“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Julai 14, 2010

Layanan mesra wanita Sumatera jadi tarikan

~ Danao Toba ~

Assalamualaikum warahmatullah,

Saya sedikit terlewat memasukan entry basi ini. Mana tak basinya, berita bulan April, baru pertengahan Julai keluar. Maaflah, sibuk sangat dengan hal-hal lain, hingga terganggu rutin C&P&D dari BH. Sebenarnya ada hal lain yang membuatkan saya memasukan entry ini. Harap pembaca belog tidak merasa terganggu dengan berita sebegini...

Ok, kita sambung sedikit lagi kisah lelaki Malaysia kahwini wanita seberang. Dikatakan, sifat penyabar terhadap suami yang pulang lewat serta layanan mesra di meja makan adalah antara kualiti dimiliki wanita Sumatera yang menyebabkan lelaki Malaysia mudah tertawan dengan mereka.

Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia, Khairudin Harahap berkata, kebanyakan lelaki Malaysia tertarik dengan layanan yang lebih baik yang mampu diberikan oleh wanita Sumatera itu berbanding wanita Malaysia.

"Contohnya, kawan saya sendiri berkahwin dengan wanita Sumatera, isterinya tidak kisah suaminya pulang lewat malah akan diberi layanan yang sangat baik tanpa perasaan marah dan ragu-ragu walaupun ditinggalkan sehingga lewat malam. Selain itu, wanita Indonesia tidak akan meninggalkan suami yang makan di meja makan seorang diri, perkara itu akan berterusan walaupun mereka telah lama berkahwin. Ini merupakan adat budaya wanita Indonesia dari dahulu lagi,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Khairudin bagaimanapun tidak menafikan perkahwinan antara wanita Sumatera dengan lelaki Malaysia tidak semestinya berkekalan dan menjaminkan kebahagiaan. Kata beliau, ada juga yang kecundang kerana berhadapan dengan pelbagai masalah apabila lelaki Malaysia itu dengan sewenang-wenangnya mengabaikan tanggungjawab terhadap wanita Indonesia.

Ditanya, apakah kelebihan wanita dari Sumatera sedangkan ada antara mereka tidak berpelajaran tinggi, menurut Khairuddin, mereka terkenal dengan rupa paras yang cantik.

"Saya dapati kerana kecantikan mereka itu, lelaki negara ini tidak putus-putus pergi ke Medan, Indonesia terutama hari Jumaat dan pulang pada hari minggu. Berdasarkan maklumat, kebanyakan mereka yang pergi ke sana untuk bermain golf tetapi kemudiannya secara tidak langsung tertawan dengan kecantikan wanita di sana,'' ujar beliau.

Khairudin menambah, kemakmuran Malaysia dan sumber pendapatan yang lumayan di kalangan lelaki negara ini turut menjadi faktor wanita Sumatera terpikat dengan lelaki Malaysia. Malah, wanita Sumatera turut beranggapan jika menjadi isteri kepada lelaki Malaysia masa depan mereka dan keluarga akan lebih cerah dan terjamin.

Beliau mendedahkan faktor lelaki Malaysia tertawan dengan wanita Indonesia terutama dari Sumatera. Ia ekoran laporan Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia yang merekodkan dalam tempoh lima bulan, 30 lelaki Malaysia berkahwin wanita Sumatera setiap bulan.




Sumber : Utusan 17/04/2010

Capaian entry berkaitan :

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails