“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Selasa, Julai 27, 2010

Bunga bangkai - Titan Arum atau Amorphophallus titanum

Titan Arum atau Amorphophallus titanum mampu capai ketinggian 3.17 meter.

Titan Arum atau Amorphophallus titanum yang berasal dari Indonesia ini, bukan hanya ganjil dan pelik namanya, tetapi rupa dan bau bunga ini turut menjadi perhatian kerana terlalu busuk dan menyamai bau bangkai. Bunga bersaiz gergasi ini turut disamakan bunga Rafflesia yang banyak ditemui di hutan Asia Tenggara.

SEJAK minggu lalu, Muzium Sains Semula Jadi Houston, Amerika Syarikat, tidak putus-putus menerima kehadiran pengunjung dan dibuka 24 jam sehari kerana bahan pamerannya yang unik, bunga gergasi yang dikenali sebagai Titan Arum atau Amorphophallus titanum.

Bunga yang berasal daripada Sumatera, Indonesia itu, buat pertama kalinya akan berbunga selepas tujuh ditanam di muzium berkenaan dan dicatatkan sebagai yang ke-29 berbunga di negara berkenaan.

Tarikan utama bunga itu dihebahkan melalui laman sosial Twitter dan Facebook menyebabkan pengunjung berbaris seawal jam 8 pagi bagi melihat sendiri keganjilan dan keanehan bunga yang hanya mekar selama tiga hari itu. Satu perkara pelik mengenai bunga berkenaan dan menjadi tarikan pengunjung ke muzium itu adalah kerana baunya yang dikatakan seperti bau bangkai.

Beberapa pengunjung yang ditemui memberitahu mereka sanggup beratur panjang untuk melihat dan menghidu sendiri bau bunga berkenaan kerana ia peluang yang tidak boleh dilepaskan walaupun maklum bahawa bau yang dikeluarkan sungguh busuk. Malah ada pengunjung datang berulang kali ke muzium berkenaan kerana mahu melihat bunga mekar dan menghidu bau busuk yang dihasilkan. Setakat Jumaat minggu lalu bunga berkenaan masih belum mekar sepenuhnya.

Pihak muzium menjangkakan jumlah pengunjung akan bertambah kepada 10,000 orang sehingga semalam. Jumlah itu, berlipat kali ganda berbanding jumlah 500 pengunjung setiap minggu.



Titan Arum dikenali sebagai penduduk tempatan sebagai bunga bangkai ditemui di Sumatera, Indonesia. Dilaporkan ia mula ditemui pada 1878 oleh ahli botani Itali Odoardo Beccari. Bunga ini menjadi bunga rasmi untuk wilayah Bengkulu.

Tumbuhan yang jarang ditemui ini dikategorikan sebagai tanaman liar daripada keluarga Araceae mempunyai bunga yang cantik seakan calalily berwarna perang mengeluarkan bau busuk untuk menarik kumbang dan lalat yang menjadi makanannya. Bagi penduduk di negara ini, mereka menggelarkan bunga ini sebagai keladi gajah, namun rupanya sedikit kecil berbanding bunga bangkai yang ditemui di Indonesia.

Tumbuhan ini memiliki dua fasa dalam kehidupannya iaitu vegetatif dan generatif. Pada fasa vegetatif, biasanya akan muncul pucuk muda daripada batang pokok. Kemudian organ vegetatif ini layu dan muncul bunga. Selepas bunganya layu akan terbentuk buah berwarna merah dengan biji di bahagian pangkal bunga. Buah ini biasanya menjadi benih untuk pembiakan semula tumbuhan ini.



Mengikut laporan, bunga bangkai yang paling tinggi dicatatkan mencecah 2.91 meter pada 2005 di Taman Botani Bonn, Hewan Wilhelma, Stuttgart, Jerman. Namun, Indonesia mendakwa bunga bangkai paling tinggi pernah dicatatkan di Kebun Raya Cibodas dengan ketinggian 3.17 meter pada 11 Mac 2004.

Selain bersaiz gergasi dengan ketinggian boleh mencapai sehingga 6 meter (10 kaki), berat bunga bangkai juga boleh mencapai sehingga 50 kilogram, berat seorang perempuan dewasa. Namun, pernah dicatatkan berat bunga ini mencecah 91 kilogram di Rumah Hijau Princess of Wales, Kew Garden.

Tiada khasiat mengenai bunga ini dicatatkan dalam mana-mana artikel botani, namun ia sering kali mendapat perhatian dalam mana-mana pameran hortikultur di seluruh dunia, kerana keanehan dan keganjilan itu.

Pada Pameran Bunga Persatuan Hortikultur Diraja Tatton Park, London Julai tahun lalu, bunga ini diundi sebagai bunga paling hodoh dipamerkan di pameran berkenaan walaupun hakikatnya tumbuhan ini tidaklah nampak hodoh kecuali baunya saja yang busuk seperti bangkai.




Sumber : Rohaniza Idris [roha@bharian.com.my] di BH 24/07/2010

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails