTEri yANG AMAT DiSAyANGi iTU TErLEBiH DAHULU MENiNGGALKAN DiriNyA. PALiNG MEMBUATKAN HATiNyA TErKiLAN ADALAH PErKAHwiNAN TErSEBUT TiDAK MENGHASiLKAN SEOrANG PUN cAHAyA MATA.

Sungguhpun sudah lama mengenali isterinya, Umairah wanita namun begitu Johan tidak pernah mengetahui tentang rahsia mengenai kesihatan dirinya. Apa yang Johan tahu sepanjang perkenalan mereka sehinggalah sah mereka bergelar suamiisteri, Umairah sihatsihat saja. Johan pun tidak pernah nampak seba rang botol ubat di rumahnya.

Namun begitu, sesekali ada juga Johan nampak isterinya menelan ubat dan dia sendiri pernah bertanya. Tetapi jawapan Umairah dia cuma sakit biasa saja. Pandai sungguh isterinya itu menyimpan rahsia penyakitnya. Salah Johan juga kerana tidak pernah bertanya lebih lanjut keadaan kesihatan isterinya.

Sesekali bila melihat isterinya pucat barulah ditanya, tapi selalunya Umairah hanya mengatakan dia sakit perut seperti yang selalu dialami oleh wanita. Johan mempercayainya kerana dia juga mempunyai adik perempuan. Biarpun Umairah merahsiakan penyakitnya itu daripada pe ngetahuan Johan, namun ia tidak dapat bertahan lama.

Pada suatu hari, isterinya pengsan di rumah. Mujurlah ketika itu Johan berada di rumah kerana cuti. Kelamkabut Johan dibuatnya apabila melihat Umairah tibatiba tumbang di ruang tamu. Dia pantas mendapatkan Umairah dan cuba menyedarkan isterinya tapi gagal. Apabila menyedari usahanya tidak berjaya, Johan terus menelefon ambulans dan Umairah dibawa ke hospital berdekatan.

Johan bersyukur kerana sewaktu dalam perjalanan ke hospital, Umairah mula sedarkan diri. Awalnya isterinya itu tidak mahu dibawa ke hospital, tetapi Johan berkeras mahu menghantarnya. Disebabkan tidak mahu melawan kata suami, Umairah terpaksa bersetuju.

Sebaik sampai di hospital, Umairah telah diperiksa oleh doktor bagi mengetahui punca yang menyebabkan dirinya pengsan. Lama juga Johan menunggu di luar sewaktu pemeriksaan tersebut. Sebaik sahaja selesai, doktor telah berjumpa dengan Johan. Katakata yang keluar daripada mulut doktor telah membuatkan Johan terdiam.

Menurut doktor, dia perlu melakukan pemeriksaan lanjut terhadap isterinya kerana dia mengesyaki terdapat masalah di bahagian perut isterinya. Johan bersetuju untuk memberi kebenaran. Apabila keputusan ujian telah dikeluarkan, Johan terkejut kerana doktor mengesahkan terdapat ketumbuhan pada bahagian perut isterinya.

Isterinya menghidap kanser pada bahagian ususnya. Tergamam Johan mendengarnya. Paling mengejutkan Johan bila doktor mengatakan bahawa kanser tersebut berada pada tahap akhir dan sukar untuk dirawat. Petanda kanser Johan tidak menyangka bahawa sakit perut yang kerap dialami Umairah itu merupakan petanda kanser.

Apabila ditanya pada isteri mengapa perkara sebegitu penting dirahsiakan, Umairah hanya terdiam. Dia sendiri tidak menyangka penyakit kansernya itu sudah di peringkat akhir. Disebabkan kansernya di tahap kritikal, Umairah tidak mahu menjalani sebarang rawatan. Katanya lebih baik dia mati di rumah daripada melakukan pembedahan dan menjalani pelbagai rawatan yang menyakitkan.

Johan amat marah dengan pendirian isterinya tapi Umairah tetap berkeras. Walaupun dipujuk oleh ibu bapanya tapi Umairah tidak berganjak daripada pendiriannya. Johan tidak mampu berbuat apaapa. Kedegilan Umairah memberi kesudahan yang cukup menyedihkan. Dia akhirnya meninggal dunia. Meninggalkan suami dan keluarga tersayang. Umairah pergi menghadap Ilahi sewaktu dia sedang tidur.

Pada mulanya Johan tidak dapat menerima hakikat tersebut. Setelah dinasihati dan dipujuk oleh ibu bapanya barulah mula dapat menerima hakikat pe mergian isterinya. Sesungguhnya Johan sedar dan redha ketentuan Ilahi. Kini, Johan perlu mem biasakan dirinya keseorangan menjalani kehidupan setelah dua tahun bahagia di alam rumah tangga.

Sumber : MW

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails