“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Julai 01, 2010

Adakah kita masih ‘layu’?


Assalamualaikum warahmatullah,

Alhamdulillah…. Kita sudah menjejak bulan Julai 2010. Sudah setengah tahun kita meninggalkan tahun baru 2010. Pejam-celik-pejam-celik kita akan melangkah ke tahun 2011 pula. Itupun jika ditakdirkan umur kita panjang untuk melangkah ke tahun baru.

Bagaimana dengan pencapaian kita hari ini? Cemerlangkah kita sepanjang tempoh 6 bulan yang lalu? Jika kita rasa-rasa diri kita tidak cemerlang, kita wajar tebus ketidak-cemerlangan kita itu dengan masa yang masih ada. Bagaimanakah dengan azam 2010? Jika azam kita turut berada separuh jalan, syabas dan tahniah!

Menurut belog motivasi yang saya selalu kunjungi, katanya :

“Kita kurang cemerlang sebab kita kurang ransang diri kita dengan ayat-ayat penaik semangat seberapa ransang yang mungkin. Jika rasa malu nak melekat kata-kata semangat di dinding bilik, tuliskan dalam sekeping kad. Bawa kad tu ke mana-mana kemudian baca bila-bila masa, sebanyak mungkin dalam sehari. Setiap kali membacanya, anda akan bersemangat tiba-tiba. Teknik ni sebenarnya simple, tapi dapat menaikkan semangat.”

Beberapa bulan yang lalu, kecoh betul e-grup yang saya sertai dengan entry Benarkah lelaki Melayu ‘layu’?, yang saya kirimkan. Dan saya masih ingat, saya mengajak pembaca entry supaya mengambil inisiatif untuk menjadikan list yang saya sebutkan dalam entry ini dijadikan azam untuk kita meningkatkan diri supaya lebih cemerlang.

Mari kita refresh langkah-langkah yang patut kita ambil serap dan jadikan amalan supaya kita tidak dilabel Melayu yang ‘layu’ :
  1. Patuhi semua hak Allah SWT, berusahalah mentaati segala perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya.
  2. Bersyukur terhadap segala nikmat kurniaan Allah.
  3. Melakukan solat berjemaah di masjid/surau atau bersama keluarga.
  4. Bersedekah kepada fakir miskin, anak-anak yatim dan mereka yang memerlukan.
  5. Menepati setiap janji yang dibuat.
  6. Berusaha menambah ilmu yang ada dan mewujudkan suasana belajar di dalam rumah.
  7. Sentiasa memainkan peranan sebagai suami – ketua keluarga, sahabat, penasihat, kekasih, pendengar, pendidik.
  8. Memanggil isteri dengan panggilan manja yang disukainya.
  9. Memberi hadiah pada hari-hari istimewa buat isteri.
  10. Memahami karenah isteri dan banyak bersabar.
  11. Memahami kehendak dan pengharapan isteri tanpa perlu disebut-sebut oleh isteri
  12. Bergurau senda dengan isteri.
  13. Sentiasa berhubung dengan isteri tanpa mengira tempat dan masa.
  14. Mendidik isteri secara berhikmah dan penuh kasih sayang.
  15. Memaafkan isteri dan orang lain setiap malam sebelum tidur.
  16. Mendoakan isteri setiap masa.
  17. Melakukan kerja-kerja rumahtangga bagi membantu meringankan beban isteri, tetapi tidak menjadi suami yang di‘queen-controlled’.
  18. Memandang isteri dengan lemah lembut, senyuman dan kata-kata yang manis.
  19. Sentiasa mengamalkan makan bersama isteri apabila ada kesempatan.
  20. Melakukan riadah bersama isteri dan sekali-sekala mandi bersama.
  21. Sentiasa memberi kata-kata positif sebagai perangsang kepada isteri
  22. Menjauhi perbuatan bertegang leher dengan isteri, sebaliknya mengalahlah bagi perkara yang harus.
  23. Menjadikan al-Quran sebagai teman dan mengajak isteri untuk bersama-sama membaca dan menghayati isi kandungan al-Quran
  24. Segala masalah yang brelaku dalam rumahtangga diselesaikan secara bersama.
  25. Mengadu kepada Allah dalam menghadapi masalah, ketakutan dan kesakitan.
  26. Sentiasa mengamalkan solat sunat Dhuha.
  27. Menjauhi perasaan buruk sangka terhadap isteri kerana sangkaan itu satu doa.
  28. Bersangka baik dengan semua ketentuan Tuhan.
  29. Bergaul dengan orang yang baik-baik dan berilmu.
  30. Sentiasa melakukan taubat, istighfar, bersedekah, meminta maaf dan memaafkan orang lain.
  31. Mengawal diri daripada melakukan sebarang dosa. Dosa kecil yang diulang-ulang (berterusan melakukannya) akan manjadi dosa besar. Segera bertaubat apabila melakukan dosa.
  32. Tidak membenarkan kemungkaran berlaku dalam rumahtangga.

Perbaiki peribadi

Saya sedar, cadangan di atas berkisar untuk lelaki. Ya, sebab ia berkaitan dengan entry Benarkah lelaki Melayu ‘layu’?. Mengapa lelaki sahaja?

SEBAB :

  1. QS4:34 Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita. Jika pemimpin tak lurus, bagaimana anda mahu mengharapkan yang fitrahnya bengkok’ akan lurus tanpa didikan dan bimbingan anda sebagai pemimpin?
  2. QS66:6 Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.
  3. Pinjam kata-kata sahabat Manntrexx, katanya, formula kehidupan ini telah ditetapkan Allah. Perempuan baik untuk lelaki baik dan lelaki baik untuk perempuan yang baik. Kalau kita hendak perempuan menjadi baik, lelaki perlu baik terlebih dahulu, kerana baik atau buruk seorang perempuan itu adalah bergantung kepada kaum lelaki sendiri. Bukankah fitrah perempuan mengikut jejak langkah lelaki? Perempuan dipengaruhi keadaan lelaki. Pemikiran, budaya dan tindak-tanduk dipengaruhi lelaki...
  4. Isteri degil tanda suami gagal - Pesanan Rasulullah SAW yang bermaksud, “Wahai manusia! Takutilah Allah SWT di dalam urusan yang berkaitan dengan wanita. Sesungguhnya kamu telah mengambil mereka sebagai amanah daripada Allah SWT dan mereka telah dihalalkan kepada kamu dengan kalimah Allah. Kamu mempunyai hak ke atas isteri kamu dan mereka pula mempunyai hak ke atas kamu.” (Sebahagian mesej Khutbah terakhir, rujuk : Lapan mesej Haji Wida')
Cukuplah empat sebab yang sempat saya fikirkan. Hemmm… berapa ramai yang mengambil bahagian, dan berapa banyak pula azam yang telah dipenuhi? Jika sekadar sebahagian atau sesuku atau belum menampakkan apa-apa perkembangan ke arah merealisasikan azam tersebut, kita perlu perbaiki diri.

Kenapa azam tersebut gagal berhasil hingga kini? Azam bukan sekadar niat atau tekad tetapi memerlukan usaha dan ikhtiar. Jika telah berusaha tetapi belum berjaya, tiba masanya untuk kita bertindak. Senaraikan setiap perkara yang menjadi punca azam kita masih belum tertunai.

Jangan mudah gembira dan jangan cepat patah semangat


Kepada yang berjaya, bersyukurlah! Jangan mudah gembira atau sombong diri. Kekalahan Brazil ketika kemeriahan Piala Dunia yang sedang berlangsung kini bukan saja kejutan sebaliknya sebagai satu peringatan bahawa kejayaan dan kecemerlangan tidak akan kekal bersama kita.

Usah mendabik dada berbangga diri atau memperlekehkan orang lain kerana hidup kita umpama roda yang berputar. Bersyukur kepada-Nya bila kita di atas dan jangan lupa memandang ke bawah kerana nikmat-Nya hanya sementara dan boleh ditarik pada bila-bila masa.

Kepada yang belum berjaya, jangan mudah mengalah atau melatah. Anda bukan gagal cuma belum berjaya. Teruskan berusaha tanpa kenal erti jemu dan penat. Meminjam kata-kata Napoleon Bonaparte: Kejayaan di hujung seribu kegagalan itu lebih bermakna!

Rahsia tersembunyi


Paling penting, kita perlu percaya segala yang berlaku adalah ketentuan-Nya. Allah SWT lebih tahu yang terbaik untuk anda dan yang terbaik itu hanya akan tiba tepat pada masanya. Seperti kata hikmah: Kita mengharapkan sekuntum bunga yang cantik tetapi yang kita peroleh ialah sepohon kaktus.

Namun, tiba masanya, kaktus tadi akan berbunga cantik sama seperti yang kita harapkan. Ada ketikanya bunga yang cantik itu akan hadir seminggu, sebulan, setahun atau mungkin bertahun-tahun.

Berusahalah sedaya upaya untuk terus mencapai misi dan visi yang ditetapkan kerana janji Allah pasti, tidak ada yang sia-sia dalam segala takdir dan kehendak-Nya.

Jangan lupa solat dan doa


Di samping usaha, sebagai Muslim, perkara paling penting ialah solat dan doa. Ada yang usaha dan berdoa tapi tidak solat. Ada yang berusaha dan solat tapi tidak doa. Ingat, hamba Allah yang tidak berdoa kepada-Nya merupakan hamba yang bodoh sombong. Tidak perlu hafal doa yang panjang dan tidak difahami.

Cukuplah luahkan segala isi hati, hasrat dan kehendak anda kerana Dia Maha Mendengar, Maha Memahami walau menggunakan bahasa ibunda sendiri.

Solatlah dan berdoalah. Kepada kaum wanita yang tidak boleh solat sebab uzur syarie bukan halangan untuk anda berdoa. Berdoalah setiap masa.

Mari kita sama-sama muhasabah diri. Semoga hidup kita diberkati-Nya. Amiiin.





NB : Kompilasi artikel di Kosmo 09/07/2010

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails