“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Julai 24, 2010

Adegan bertengkar tidak berfaedah

Assalamualaikum warahmatullah,

DALAM kebanyakan drama dan filem Melayu, sering dipaparkan babak pertengkaran yang membabitkan suami isteri, adik beradik, rakan sepejabat, penduduk sekampung dan sebagainya. Perbalahan lebih dahsyat ditunjukkan jika berlaku pertelingkahan politik, perbezaan pandangan agama dan sebagainya.

Cuba luangkan masa sejenak dan tontonilah kebanyakan drama dan filem Melayu hari ini dan sejak sekian lama dulu lagi, pasti ada elemen pertikaman lidah. Setidak-tidaknya ia adegan pertelingkahan antara hero dan heroin atau pasangan kekasih.

Biasanya, perbalahan ini ditunjukkan dengan ekspresi wajah mereka yang bertelagah hingga menjerit-jerit. Jika marah, ekspresi marah ditonjolkan sejelas-jelasnya. Begitu juga dengan ekspresi benci seseorang.

Perhatikan juga apakah punca dan topik pergaduhan mereka. Tidak banyak perbalahan mengenai isu besar yang sering diketengahkan. Kebanyakannya mengenai salah faham, salah sangka, fitnah, cemburu buta, hasrat dengki dan sebagainya.

Hakikatnya, dalam kehidupan seharian, perbalahan suami dan isteri adalah perkara rahsia. Jika suami isteri bergaduh, hanya diketahui antara mereka berdua. Masyarakat umum hanya tahu apabila pertikaian mereka berakhir dengan perceraian, terutama jika dibawa ke mahkamah syariah. Itu pun, kebanyakan kes, seboleh mungkin mereka merahsiakan apa juga yang terjadi, melainkan kes perbicaraan mereka mendapat liputan media. Pengarah drama dan filem tentunya mahukan adegan perbalahan ini kerana ia akan dapat mencantikkan dialog.

Apa yang kita lupa ialah, perbalahan dalam drama ini disaksikan orang Melayu. Jika inilah yang disajikan kepada mereka setiap hari, tidak hairanlah orang Melayu memang suka berbalah. Apabila adegan perbalahan ini ditontoni setiap hari, orang Melayu tidak lagi segan silu untuk bertengkar dan berbalah kerana pada mereka ia norma dan nilai orang Melayu.

Ini satu contoh pergaduhan di kawasan awam oleh orang Melayu... yang dikirimkan ke SiM egrup yang BG sertai.







NB : Maaf, tiada keterangan untuk gambar-gambar di atas, sebab BG sendiri tak tahu apa kes yang berlaku sebenarnya...




Rujukan : BH 24/07/2010

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails