“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Mei 31, 2009

Memupuk nilai budi bahasa

Salam,

Masyarakat Timur terkenal dengan budaya dan sikap berbudi bahasa. Orang muda bertanya khabar dengan mereka yang lebih tua. Orang tua menegur si muda agar tidak tersasar jauh dari landasan jalan yang benar. Sifat saling sayang-menyayangi dan hormat-menghormati mampu mengenepikan ‘Kau, kau dan aku, aku.’. Namun nilai-nilai murni seumpama itu sudah kelihatan tercemar apabila masalah gejala sosial semakin meningkat.

Artikel ini menyentuh sikap berbudi bahasa yang mungkin boleh kita marakkan lagi dalam jiwa. Secara ringkas, sikap berbudi bahasa merujuk akhlak yang baik. Antara nilai-nilai baik seperti sopan, beradab, jujur, ikhlas, pemurah, belas kasihan, tolong-menolong dan berbakti. Orang berakhlak tinggi akan dipandang mulia, meskipun tidaklah sekacak atau secantik rupa dirinya. Ini kerana hati yang bersih akan terpancar pada wajah seseorang itu dan meraih kasih sayang orang yang melihatnya.

Checklist # 1 – Percakapan yang baik dengan tutur kata yang berhemah.

Elakkan menggunakan perkataan yang menyakitkan hati orang dengan panggilan negatif seperti ‘minah tonggek’, ‘mat jongang’, ‘si gemuk gedempol’ atau ‘si kurus melidi’. Gunalah nama yang disenangi oleh si dia supaya hatinya pun senang dengan anda untuk berbicara.

Checklist # 2 – Nada suara yang menyenangkan

Nada suara memainkan peranan penting untuk menyampaikan sesuatu ucapan. Ada kalanya perkataan yang baik tetapi ditanya dengan nada yang tinggi, ia mungkin membuatkan orang salah anggap dan berasa kecil hati.

Checklist # 3 – Beri ucapan salam

Berilah ucapan salam kepada orang yang ditemui terutama dalam ruang yang terhad seperti di pejabat, sekolah, university dan tempat kerja. Tempat-tempat sebegini memungkinkan anda untuk bertemuinya kali kedua, ketiga dan seterusnya. Apabila salam berjawab, maka pertemuan seterusnya boleh bertanya khabar dan bertukar-tukar cerita untuk mengenali orang yang dikenali. Secara tidak langsung, ia boleh menambahkan bilangan kenalan anda dan hubungan silaturrahim dapat mengeratkan terutama mereka yang berada di satu bumbung.

Checklist # 4 – Berbakti

Berbakti kepada ibubapa, keluarga, masyarakat, negara dan agama. Contohnya membantu ibu di dapur, menolong bapa di kebun, bergotong-royong dan bergaul dengan masyarakat serta mempunyai minat dalam aktiviti beragama. Maksudnya usaha-usaha baik yang anda lakukan akan dikenang oleh mereka.

Checklist # 5 – Ikhlas

Ikhlas merupakan salah satu kunci hati yang berkesan untuk digunakan dalam menjalinkan perhubungan persahabatan. Tanpa mengharapkan balasan mahupun imbalan/imbuhan, maka anda akan berasa bebas daripada terbeban untuk memikirkan “bila dia nak balas budi baik aku?” dan sebagainya. Keikhlasan mampu menjadi tembok kepada hati anda untuk bersikap dengki dan cemburu yang membabi buta.

Checklist # 6 – Tolong menolong

Sikap tolong menolong itu perlu ada, agar anda bukan digelar ‘mementingkan diri sendiri’. Namun, sumbangan atau pertolongan anda itu hendaklah berpada-pada agar tidak ‘memakan diri’. Contohnya, memberikan pinjaman wangn kepada rakan yang benar-benar memerlukan dan bantu mengikut kemampuan anda. Ini kerana anda juga perlu fikir tentang risiko jika wang yang dipinjamkan itu ‘hilang’ atau tidak dapat dibayar semula oleh si peminjam. Jika tiada keikhlasan dalam membantu, ia mungkin boleh memudaratkan perhubungan silaturrahim yang sudah lama terjalin. Manakala orang yang dibantu hendaklah bertanggungjawab untuk membayar semula atau memulangkan wang yang dipinjamkan.

Checklist # 7 – Lemah lembut

Bersifat lemah lembut itu menunjukkan kehalusan budi pekerti. Ada segelintir orang yang menunjukkan sifat sedemikian hanya dalam keadaan tertentu. Contohnya individu itu menunjukkan sifat lemah lembut di hadapan ibu bapa mertua atau teman-teman. Apabila meraka tiada, sikapnya kembali berubah menjadi pemarah dan pembengis kepada ahli keluarga. Harap sikap bertukar-tukar warna ini perlu dihentikan, sebaliknya bentuklah jati diri yang cemerlang untuk dikagumi.

Checklist # 8 – Jujur

Jujur adalah salah satu nilai penting dalam hidup. Tanpa kejujuran, hidup individu itu penuh kepura-puraan atau dipanggil hipokrit. Jika tersilap langkah, mungkin dia akan terperangkap di tengah-tengah jalan dan akhirnya memakan diri sendiri. Contohnya, orang yang sudah berkahwin mengaku bujang, orang kurang berkemampuan mengaku dirinya sebagai Jutawan dan ada pula si penganggur mengaku punyai bisnes berjuta-juta di luar negara. Orang yang tidak jujur tidak akan selamat. Lambat laun nama baik yang diberikan oleh ibu bapa sewaktu lahir menjadi tercemar kerana perbuatan ‘kali kelentong’ atau ‘kaki temberang’ diri sendiri.

Checklist # 9 – Pendengar yang baik

Menjadi pendengar yang baik terutama dalam mendengar masalah-masalah orang. Kebiasaannya orang yang bermasalah mempunyai perasaan berserabut dengan fikiran yang kacau-bilau seperti jalan raya yang sesak. Setelah diluahkan perasaan, barulah dia akan merasa lega. Sebagai pendengar yang baik, anda perlu jadi penyimpan rahsia yang baik, terutama dalam [perkara membabitkan maruah seseorang. Anda mungkin boleh beri buah fikiran tetapi bukan memaksanya untuk menerima pendapat anda bula-bulat.

Checklist # 10 – Muhasabah diri

Cucilah hati dengan bermuhasabah diri dan mendekatkan diri dengan Tuhan melalui amal ibadah. Kehidupan yang sementara ini penuh cabaran dan dugaan. Ada kalanya anda menjadi kuat dan ada kalanya anda di sebaliknya disebabkan oleh pelbagai cabaran dan dugaan. Soal hati memainkan peranan penting untuk membawa perwatakan diri anda. Ia umpama api lilin atau pelita yang menyinar dalam diri. Sekiranya hati dibiarkan mati tanpa keimanan dan kasih sayang, ia boleh merubah manusia itu menjadi seorang yang kejam. Sejauh mana kali melangkah, setinggi mana pun langit dijulang, sedalam manapun lautan diselami, namun hati itu perlu ada ikatan cintanya kepada Tuhan yang Maha Pencipta. Cinta suci itu juga membuatkan hubungan manusia sesama manusia, binatang dan alam menjadi aman dan damai di dunia ini.

Renung-renungkan!

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails