“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Jumaat, Mei 29, 2009

Makna di sebalik hobi suami


Salam,

Bagi ramai lelaki, hobi sudah seakan menjadi gaya hidup yang amat sukar dipisahkan. Biar sudah bergelar suami dan ayah, namun hobi yang sejak azali dilakukan tidak akan mampu dilupakan semudahnya.

Perkara inilah yang sukar difahami oleh wanita. Mengapa suami terlalu obses dengan hobi? Ia menjadi seakan satu misteri yang sukar diketemukan jawapannya. Mereka tidak dapat memahami ‘kegilaan’ suami terhadap hobi memancing, sukan golf mahupun hobi mengubah-suai kereta. Kenapa suami sanggup menghabiskan masa berjam-jam dan wang sehingga mencecah ribuan ringgit hanya kerana hobi? Sedangkan dua perkara itu lebih elok jika digunakan untuk keluarga.

Ketidak-fahaman para isteri terhadap hobi suami ini sering kali menimbulkan pula rasa tidak puas hati. Kadang-kala hingga mencetuskan pula konflik rumahtangga bila isteri sudah tidak tertahan lagi melihat obses suami terhadap hobinya. Bagi isteri yang mungkin sedang memendam rasa dengan suami yang terlalu cintakan hobi, artikel ini cuba mengungkaikan perasaan tersebut dengan cara menyelami makna sebenar hobi buat lelaki. Mungkin selama ini anda tidak berapa mengerti akan kepentingan hobi buat suami. Moga dengan penjelasan ini, para isteri tidak lagi bermasam muka setiap kali suami keluar bermain golf mahupun mencari joran untuk memancing.

Cara melepaskan stres

Hobi yang dilakukan oleh lelaki sememangnya pelbagai, jika dibandingkan dengan wanita. Ia bergantung kepada kebiasaan mereka di zaman kanak-kanak dan juga tahap stres atau tekanan yang diterimanya.

Hasil kajian yang telah dijalankan mendapati majoriti lelaki yang berusia antara 29 hingga 40 tahun berhadapan dengan pelbagai stres dan masalah yang mengganggu fikiran mereka akibat daripada pekerjaan yang serba kompetitif. Hobi yang dilakukan oleh lelaki itu dikatakan adalah sebagai salah satu jalan keluar untuk mengatasi stres dan masalah yang mereka hadapi itu. Jika tidak, mereka mungkin akan kehilangan tu puan dan mengalami kepenatan secara fizikal oleh sebab stres yang dialami tidak dapat dialihkan.

Dalam kajian yang dijalankan oleh sebuah universiti di Amerika Syarikat, mendapati bagi lelaki bujang berusia 25 hingga 30 yang sedang membangunkan karier mereka kebanyakannya cenderung mempunyai hobi bersosiall di kafe. Bahkan kelompok ini menganggap bahawa hobi tersebut sebagai salah satu kerja mereka. Sebabnya ketika bersosial ini, mereka turut menjalinkan hubungan atau mengenali rakan bisnes yang lain.

Selain itu, majoriti responden dalam umur itu juga dikatakan mengambil kafein, alkohol dan merokok sebagai salah satu pelepasan diri daripada stres. Bagi mereka ia merupakan salah satu medium untuk relaksasi dan menghilangkan stres. Namun agak berbeza dengan lelaki dewasa yang berusia antara 41 hingga 49 tahun yang sudah lebih mantap dalam karier dan punya ekonomi atau sumber kewangan yang setabil. Mereka memiliki fleksibiliti yang lebih untuk membahagikan waktu. Mereka lebih mudah mengatur waktu untuk pekerjaan, keluarga dan kehidupan sosial. Sering kali mereka mencari ketenangan melalui kegiatan-kegiatan keagamaan, sukan yang ringan atau melakukan hobi-hobi tertentu.

Di sini dapat dilihat bahawa hobi yang dilakukan oleh kaum lelaki ia sebenarnya sangat bergantung pada tahap stres dan umurnya. Hobi yang dilakukan seharusnya jangan disalah-ertikan oleh isteri kerana ia sebenarnya hanya untuk memindah dan menenangkan fikiran yang datang silih berganti dalam kehidupan mereka. Jika mereka stres berterusan, anda sebagai isteri juga yang risau, bukan?

Kenali karakter suami melalui hobi

Percaya atau tidak, anda boleh menyesuaikan watak suami dengan hobinya. Setiap hobi yang dilakukan itu menggambarkan personaliti suami anda sendiri. Cuba anda semak dan perhatikan hobi suami dan bandingkan dengan sikapnya.

Minat kereta

Jika suami suka mengubah suai kereta atau menambah aksesori, maka dia termasuk dalam kategori lelaki yang senang dengan automotif. Ramai lelaki punya hobi begini. Walaupun kerap kali dimarahi isteri kerana sanggup menghabiskan wang demi mencantikkan kereta, namun dia sanggup meneruskannya. Selain seorang yang sangat kebal telinganya, suami anda juga sebenarnya memiliki sifat berani menghadapi tentangan, cerdas dan memiliki taktik jitu. Selain itu, dia juga memiliki tahap kesabaran yang tinggi, seorang yang teliti dalam pelbagai perkara. Dia juga terbiasa mengambil keputusan cepat.

Mengumpul barang

Walaupun wanita lebih kerap dikaitkan dengan hobi membuat koleksi, namun ramai lelaki punya hobi yang sama. Mereka juga senang mengumpul barangan antik, koleksi kereta miniature, setem, baju-t, topi dan sebagainya. Suami yang sebegini selalunya karakter mereka sangat teliti selain mempunyai daya ingatan yang tinggi. Sebab itulah bila ada antara koleksinya yang hilang, dia akan terus mengetahuinya.

Bermain ‘game’

Biarpun dianggap seperti kebudak-budakkan, namun ada lelaki yang masih punya hobi bermain ‘game’ biarpun sudahpun berkahwin. Lelaki sebegini boleh disifatkan sebagai seorang yang suka menghadapi cabaran dan bersemangat menghadapi persaingan baik dalam pekerjaan mahupun sekadar permainan.

Sekiranya suami seorang yang punya hobi terhadap ‘gadget’ atau peralatan teknologi informasi yang canggih pula, maka dia boleh dibaca sebagai seorang yang sangat dinamik dan senang dengan perubahan. Hobi bertukar telefonnya juga menandakan dia sangat sensitif dan sentiasa mengamati perkembangan yang berlaku di sekelilingnya. Tidak salah sebenarnya jika menyenangi perubahan tetapi haruslah disesuaikan dengan kemampuan. Jangan pula sanggup membeli telefon canggih sehingga susu anak dan makanan di dapur tidak dapat disediakan!

Hobi bersukan



Jika suami suka bersukan, baik bermain golf, bola sepak, futsal mahupun badminton, maka sifatnya memang sportif. Dia juga amat mementingkan bab penampilan dan kseihatan diri. Suami juga cukup senang bersosial dan mudah bergaul dengan persekitarannya, terutama dengan mereka yang menggemari sukan yang sama. Jadi tidak hairanlah jika suami anda akan bersembang lama dengan rakan golf mahupun kaki bola yang lain.

1 ulasan:

  1. Islam ada sediakan penyelesaian. Dalam kes di atas suami isteri ada melakukan kesilapan.

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails