“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Julai 28, 2010

Kopitiam seluruh negara diragui

Assalamualaikum warahmatullah,

Tidak berapa lama dalu, saya menerima email yang bertajuk Mee Wantan Katak. Dalam hati, waahhhh... ada menu baru... Saya ingatkan nama mee itu direka, tetapi rupa-rupanya memang betul ia mee wantan berperisa daging katak yang dihidangkan oleh sebuah kopitiam terkemuka.

Saya kurang pasti sama ada perencah utama mee ini memang menggunakan daging haiwan ini ataupun perisa istimewa ini 'ter'masuk ke dalam kuali secara tidak sengaja... Sila rujuk entry Kaki katak dalam mi goreng untuk berita ini. Semakan segera seperti gambar di bawah :

mee wantan berperisa katak


tentu enak dimakan begitu sahaja... kui... kui... kui...


keratan akhbar utusan yang memuatkan berita ini

Saya percaya, jika anda menerima email yang sama, tentu anda juga tidak tergamak untuk menjamu selera di restoren kopitiam yang disebut-sebut menghidangkan menu berkenaan. Pemilik kopitiam bukanlah seorang Muslim dan kita patut ada borderline untuk memastikan tiada rezeki syubahah atau yang haram daripada masuk ke mulut, apatah lagi menerusi tembolok kita. Dengar-dengarnya mangsa mee wantan hendak menyaman kopitiam tersebut. Hendak saman, samanlah. Saya rasa kopitiam tersebut tidak ada hal punya, mungkin saja takkan jadi kes sebab mereka bukannya restoren Muslim pun. Silap-silap memang tidak ada halal Jakim, tapi cuma ada 'ha lam alif lam' aje.

Cukuplah. Kita sendiri yang wajib perihatin terhadap pemakanan kita. Jangan salahkan yang menyediakan makanan berorientasikan keuntungan, tetapi salahkan diri kita yang ADA PILIHAN untuk menentukan halal atau haram sesuatu yang dimasukkan ke mulut sendiri!


Kopitiam seluruh negara diragui
- Be alert all muslims!!!

KUALA LUMPUR 24 Julai – Penyediaan makanan berasaskan daging di hampir semua kopitiam di negara ini diragui status halal setelah pengusahanya didapati mendapatkan sijil halal hanya dengan menelefon syarikat yang mengeluarkannya.

Perkara itu didedahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hasil serbuan dan siasatan berikutan aduan orang ramai.

Pengarah Hab Halal Jakim, Saimah Mukhtar berkata, siasatan pihaknya mendapati syarikat swasta yang mengeluarkan sijil halal itu tidak melakukan pemeriksaan di premis kopitiam terbabit apatah lagi di pusat penyembelihan dan status bekalan daging.

Jelas beliau, sebaliknya syarikat terbabit mengeluarkan sijil halal itu dengan hanya menemu bual pengusaha tersebut melalui telefon sahaja.

Menurutnya, justeru, semua makanan berasaskan daging yang disediakan oleh kopitiam di negara ini diragui status halal.

“Permohonan dibuat melalui telefon... pihak syarikat (halal) itu akan menyoal sama ada mereka menyediakan alkohol atau menyediakan daging babi dan beberapa soalan lain. Jika tiada, ia bermakna premis itu layak menerima sijil halal,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Akhbar itu mendedahkan sebuah kopitiam di Kepong yang diserbu penguat kuasa Jakim selepas dipercayai mendapatkan bekalan ayam daripada sebuah pusat penyembelihan yang tidak diiktiraf.

Dipercayai, hampir keseluruhan kopitiam di negara ini menggunakan sijil halal dikeluarkan oleh syarikat swasta kerana lebih mudah dan cepat diperolehi.

Beliau memberitahu, sebaliknya jika dipohon daripada Jakim, ia memerlukan pemeriksaan yang menyeluruh daripada restoran sehingga ke pusat penyembelihan.



Halal: Kerajaan tidak akan berkompromi


KUALA LUMPUR 24 Julai - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan tidak akan berkompromi terhadap pengusaha makanan yang mengaku menjual makanan halal sedangkan ia tidak menepati standard yang ditetapkan.

Pada masa sama beliau berkata, kerajaan juga tidak akan bertolak ansur terhadap pengusaha makanan yang gagal mematuhi syarat halal selepas mereka memperolehnya daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Sehubungan itu, beliau menegaskan, sekiranya berlaku dua kesalahan tersebut, pihak pengusaha terbabit akan menerima hukuman yang setimpal seperti mana diperuntukkan undang-undang.

''Mengikut undang-undang, pengusaha tidak wajib memohon sijil halal tetapi jika mereka mengaku menjual makanan halal, mereka wajib mempunyai sijil halal Jakim. Jika mereka gagal dan kemudian didapati makanan mereka memang tidak halal, mereka ini boleh dihukum.

''Sebagai contoh apabila timbul syak sembelih tidak betul atau penyediaan hidangan tidak mengikut piawaian halal. Sekiranya dakwaan ini betul mereka yang terlibat boleh dihukum di bawah perihal dagangan,'' katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas melancarkan Karnival Usahawan Desa 2010 di pekarangan Stadium Bukit Jalil di sini hari ini.

Akhbar hari ini melaporkan sebuah kopitiam terkenal di sini, diserbu oleh Jakim selepas dipercayai mendapatkan bekalan daging ayam daripada sebuah syarikat penyembelihan bukan Islam.

Muhyiddin berkata, beliau tahu mengenai isu tersebut kerana pernah memegang jawatan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

''Saya tahu mengenai isu ini dan ia melibatkan soal penggunaan perkataan halal. Mereka yang mengaku produk atau makanan mereka halal hendaklah membuktikan ia benar-benar halal.

''Pihak berkuasa akan menjalankan pemeriksaan dan jika benar produk atau makanan yang dijual tidak halal, pengusaha seperti ini boleh dikenakan tindakan,'' ujarnya.

Sementara itu, beliau mahu pengusaha hotel serta restoran yang masih belum mempunyai sijil halal segera mendapatkannya daripada pihak Jakim.

Beliau berkata, walaupun ia bukan satu kewajipan, tetapi pihak terbabit harus bersama-sama bertanggungjawab menyediakan makanan dan minuman yang disahkan halal bagi melindungi kepentingan umat Islam.

Katanya, adalah tidak wajar golongan berkenaan enggan memohon sijil halal lebih-lebih lagi menjelang bulan Ramadan kerana pada bulan tersebut pihak pengusaha berlumba-lumba menarik minat umat Islam berbuka di premis mereka.

''Nasihat Jakim mesti diberi perhatian oleh pengusaha hotel dan restoran. Bukan sahaja pada bulan puasa tetapi di sepanjang masa. Sekiranya mereka kata produk, makanan dan perkhidmatan mereka halal, ia mesti disertakan dengan sijil halal yang dikeluarkan oleh Jakim.

''Tidak lama lagi bulan Ramadan dan sudah pasti banyak hotel mahu mengambil kesempatan mempromosi makanan Ramadan. Bagi hotel yang masih belum mempunyai sijil halal diminta segera berbuat demikian,'' katanya.



Tipu logo halal: Pengusaha restoran boleh didenda RM100,000

MELAKA 24 Julai - Sebuah kopitiam terkenal di Kuala Lumpur yang diserbu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) semalam boleh didenda sehingga RM100,000 jika didapati bersalah melakukan penipuan berhubung penggunaan logo halal.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mengikut Akta Perihal Dagangan 1972, selain denda maksimum RM100,000, pengusahanya juga boleh dipenjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

Menurutnya, kementerian mempunyai bidang kuasa mengambil tindakan itu jika peniaga didapati melakukan penipuan berkaitan logo halal.

Beliau berkata, pihaknya memandang serius tindakan peniaga menjual makanan tidak halal tetapi menggunakan logo halal yang dikeluarkan oleh pelbagai syarikat swasta.

"Kementerian sedang membuat pindaan terhadap Akta Perihal Dagangan 1972 khususnya bagi memperkemaskan isu-isu berkaitan logo halal yang sewenang-wenangnya digunakan oleh kedai menjual makanan tidak halal," katanya.

Beliau ditemui selepas merasmikan Majlis Kemuncak Bulan Pengguna Kebangsaan 2010 di Dataan Pahlawan, Banda Hilir di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam serta dua Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi, Datuk Tan Lian Hoe dan Datuk Rohani Abdul Karim.

Ismail Sabri mengulas mengenai sebuah kopitiam terkenal di Kuala Lumpur yang telah diserbu Jakim semalam selepas dipercayai mendapatkan bekalan daging ayam daripada sebuah syarikat penyembelihan bukan Islam.

Kopitiam tersebut mempunyai sijil halal yang dikeluarkan oleh sebuah syarikat swasta.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata, akta tersebut akan dibentangkan pada Sidang Dewan Rakyat Oktober ini.

Jika pindaan Akta Perihal Dagangan 1972 diluluskan, beliau berkata, hanya satu pihak iaitu Jakim dan jabatan agama Islam di setiap negeri yang dibenarkan mengeluarkan logo halal.


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails